Professor: Nyt kæmpebatteri er en forældet løsning
I slutningen af 2017 skal der stå en ny tranformerstation og et kæmpebatteri klar syd for den dansk-tyske grænse. Men projektet får imidlertid skeptiske ord med på vejen fra Brian Vad Mathiesen, der er professor på Aalborg Universitet.
I slutningen af 2017 vil et batteri på 50 MWh og 48 MW stå klar ved siden af en transformerstation tæt på den dansk-tyske grænse. På transformerstationen mødes elforbindelserne fra Danmark – både 400 kV og 220 kV – med det tyske net, skriver Ingeniøren.
Batteriets primære funktion er hurtigt at kunne op- eller aflade, når der er udsving i produktion af for eksempel sol- og vindkraft, og lagre vindkraften, der så kan sælges, når prisen er høj.
Bedre løsning med varmepumper
Men ifølge Brian Vad Mathiesen, professor med speciale i energiplanlægning på Aalborg Universitet, er en sådan løsning forældet, da hele omkostningen lægges på elkunderne:
”Hvis de i stedet havde installeret nogle store varmepumper kombineret med effektelektronik, som også kunne levere de ydelser, der stabiliserer frekvensen, så ville både el- og varmekunderne kunne få glæde af investeringen”, siger han til Ingeniøren og foreslår, at sådanne varmepumper passende kunne ligge i Hamborg-området, men at der er mange andre byer i Nordtyskland med fjernvarme.
Læs også: Elnetsintegreret kæmpebatteri kommer til Nordhavn
Marc Wegmann, direktør for batterianlægget, mener tværtimod, at batteriet er det helt rigtige:
”Vi kunne se, at batterier var den mest optimale løsning, både økonomisk og teknisk. Alternativet havde for eksempel været et trykluftanlæg, men det ville ikke have været bæredygtigt, især ikke når prisen på batterier bliver ved med at falde”, siger han til Ingeniøren.
Bortset fra et mindre tilskud fra delstaten Slesvig-Holsten, der har undersøgt, hvordan batteriet kan fungere som rent energilager, bliver anlægget bygget på rent kommercielle vilkår, påpeger Marc Wegmann, der håber på, at batteriet i fremtiden kan konkurrere med kul- og gasfyrede kraftværker.
Det er det hollandske energiselskab Eneco og den japanske batterileverandør Mitsubishi Corporation, der står bag nye batteri.
- EL