Teknikvirksomheder tænker for lidt i strategi
Vejen ud af krisen er belagt med innovation, kreativitet og en ændring af strategien, lyder det fra adm. direktør fra Lindpro A/S. Løsningen er ikke at sænke prisen for at vinde kunderne, siger han.
Lindpros nøgletal i 2011
Medarbejdere: 1.005
Resultat efter skat: Kr. 21.041.000
Nettoomsætning: Kr. 925.389.000
Kun få sektorer har oplevet så strid en modvind de seneste år som byggeriet. Og bedst som stadig flere virksomheder i byggebranchen fornemmede mildere økonomiske vinde i horisonten, er udsigten nu igen dyster. I en for nylig offentliggjort vækstprognose fra Dansk Byggeri varsler en stor del af byggebranchen afskedigelser og nedgang i omsætningen i den sidste måned af 2012.
Det smitter også af på forventningerne hos teknikentreprenørerne. Men i stedet for at sænke prisen for at hæve efterspørgslen, bør markant flere fokusere på markedsstrategi, kreativitet og innovation. Det mener adm. direktør hos Lindpro A/S, Michael Højgaard, som savner mere innovation og kreativitet i branchen.
Brug for nytænkning
Faktisk var Lindpro A/S en af de virksomheder i teknikbranchen, som kom flottest ud af 2011. Virksomheden havde i 2011 en omsætning på 925 mio. kr. sammenlignet med 891 mio. kr. i 2010. Driftsresultatet gik markant frem til 29 mio. kr. i 2011.
Lindpro A/S har selv valgt en anden vej ved at arbejde med den interne struktur og markedsstrategi, hvilket de vurderer nødvendigt for at øge omsætning og indtjening på sigt.
“Leverandørerne af teknik og el-teknik må i dag tilpasse sig en markant anderledes økonomisk virkelighed. Det er en udfordring. I branchen hører vi ofte, at virksomheder bliver nødt til at sænke prisen på deres ydelser og service for at kunne fastholde kunderne. Men jeg tror, at vi kommer længere ved at fintænke virksomhedens strategi og klart definere vores niche samt fokusere på, hvordan vi skaber værdi for vores kunder. Problemerne i markedet løser sig ikke her og nu. Det er min opfattelse, at mange virksomheder selv har ressourcerne og sidder med nøglen til at forbedre deres muligheder i markedet,” siger Michael Højgaard fra Lindpro A/S i en pressemeddelelse.
Find eksistensberettigelsen
Lindpro har også trimmet organisationen og effektiviseret processerne. Derudover har virksomheden arbejdet meget med at ramme målgrupperne:
”Vi er blevet bedre til og arbejder fortsat på at segmentere vores kunder og præcist udvælge, hvem vi går efter, og hvilke produkter vi kan tilbyde dem. I en stor organisation som Lindpro kræver det en klar ledelseskommunikation at brede disse budskaber ud, men det tager vi os tid til. Når vores medarbejdere forstår, hvem deres primære målgruppe er, kan de bedre tilbyde dem den relevante service og fastholde et kundeforhold – eller opstarte et nyt,” siger Michael Højgaard.
Michael Højgaard vurderer, at det er farligt at fokusere på her-og-nu-fortjeneste og kun se på opgaver, der skal løses her og nu. Det er hans erfaring, at det er sådan for en del virksomheder. Han mener også, at et for stort fokus på produktion her og nu koster på den lange bane.
”I den sidste ende kan det betale sig at afsætte tid og ressourcer til at definere sin eksistensberettigelse i markedet. Det er måske her, den største værdiskabelse ligger,” siger Michael Højgaard.
-KH