Stærkt partnerskab energioptimerer på nye måder
R&M-EL energioptimerer virksomheder med fokus på arbejdsgange og holdninger hos kunden. Det kræver nogle helt andre evner, end installatør-virksomheden selv besidder. Derfor har R&M EL slået sig sammen med to helt anderledes virksomheder og fundet en formel, der virker hos kunderne.
Et netværk af tre meget forskellige virksomheder er blevet hinandens partnere for at optimere energiforbruget hos virksomheder.
Sammen kaster de den traditionelle tankegang om energirådgivning over bord og går i stedet med kunderne ind på arbejdsgulvet og ser, hvad der skal til, for at få ledelse og medarbejderne til selv at tænke energioptimering.
De største sejre er, at vi kan gøre en forskel, selvom andre konsulenter allerede har tudet dem ørene fulde af gode råd, siger Claus Harrison fra installatørvirksomheden Røder & Mortensen, R&M-EL i København.
En energirapport i en A4-mappe med optimeringsråd egner sig bedst til at stå på hylden og er et dårligt redskab til at skabe forandring hos mennesker.
Holdninger og arbejdsvaner er indgroet i den menneskelige natur og er svære at ændre hos kunder med ondt i energien.
For at bryde dødvandet hos kunderne arbejder installatørfirmaet sammen med to virksomheder, der teknologisk er så forskellige som nat og dag.
Læs også: På Lolland-Falster netværker de om energioptimering
Den ene er computerfirmaet Keepfocus, en Silkeborgbaseret it-virksomhed, der udvikler og sælger software, der indsamler energidata i virksomheden og viser det for medarbejderne på en skærm.
Groconsult i København er den anden partner, som arbejder med de bløde menneskelige tænkemåder om hvordan vi gebærder os på en arbejdsplads.
Energikonsulenten har forladt bygningen
Optimering af energiforbruget sker ikke med en rapport fyldt med gode råd, men skal forankres i virksomhedens værdier og tilgang til arbejdet.
Når energikonsulenten har afsluttet sit arbejde sker det for tit, at foreslåede tiltag kun bliver gennemført halvhjertet og at målsætninger falmer med tiden.
Sammen med Groconsult og Keepfocus arbejder R&M-EL med virksomhedernes egne ressourcer og forståelse.
Må vælge billige løsninger
Succes kommer blandt andet fra en kreativ forståelse af kunderne, som sjældent har så store ambitioner, at eksempelvis en restaurant udskifter fungerende kompressorer og kummefrysere, der først giver en besparelse med en meget lang tilbagebetalingstid.
R&M-EL må derfor gribe fat i de billige tiltag, der til gengæld kræver en indsats i hverdagen.
Vi er lidt mere opfindsomme og progressive end andre installatører, der tænker traditionelt, siger Claus Harrison.
I Valby Kulturhus café i København er R&M-EL og de to partnere i øjeblikket i gang med at bevise den påstand. Optimeringen er startet i det små, men processen er realistisk. Det svære ved at energioptimere en virksomhed er nemlig at få virksomheden til at prioritere opgaven, mener man hos R&M-EL.
Læs også: Energihåndværkere: Kunderne skal have et skub
I første omgang har cafeen slukket for ubrugte køleskabe og ismaskiner, der suger store mængder strøm.
87 procent af energiforbrug sker i køkkenet, og Claus Harrison har helt bevidst undgået serveringlokalet i jagten på kilowatttimer. Glødepærerne over disken får lov at blive hængende.
Her er caféens venlige stemning og imødekommende indtryk på gæsterne afgørende for virksomheden.
Virksomheder lever for at sælge, ikke for at energioptimere, siger Claus Harrison.
<p>Vi er lidt mere opfindsomme og progressive end andre installatører. </p>
Claus Harrison, energikonsulent, R&M-EL
Arbejdsgange må ikke ødelægges
Derefter skal energiforbruget visualiseres på skærme, så medarbejderne kan følge deres egne fremskridt.
Næste store skridt bliver at indrette køkkenet lidt smartere, så ovn og komfur ikke står op ad køleskabe og frysere. Men i køkkenet skal der ske flere ting samtidig, hvis gæsterne skal have mad på bordet.
Kokken skal skylle salat, samtidig med at han anretter tallerkener og holder øje med komfuret. Og skal komfur og fryser stå energioptimalt, vil han hele dagen skulle dreje rundt om sig selv og miste overblikket.
Derfor er opgaven for R&M-EL sammen med Groconsult at finde ud af, hvordan energien bliver optimeret mest muligt, uden at det går ud over kokkens arbejdsgange.
På den måde bliver energioptimeringen ikke en irriterende byrde for caféens medarbejdere, men en proces de er involveret i.
Vi skal altid forankre løsningen i den arbejdsproces, der er i virksomheden, fastslår Claus Harrison.
Kommunal ros
Lotte Kjærgaard er projektleder i Københavns Kommune og kender til R&M Els arbejde gennem projektet grønne Virksomheder.
Hun roser R&M-EL for at tænke anderledes og udvikle nye værktøjer til at finde energibesparelser og skabe nye samarbejder.
Det er det første samarbejde, hvor så forskellige virksomheder danner et effektivt partnerskab. Det skaber nogle bedre resultater, hvor det er nemmere at blive inspireret til at bruge de muligheder, der findes, siger Lotte Kjærgaard.
Læs også: Skolerenovering for milliarder
Hun forklarer, at der er langt fra Københavns Kommunes ambitiøse klimamål til hverdagen på en travl cafe.
Nogle installatører magter ikke at sætte sig i kundens sted og forstå, hvor vigtigt og svært det er at skrue ned for energiforbruget. Andre installatører er fint tunet ind på kundens situation, men evner ikke at levere den ydelse, der skal til for at hjælpe og motivere kunden til at gennemføre besparelsen.
Læs også: Strategi for energirenovering stiller krav til installatører
Installatørerne skal få folk til at forstå og komme videre, når de får en energirapport. Det er derfor samarbejde og netværk er nødvendigt. Flere parter, flere tilgange, mere motivation, siger Lotte Kjærsgaard.
Foran gennembrud
De seneste to år har Claus Harrison brugt det meste af sin arbejdstid og mange aftener på energioptimering. Indtil videre går det ganske godt for R&M-EL, og ifølge Claus Harrison har virksomheden omsat for 10-12 millioner kroner på energioptimeringen.
Næste store mål for trioen er en introduktion af alle konceptets aspekter i en unavngiven dansk kommune, der netop nu tygger på et tilbud om at energioptimere overalt i kommunens institutioner.
Læs også: Møder med skoleledere gav ordrer
Konceptet skal også udvides med en benchmarking af virksomhedstyper, så en butikskæde eller andre kan kortlægge de mest energiforbrugende adresser baseret på faktorer som areal, omsætning og virksomhedstype.
Rigtig mange ting, vi gør, er enkle, fordi vi tænker utraditionelt. Når kunderne ser vores benchmarkingværktøj, vil de synes, det er sindssygt nemt, siger Claus Harrison.