Solceller skal fremover levere strøm til Limfjordstunnelen
Nu skal solceller levere strøm til Limfjordstunnelen. Det vil spare Vejdirektoratet for både penge og energi.
Vejdirektoratet vil nu opsætte solcelleanlæg på Limfjordstunnelens nordre og søndre portalbygning. Det klimavenlige tiltag forventes at spare direktoratet for eludgifter på 250.000 kr. om året.
Læs også: Lovgivning om solceller gør stadig livet surt for kommuner
”Vi skal inden for transportområdet hele tiden overveje, hvordan vi kan løse vores opgaver på den mest miljøvenlige måde”, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
Helt konkret skal anlægget ved den søndre portalbygning placeres på tagfladen og på de to grønne områder henholdsvis øst og vest for tunnelen. Ved den nordre portalbygning placeres solcellerne på tagfladen.
”Ved at få solceller til at levere strøm til Limfjordstunnelen sparer vi både penge og energi – og vi gør det på en måde, der er relativt enkel at installere. Det er et godt eksempel på de klimavenlige løsninger, der skal være med til at fremme den grønne omstilling”, siger Benny Engelbrecht.
28 familiers elforbrug
Når anlæggene er installeret, vil solcellerne hvert år generere 125.000 kWh, der vil blive brugt som supplement til at drive tunnelens elektriske installationer – for eksempel ventilatorer, belysning og trafiktavler.
Det svarer til 28 familiers årlige elforbrug.
”Det vil ske i et lukket kredsløb, hvor strømmen fra solcellerne bliver kanaliseret direkte over i tunnelens installationer og forbrugt med det samme”, siger fagkoordinator Rasmus Bang fra Vejdirektoratet.
Limfjordstunnelens anlæg bruger i øvrigt mest strøm, når solen står højest, hvilket er endnu en styrke ved installationen.
Læs også: Gladsaxes svømmehaller får solceller på taget
Projektet med at etablere solcelleanlægget har været sendt i offentligt udbud, og arbejdet begynder i starten af det nye år. Det forventes, at anlægget vil være i drift i forsommeren 2020.
-SMP