Serviceopgaver oplever stigende popularitet
Teknikentreprenører går i langt højere grad efter serviceopgaver, hvor serviceringen er samlet, frem for entrepriseopgaver. Det betyder, at konkurrencen på området er hård.
For teknikentreprenører er det blevet særdeles attraktivt med opgaver, hvor serviceringen inden for el, vvs og ventilation er samlet under samme tag. Det medfører, at konkurrencen på området er hård.
En af de virksomheder, som ifølge dagbladet Licitationen mærker ovenstående tendens, er teknikentreprenøren Brøndum, der oprindeligt er grundlagt som vvs-virksomhed. Her har administrerende direktør Asger Brøndum over en række år kæmpet for at lande flere serviceopgaver til koncernen.
Læs også: Nye elregler øger konkurrencen mellem installatører
Det går langsommere, end jeg havde håbet og troet. De øvrige, store teknikentreprenører vil også vækste på service, så konkurrencen er enorm, og det er svært at vokse organisk, lyder det fra Asger Brøndum.
Tre gode grunde
Når man som entreprenør påtager sig en serviceopgave, siger man samtidig ja til flere års drift og vedligeholdelse af bygninger og anlæg. Det er der tre fordele ved, skriver Licitationen:
1) Først og fremmest strækker kontrakterne sig over flere år, hvilket gør det lettere for entreprenørerne at finde det rette antal ansatte over længere tid.
2) Dernæst kan teknikentreprenørerne bringe alle kompetencer i spil ved at fokusere på nye koncepter og tværfaglige løsninger.
3) Den tredje gode grund er, at overskudsgraden på serviceopgaver typisk ligger på otte til ti procent, mens entrepriseopgaver ofte tegner sig for det halve.
Læs også: Kemp & Leuritzen vincer million-opgave på Rigshospitalet
I takt med at konkurrencen om serviceopgaverne stiger, stiger antallet af udbudte serviceopgaver også. Det oplever man hos ingeniørfirmaet Kemp & Lauritzen.
Hvad enten der er tale om offentlige eller private kunder, så ser vi en klar tendens til, at man ønsker at samle servicering inden for el, vvs og ventilation for at skabe effektivitet, fortæller Allan Jørgensen, direktør i virksomheden.
Sammenlignet med entrepriseopgaver har serviceopgaver en langt højere overskudsgrad.
- KLZ