08.07.2020 | EL | Virksomhedsdrift
SIF Gruppen efter 17 procents omsætningsvækst: ”Corona boostede vores udvikling”
SIF Gruppen har netop offentliggjort sit regnskab for 2019, der viser et tilfredsstillende resultat og en sund bundlinje. Men ifølge CEO, Lars Mejlby, var det da coronakrisen kom, at firmaet virkelig fik gang i væksten.
Coronakrisen har givet SIF Gruppen flere værdifulde erfaringer, mener CEO Lars Mejlby. Foto: SIF Gruppen.
2019 var tilsyneladende et godt år for elinstallatøren SIF Gruppen med 17 procent i omsætningsvækst og 10 millioner kroner før skat på bundlinjen.
Med 2020 i horisonten var strategien da også lagt, men nedlukningen af Danmark som følge af coronakrisen, gav firmaet skærpet opmærksomhed, bedre lønsomhed og intens ledelsestræning i følge SIF Gruppens CEO, Lars Mejlby.
“Coronaen lærte os at fokusere, kommunikere hurtigt og tage beslutninger, vi ikke var sikre på. Og så satte vi ledelse i højsædet. Vi lærte også, hvor vigtigt netværk er. Lynhurtigt omstillede vi os, så den langsigtede strategi blev til kortsigtet micro-ledelse. Vi accepterede, at krisen ville koste penge, men vi så det som en investering i fremtiden”, siger han.
Ændret taktik
Under hele nedlukningen blev medarbejderne således informeret via intranet og senere på en APP. Der blev dagligt sendt en video ud fra direktionen og det normale sygemeldingsnummer blev udvidet til en 24-7 supportforbindelse, der gik direkte til HR.
Tillidsmanden kom med ind i ledelsens ‘maskinrum’ og var med til at tage beslutningerne for at give indblik og søge konsensus. Ydermere blev der lanceret en intern kampagne mellem funktionærerne, der via deres netværk skulle skaffe nye kunder i en tid, hvor Danmark ellers var lukket ned.
Læs også: SIF Gruppen udvider uddannelsesbanken med SIF Akademi
Taktikken gav eftersigende 21 nye kunder til SIF Gruppen - og fødte ambitionen om endnu ti nye kunder i 2020 - foruden fastholdelse af alle eksisterende kunder.
“Hverdagen for vores elektrikere og teknikere skulle være den samme, så de kunne fastholde fokus på vores kunder. Det var på kontoret, at forandringerne skulle ske. Det var her vi skulle tænke innovativt og skabe den nødvendige forandring. Og så satte vi fuld blæs på den interne kommunikation. Vi kunne ikke have købt konsulenttimer, der flyttede os så meget, som corona gjorde det”, siger Lars Mejlby.
Positive forventinger fremover
Nu forventer ledelsen i SIF Gruppen at fastholde sin position inden for sine forretningsområder i 2020, med undtagelse af entreprisesegmentet, hvor man forventer et mindre fald i omsætningen. Til gengæld har man med erfaringerne fra coronakrisen øget lønsomheden, så man med en lavere omsætning kan levere et resultat på samme niveau eller højere i 2020.
“Vi er måske nok lidt bagud på point i 2020, men vores skærpede bevidsthed og fokus på lønsomhed og kerneforretning har styrket vores konkurrenceevne. Vi åbner snart ny afdeling i nordsjælland, fortsætter vores særlige fokus på CTS og forventer generel vækst på service”, siger direktøren og fortsætter:
“Dertil kommer vores nye termografiafdeling, som vi også forventer os meget af. Alt i alt, kommer vi nok til at skulle ansætte 10-15 elektrikere mere i dette regnskabsår. Med de kommende tiltag, mere effektive procedurer i dagligdagen og et styrket sammenhold, står vi stærkere efter corona”.
- HCL
Energi

Trekantområdet tiltrækker nyt energiselskab og styrker den grønne profil
Det vedvarende energiselskab Better Energy har åbnet nyt kontor i Kolding, som skal bidrage til Trekantområdets visioner inden for grøn energi.
Energi

Mangel på ladestandere bremser udrulning af elbiler
Skal Danmark have én million elbiler på vejene i 2030, kræver det, at antallet af nye ladestandere speedes op. AutoBranchen Danmark, FDM og TEKNIQ Arbejdsgiverne har samlet 20 konkrete anbefalinger til, hvordan vi når det mål.
Energi

Nyt multifleksibelt solcelleanlæg til byggepladser og festivaler
En banebrydende opfindelse af multifleksibelt solcelleanlæg fra AK sunpower imødekommer nye EU-krav. Fra levering til drift går der cirka en time, og den grønne omstilling er i gang.
Branchen

Individuel støtte til unge viser lovende resultater
Det hjælper at bruge en særlig metode med individuel støtte, når unge i psykisk mistrivsel skal i arbejde eller uddannelse. Det viser de foreløbige resultater fra et seksårigt forskningsstudie fra Københavns Professionshøjskole. Men de gode resultater kræver, at metoden bliver fulgt nøje, lyder det fra forskerne bag.
Energi

Sanitetsvirksomhed tager stort ansvar for den grønne omstilling
På et år har sanitetsvirksomheden Geberit formået at mindske sin miljøpåvirkning med 17,1 procent. Det fremgår af Geberit-gruppens bæredygtighedsrapport for 2022. Hos Geberit føler man et ansvar for at kigge ind i nye løsninger, der bidrager til en grønnere omstilling i sanitetsbranchen.
Branchen

Det går godt for elektrikere og el-installatører trods udfordringer
Elektrikervirksomheder har på trods af inflation og højere materialepriser formået at fastholde en stabil indtjening og endda øget den gennemsnitlige omsætning per medarbejder marginalt. Det viser PwC’s brancheanalyse for elektrikervirksomheder.