Tekniq: Dialog er vejen frem for flygtningeansættelser
Et fåtal af virksomhederne i installationsbranchen er i løbet af de seneste år blevet kontaktet af deres lokale kommune med henblik på at ansætte flygtninge. Tekniq opfordrer til bedre dialog fra kommunernes side.
Kun 16 procent af virksomhederne i installationsbranchen er blevet kontaktet af deres respektive kommuner i forhold til at ansætte flygtninge. Det viser en ny medlemsundersøgelse foretaget af Tekniq.
Ifølge Tina Voldby, underdirektør i Tekniq, kan installationsbranchen ikke stå alene med opgaven om at integrere flygtninge på det danske arbejdsmarked. Det skal ske i samspil med kommuner og jobcentre.
Læs også: Installatører: Vi vil gerne ansætte flygtninge
Der er tale om specialiseret arbejde, som kræver, at både de faglige og sproglige kompetencer er i orden hos flygtningen. Denne del af opgaven kan virksomhederne ikke løse alene, siger hun.
Flere skal slå dørene op
Generelt er der ifølge Tekniq ikke mange danske virksomheder, der har slået dørene op for flygtninge. Brancheorganisationen peger på den manglende kontakt fra kommunernes side som en stor del af forklaringen.
Vi opfordrer derfor til, at kommunerne og især jobcentrene i højere grad indgår i dialog med virksomhederne. Kun på den måde kan vi i endnu højere grad være med til at løfte den både vigtige og relevante opgave med at byde flygtningene velkomne på det danske arbejdsmarked, siger Tina Voldby.
Læs også: Sproget er nøglen til integration af flygtninge
Undersøgelsen viser, at seks procent af installationsvirksomhederne (svarende til 168 virksomheder) har ansat en eller flere flygtninge i virksomhedspraktik, løntilskud eller ordinær ansættelse inden for det seneste år.
- KLZ