Salget af el-varebiler i fremgang - men den kunne være endnu større
Det ser godt ud på bæredygtighedsrapporteringen, hvis dieselvarebilerne skiftes ud med eldrevne. Salget af de mere klimavenlige varebiler steg i 2023, men der kunne være solgt endnu flere, hvis det ikke var for leveringsproblemerne.
Andelen af solgte el-varebiler rundede i fjor 10 pct. af det samlede antal nyindregistrerede varebiler. Det er en pæn fremgang fra 2022, hvor blot 7 pct. var eldrevne og antallet kunne have været endnu højere i 2023.
“Bilindustrien har været underlagt flere udfordringer de seneste år, f.eks. global forsyningskrise og pandemi. Selvom det kan virke som længe siden, at Danmark for alvor var påvirket af corona, har det fyldt meget indtil for nylig i andre dele af verden. Det har gjort det svært at skaffe både personbiler og varebiler til Danmark,” siger Mads Rørvig, adm. dir. i De Danske Bilimportører.
“Fabrikkerne har hidtil prioriteret personbiler, og der er næsten lige kommet hul på forsyningskæderne, hvilket vi også forventer kommer til at ske for varebilerne lige om lidt. Derfor forventer vi en fordobling i antallet af solgte el-varebiler i 2024 i forhold til 2023,” siger han.
Det vil i givet fald betyde, at andelen når op over 20 pct. af det samlede antal solgte varebiler.
VW blev højdespringeren i 2023 og sendte Mercedes ned på andenpladsen. Og fremgangen skyldes ifølge den danske importør ID Buzz Cargo.
“I den har vi – i vores øjne – fået et unikt produkt, der leverer en god elektrisk rækkevidde, er hurtig til at lynlade, har gode køreegenskaber og det hele er pakket ind i et ikonisk design,” siger Thomas Hjortshøj, der er Pressechef hos Volkswagen Personbiler Danmark.
Bilen, der blev kåret til Årets Varebil 2023 i Danmark, var efter introduktionen ramt af lange leveringstider, Volkswagen har leveret mange i 2. halvår af 2023, oplyser pressechefen.
Det totale salg af el-varebiler nåede i 2023 op omkring 2.500 styk mod godt 1.900 året før. Og selvom andelen af solgte el-varebiler er vokset i 2023, er der fortsat langt op til salget af eldrevne personbiler, der i fjor udgjorde omkring 35 pct. af det totale salg.
Og det kan der være flere årsager til, påpeger Thomas Hjortshøj.
“Elbilerne er dyrere i indkøb - men billigere i drift - og så har udbuddet af elektriske erhvervsbiler ikke været stort nok endnu, og der har måske ikke lige været den størrelse eller eldrevne model, som erhvervslivet har allermest brugt for”.
Således kommer den populære VW Transporter først i en eldrevet version i løbet af 2024.
Netop i det segment har Ford haft sin hidtil eneste el-varebil, nemlig den populære Ford Transit.
Og salget af den eldrevne version er gået godt:
“Vi kan sælge alle dem, vi kan få,” siger Lene Dahlquist, der er kommunikationschef i Ford Motor Company i Danmark.
“Det har været et problem at skaffe produktion nok til at dække den efterspørgsel, vi har set,” tilføjer hun.
Ford har yderligere fire eldrevne varebiler på vej, nemlig Transit Custom og Tourneo Custom, Transit Courier og Tourneo Courier.
Ford E-Transit kom i øvrigt ind på andenpladsen ved kåringen af Årets Varebil 2023 efterfulgt af Toyota Proace City Electric med den ligeledes elektriske Nissan Towncar på fjerdepladsen. Først på femte pladsen blev der plads til en fossildrevet varebil i form af Iveco Daily.