Solar: Fysisk indkøb er spild af tid
Det er spild af tid at lege indkøber på hjul, siger Solars direktør, der vil gøre 90 procent af salget digitalt.
Solar gør nu op med det fysiske salg i butikkerne og erklærer, at sourcing- og servicevirksomheden har et mål om at gøre 90 procent af salget elektronisk. Det skriver finans.dk.
Kunderne er naturligvis velkomne i vores servicecentre, men det dur ikke, at vi spilder hinandens tid ved at lege indkøber på hjul og skaber ineffektivitet i en ekstrem konkurrencepræget branche, siger adm. direktør i Solar Danmark, Jens Andersen til finans.dk.
Den øgede digitalisering i branchen betyder, at Solars konkurrenter ikke længere begrænser sig til de øvrige grossister, men også internetsider og leverandører, der sælger direkte til installatørerne og private forbrugere.
Elbranchen mistede hjemmets belysning og hvidevarer for 20 år siden. Nu er turen kommet til vvs hvor især sanitet og armaturer handles på nettet eller i byggemarkederne. Så må vi bruge vores faglighed et andet sted, og vi ser gode muligheder inden for klima- og energiområdet, siger Jens Andersen til finans.dk.
Læs også: Solar får nyt klima og energi-segment
På 17 år har Solar reduceret antallet af servicecentre fra cirka 20 til syv. Derudover har Solar fire kompetencecentre.
- JKK