SIF Gruppen efter 17 procents omsætningsvækst: ”Corona boostede vores udvikling”
SIF Gruppen har netop offentliggjort sit regnskab for 2019, der viser et tilfredsstillende resultat og en sund bundlinje. Men ifølge CEO, Lars Mejlby, var det da coronakrisen kom, at firmaet virkelig fik gang i væksten.
2019 var tilsyneladende et godt år for elinstallatøren SIF Gruppen med 17 procent i omsætningsvækst og 10 millioner kroner før skat på bundlinjen.
Med 2020 i horisonten var strategien da også lagt, men nedlukningen af Danmark som følge af coronakrisen, gav firmaet skærpet opmærksomhed, bedre lønsomhed og intens ledelsestræning i følge SIF Gruppens CEO, Lars Mejlby.
“Coronaen lærte os at fokusere, kommunikere hurtigt og tage beslutninger, vi ikke var sikre på. Og så satte vi ledelse i højsædet. Vi lærte også, hvor vigtigt netværk er. Lynhurtigt omstillede vi os, så den langsigtede strategi blev til kortsigtet micro-ledelse. Vi accepterede, at krisen ville koste penge, men vi så det som en investering i fremtiden”, siger han.
Ændret taktik
Under hele nedlukningen blev medarbejderne således informeret via intranet og senere på en APP. Der blev dagligt sendt en video ud fra direktionen og det normale sygemeldingsnummer blev udvidet til en 24-7 supportforbindelse, der gik direkte til HR.
Tillidsmanden kom med ind i ledelsens ‘maskinrum’ og var med til at tage beslutningerne for at give indblik og søge konsensus. Ydermere blev der lanceret en intern kampagne mellem funktionærerne, der via deres netværk skulle skaffe nye kunder i en tid, hvor Danmark ellers var lukket ned.
Læs også: SIF Gruppen udvider uddannelsesbanken med SIF Akademi
Taktikken gav eftersigende 21 nye kunder til SIF Gruppen - og fødte ambitionen om endnu ti nye kunder i 2020 - foruden fastholdelse af alle eksisterende kunder.
“Hverdagen for vores elektrikere og teknikere skulle være den samme, så de kunne fastholde fokus på vores kunder. Det var på kontoret, at forandringerne skulle ske. Det var her vi skulle tænke innovativt og skabe den nødvendige forandring. Og så satte vi fuld blæs på den interne kommunikation. Vi kunne ikke have købt konsulenttimer, der flyttede os så meget, som corona gjorde det”, siger Lars Mejlby.
Positive forventinger fremover
Nu forventer ledelsen i SIF Gruppen at fastholde sin position inden for sine forretningsområder i 2020, med undtagelse af entreprisesegmentet, hvor man forventer et mindre fald i omsætningen. Til gengæld har man med erfaringerne fra coronakrisen øget lønsomheden, så man med en lavere omsætning kan levere et resultat på samme niveau eller højere i 2020.
“Vi er måske nok lidt bagud på point i 2020, men vores skærpede bevidsthed og fokus på lønsomhed og kerneforretning har styrket vores konkurrenceevne. Vi åbner snart ny afdeling i nordsjælland, fortsætter vores særlige fokus på CTS og forventer generel vækst på service”, siger direktøren og fortsætter:
“Dertil kommer vores nye termografiafdeling, som vi også forventer os meget af. Alt i alt, kommer vi nok til at skulle ansætte 10-15 elektrikere mere i dette regnskabsår. Med de kommende tiltag, mere effektive procedurer i dagligdagen og et styrket sammenhold, står vi stærkere efter corona”.
- HCL