Transit mod Transporter
To varebiler er de professionelles favorit, når der skal køres erhverv. Hvert år bliver det solgt flere Volkswagen Transporter og Ford Transit end noget andet model. Køreglæden er den samme, så økonomien er afgørende, når valget træffes. Leasingselskaberne spiller med, når Danmarks mest solgte varebil skal findes.
Danmarks mest solgte varebil hedder altid Transit eller Transport. I de seneste seks år har der enten stået Ford eller VW på kølergrillen af håndværkernes favoritbiler uanset hvor mange biler, der i øvrigt bliver solgt netop det år.
I år er 15,8 procent, godt hver sjette, nye varebil en Transit eller Transporter. Bruger man tiden på landevejen og i byerne til at se efter varevogne, vil man opdage godt hver fjerde varebil i trafikken er fra en af de to bilproducenter.
Næsten hvert år er det Ford, der fører på salgstal foran den tyske konkurrent med en solid placering som Danmarks mest solgte varebilsmodel.
I 2010 skifte prestigen for årets mest solgte varebil dog til Volkswagen, da medlemmerne af Motorjournalisternes Klub i Danmark valgte VWs Transporter som årets varebil på baggrund af bilens nye motor, mulighed for automatgear og en god pris på service. Køberne flokkedes til forhandlere og leasingselskaber. Det år blev der solgt tre Transportere for hver to Transitter og i alt 1.250 Transportere fik en slutseddel.
Læs også: Sikkerheden i servicevogne er fortsat lav
Når medierne skriver om en ny model er det naturligt, at køberne bliver ledt den vej. Og er man usikker på sit valg, er det nærliggende at vælge en model, hvis den er kåret som årets varebil, siger Lene Dahlquist, pressechef hos Ford.
Forklaringen er dog mere pragmatisk, hvis man spørger motorjournalist Carsten Teiner, næstformand i Motorjournalisternes Klub i Danmark og i spidsen for kåringsudvalget for Årets varebil.
<p>Hvis producenterne er aggressive på prisen over for leasingselskaberne, bliver der solgt flere varebiler</p>
Carsten Teiner, kåringsudvalget for Årets varebil
Flertallet af varebiler er leaset, så hvis producenterne er aggressive på prisen over for leasingselskaberne, bliver der solgt flere varebiler. På den måde kan man godt købe sig til en placering som den mest solgte bil, siger Carsten Teiner.
Læs også: Kør grønt og spar tyve procent på brændstof
Forklaringen bekræftes af Volkswagen, der forklarer, at leasingselskaberne har stor magt over de samlede salgstal for varebiler.
Salget lå stille 2008-9, primært fordi leasingselskaberne trak tiden, inden de købte nye biler, siger Bent Rosendahl, direktør for Volkswagen Erhvervsbiler.
VWs sejr var dog kortvarig, og allerede året efter var Ford tilbage i førersædet. I år har motorjournalisterne kåret den nye model, Transit Costum til årets bil og ud fra årets første syv måneder, bliver Ford igen årets salgsvinder.
Solgt til Afrika
Brugte varebiler er dyre at reparere i Danmark. Derfor går mere end halvdelen af brugtvognssalget til Østeuropa. Når timelønnen for en automekaniker er mindre i udlandet, giver det god økonomi at sende de reperationskrævende biler mod øst. Er varebilen helt slidt op, er det dog et andet marked, der er interesseret. Nederst i fødekæden er det afrikanske købere, fortæller Niels Grøftehauge, chefanalytiker hos Bbilpriser.dk.
Tidligere blev de brugte biler handlet gennem danske mellemmænd, men nu handler de professionelle udenlandske opkøbere også på de danske auktionssider. Det er ifølge Niels Grøftehauge lige så ukompliceret at sælge til en udenlandsk, som en dansk køber, når man bruger et auktionshus. Det er dog altid en god ide selv at afmelde bilen og aflevere nummerpladerne til Skat eller en nummerpladeoperatør.
Små marginaler skiller
Ser man på nyprisen, er driftsomkostningerne dog stort set de samme for de to modeller. Bilpriser.dk har i deres varebilsanalyse fastslået kilometerprisen for en Transporter 2.0 til 3,28 ved en bankleasing over fire år, mens en Transit 2.2 koster 3,04 kroner for hver kilometer. Men leaser man direkte hos leasingselskaberne, er prisen en anden. Leasingselskaberne får store rabatter, helt op til 20 procent ifølge chefanalytiker i bilpriser.dk, Niels Grøftehauge. Det styrer efterspørgslen.
For fem år siden gik man efter mærkevarerne, men i dag er der ikke den store forskel på varebilerne, hverken teknisk eller hvor tit de går i stykker. Titlen som årets varebil bliver givet til den, der kører bedst, men der er ingen tvivl om, at køberne først og fremmest vælger efter økonomien, siger Niels Grøftehauge.
Genkendelsen har stor betydning, når kunderne køber bil. Hvis man kender et mærke, fordi man enten selv har kørt i det eller kender nogen, der har, er det nemmere at beslutte sig for at købe.
Læs også: Andre bestemmer dit valg af servicevogn
Det er en udbredt opfattelse, at når en køber går ind til en forhandler og ser en Transporter eller Transit, kan han vælge den uden at blinke med øjnene, siger Carsten Teiner.
Hos Ford afviser pressechef Lene Dahlquist tanken om, at varebilskøbere ligger under for fantasiløshed eller gruppepres, når de investerer i nyt køretøj. Selv om nogle tryghedsnarkomaner vælger det mærke, de kender, beslutter de fleste sig efter at have afsøgt mulighederne.
Kunderne har tillid til Fordmærket gennem mange år som en varebil, der holder og kan trække læsset. Der er langt mellem serviceeftersynene og god plads i bilen. Jeg tror ikke, at man tager den nemmeste beslutning, men træffer sit eget kvalificerede valg efter at have undersøgt markedet, siger Lene Dahlquist.