Stadig plads til mere digitalisering i installationsbranchen
Selv om digitale hjælpemidler er på fremmarch i installationsbranchen, er der stadig rum for yderligere digitalisering af den kundevendte del af forretningen.
Digitale hjælpemidler bliver i stigende grad anvendt som arbejdsredskab hos medarbejderne i installationsbranchen. Den øgede brug af digitale værktøjer gælder både i selve installationsarbejdet og de interne processer i virksomhederne. El- og VVS-virksomhederne følger godt med den digitale udvikling i forhold til at øge produktiviteten i de interne arbejdsprocesser, men der vil fortsat være et stort potentiale i at anvende digitale løsninger i forhold til den mere kundevendte service.
Læs også: Digitaliseringen i byggebranchen giver vækst hos Ordrestyring.dk
Sådan lyder vurderingen i brancheorganisationen Tekniq Arbejdsgivernes analysenotat: ”Installationsbranchen er klar til nye teknologier og digitalisering”.
De mest populære digitale værktøjer er digital bestilling af materialer, apps til smartphone/tablet og digital sagsstyring, som henholdsvis 87, 78 procent og 73 procent af installationsvirksomhederne i 2017 benyttede. Fra 2016 til 2017 skete der en pæn stigning i andelen af virksomheder, der benytter digitale værktøjer. For eksempel steg andelen af installationsvirksomheder, der anvender apps fra 60 til 78 procent.
Nogle mangler at komme med på vognen
Men der er stadig nogle, som mangler et digitalt ordrestyringssystem og kun bruger it til deres økonomisystem og lønudbetaling. Det vurderer direktør Tommy Hahn Sørensen fra it-systemudbyderen Ordrestyring.dk.
"Mange virksomheder tror, de er digitaliserede, men bruger stadig papirblokke, whiteboard og dueslag til at planlægge medarbejdernes opgaver", siger han.
Og der er mange gode grunde til, at stadig flere installationsvirksomheder vælger at digitalisere sagsbehandlingen af kunder, ordrer, leverandører og fakturaer. De gør det især for at blive mere effektive, få mere tid til at udvikle deres virksomhed og ikke mindst for at blive mere konkurrencedygtige.
Tommy Hahn Sørensen plejer at sige til de virksomhedsejere, der vil indføre digital ordrestyring, at de faktisk ikke kender deres egen forretning. Mester kender kunderne, men det er virksomhedens bogholder, der kender omkostningerne. Det kan provokere en direktør, at bogholderen ved mere end ham, men Tommy Hahn Sørensen mener, at det er smartere at få gjort medarbejdernes viden nyttig i stedet for at reducere dem til menneskelige regnemaskiner.
"Det handler om at bringe de administrative medarbejdere i spil, så de kan bruge deres viden til at optimere forretningen", siger han.
Dyre fejlinvesteringer skræmmer
Der kan være mange grunde til, at nogle stadig bruger papir og kuglepen. Indehaveren kan stå overfor et generationsskifte eller vente på at blive købt af en større konkurrent. Firmaet kan også have så store årlige overskud, at man mener, at der ikke er grund til at tænke i ny it. Den hyppigste forklaring er dog, at man har brændt penge af på en dårlig it-investering, som har kostet dyrt eller været dårlig. Efterhånden som virksomhederne vokser, stiger deres behov for et ordrestyringssystem, der kan givet et overblik og effektivisere arbejdsgangen.
Om Ordrestyring.dk
Hos Ordrestyring.dk sælger man onlineadgang til sit digitale administrationsprogram, der håndterer alt fra kundekartotek til ordrebog, materialeindkøb, fakturering og lønsedler.
It-virksomheden blev startet i 2011 og har i dag mere end 14.000 brugere, hvilket er en fordobling på godt to år. P.t. har Ordrestyring.dk 27 ansatte.
Læs også: Digital indsats gør Kemp & Lauritzen mere konkurrencedygtig
"Mange har brændt nallerne på et it-system, der enten har været for stort eller for lille til deres behov. Den store udfordring er, at de tidligere har brugt så mange penge på at vælge et forkert system, der var for stort, for småt eller at de bare har valgt ud fra prisen i stedet for funktionalitet", siger Tommy Hahn Sørensen.