Solceller: Køb først og spørg bagefter
I Bilka behandles solcelleanlæg som en dagligvare - i hvert fald i købsfasen, for man får ingen rådgivning forud købet.
Kun få mennesker investerer store beløb i vedvarende energi uden at vide, hvad de får for pengene, hvad enten det er på nettet eller i en butik, derfor har kunder, som vil købe solcelleanlæg i Bilka, brug for en bunke af viden, før de går på indkøb, for i Bilka køber man først og spørger bagefter.
Forretningsmodellen lyder i al korthed: 1. Du køber, 2. Vi kontakter for aftale, 3. Vi ansøger om tilslutning, 4. Vi monterer anlæg, 5. Du nyder elproduktion.
Gennem sin samarbejdspartner JF Supply - www.jfsupply.dk entrerer Bilka med en række installatører, som sætter anlæggene op, men installatøren kommer først ind i billedet, når anlægget monteres, så man får ikke lejlighed til at spørge om et solcelleanlæg er det rigtige valg til huset.
”Solcelleanlæg er ikke en hyldevare, vi ved af erfaring, hvor meget rådgivning der skal til for at sælge et solcelleanlæg, ingen bruger 100.000 kroner uden at stille spørgsmål,” siger Mick Clausen, direktør i TS-gruppen, et netværk af elinstallatører, som har gjort solcelleanlæg til et vigtigt forretningsområde.
Selv med så stor en konkurrent til at presse markedet vil TS-gruppen ikke konkurrere på kvadratmeterprisen, men satse på at levere professionelt arbejde og en service i topklasse. Mick Clausen håber, at kunderne vil vælge en leverandør, som de kan se i øjnene – også om fem, ti og 20 år.