Papir og blyant er digitale værktøjers største konkurrenter
Installatørers og håndværkeres forretning og hverdag bliver lige som alle andre brancher i stigende grad digitaliseret. Men det sker langsomt. De to største barrierer er travlhed og selvforståelse. Læs om tre anbefalinger til at komme i gang.
IoT, bygningsautomatik, smarthome, sikkerhed, Word, Excel, sagsstyring, tidsregistrering, ordrestyring, dataanalyser. Digitaliseringen er her, der og allevegne for alle virksomheder, aktører, ledere og medarbejdere inden for tekniske installationer. Det gælder i den interne virksomhedsdrift, hvor alle arbejds- og informationsprocesser gradvist bliver overtaget af specialiserede it-værktøjer, der ofte er skræddersyet til installations- og byggevirksomheders behov og kendetegn.
Det gælder også eksternt, hvor flere og flere produkter bliver koblet på et net og kan styres med en smartphone eller en tablet, og hvor et stigende antal installationer kommunikerer via nettet med andre installationer. Bygninger bliver udstyret med et stigende antal sensorer, der skal overvåge, hvor mange mennesker, der er i en bygning eller et lokale – fordi indeklima og temperatur skal reguleres, fordi sikkerhedsovervågningen har gavn af det eller noget helt tredje.
Det går langsomt
”Vi ser flere og flere installatører og andre håndværkere, der tager digitale værktøjer i brug for at forbedre deres forretningsdrift til gavn for effektivitet, kvalitet, bæredygtighed, medarbejdertrivsel, kundetilfredshed og bundlinje. Men udviklingen sker gradvis og langsomt. Vi mærker stor interesse for vores digitale platform, men vi mærker også, at installatørerne både har travlt, og at digitale værktøjer ikke altid er det, mester føler sig mest fortrolig med”.
Sådan lyder det fra Tommy Hahn Sørensen, der er administrerende direktør i Ordrestyring og har arbejdet med digitalisering af håndværkeres forretningsdrift de sidste seks år. Han uddyber:
”Vores største konkurrenter er ubetinget mangel på tid samt papir & blyant. Der er travlt derude. Håndværkere og byggebranchen havde travlt før corona, og pandemien har kun accelereret den udvikling. Det betyder, at tid til at undersøge og indføre nye digitale værktøjer er en mangelvare”, fortæller han og tilføjer:
”Den anden store barriere, vi støder på, er håndværkeres selvforståelse. Håndværkere tænker som udgangspunkt netop i håndens arbejde og først dernæst i digitale løsninger. De føler sig mere hjemme, når der er tale om håndgribelige opgaver og mindre på hjemmebane, når arbejdet foregår i et computersystem et sted derude i skyen. Mange håndværksmestre forestiller sig, at de skal være it specialister for at arbejde digitalt. Men det er præcis det, vi klarer for dem – vi gør vores håndværk, så de kan gøre deres håndværk”.
Unge vil have digitale værktøjer
Det mener, han er synd, fordi alle undersøgelser og erfaringer viser, at digitale værktøjer kan forbedre alle aspekter af installatørers forretning – og at digitaliseringen i det hele taget er på vej til at spille en absolut hovedrolle i fremtidens installationsverden.
Læs også: Installatører kobler GPS på timesagsstyringen og høster fordele
”Der sker dog en acceleration af udviklingen. I dag sælger vi det samme på en måned, som vi solgte på ét år i 2011. Jeg tror forklaringen er den generelle digitale udvikling i samfundet. En anden mere jordnær forklaring er også, at det bliver mere og mere nødvendigt for installationsvirksomheder at tilbyde smarte digitale værktøjer til deres medarbejdere, hvis de skal være attraktive som arbejdsplads på et arbejdsmarked præget af mangel på medarbejdere. De unge generationer vil arbejde mere effektivt, de vil ikke spilde tiden med papir og blyant”, fortæller Tommy Hahn Sørensen.
It-værktøjer tilbyder store fordele
Frank Barrit, der er formand for revisions- og rådgivningshuset BDOs landsdækkende faggruppe for håndværksbranchen og har mange års erfaring med at rådgive små og mellemstore håndværksvirksomheder er helt på linje med Tommy Hahn Sørensen.
Frank Barrit fremhæver, at der er en grund til, at installatører er blevet installatører – og den grund hænger som regel sammen med, at installatører er glade for håndens arbejde. ”De fleste installatører er nok mere begejstrede for en ny skruemaskine end, de er for et nyt it-værktøj, der kan forbedre sagsstyring, tilbudsgivning eller efterkalkulation. Det er helt forståeligt”, fortæller han.
”Der er sket en kraftig udvikling af digitale værktøjer til virksomhedsdrift de sidste 10-15 år, og det er min klare opfattelse, at en bedre udnyttelse af værktøjerne kan forbedre driften i de fleste installationsvirksomheder markant. Men det krævet at it-værktøjerne vel at mærke bliver udnyttet konsekvent og rigtigt”, fortæller han.
Tre anbefalinger til at komme i gang
Han fremhæver tre anbefalinger til installatører, der gerne vil øge deres brug af digitale værktøjer. De lyder:
1) It-værktøjer kræver mod til at træde ind på nyt terræn. De indebærer nye arbejdsgange og ændringer i den daglige praksis.
2) En god foranalyse af behovet skal styre indkøb og indførelse af it-værktøjer. Det er guld værd at være grundig med forarbejdet, når installatører anskaffer sig ny it.
3) Indførelse og gevinst af it-værktøjer kræver disciplin. Alle skal bruge dem konsekvent og på den samme måde. Det er ikke altid helt let, og det kræver en indsats fra ledelsens side.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om varevogne & værktøj 2022