Derfor falder interessen for energirenovering
Interessen for energirenovering er faldende. Årsagerne er blandt andet trængt privatøkonomi og frygt for stigende skatter og afgifter. Det fastslår en ny undersøgelse.
Derfor energirenoverer vi ikke:
Fra 2012 til 2014 er interessen for energirenovering af boligen faldet med 12,5 procent.
Det viser Bolius Boligejeranalyse 2014, hvor 3.100 danske boligejere er blevet interviewet om det, der optager dem lige nu. Undersøgelsen er udført i samarbejde med Gallup.
Læs også: Tema: Energirenovering
Luften er ved at gå ud af energiballonen. Vores analyse peger på fire hovedårsager til den uheldige udvikling: Trængt privatøkonomi, frygten for stigende skatter og afgifter samt risikoen for at miste jobbet, er de tre negative, men den positive er, at der allerede er en del, der har energirenoveret og derfor ikke længere er interesserede, siger Henrik Sonne, senioranalytiker i Bolius.
Manglende interesse
Analysen viser, at 32 procent maksimalt tjekker energiforbruget en gang årligt eller aldrig. Det er ofte først, når folk ser deres varme- eller elregning, at de faktisk gør noget ved det. Specielt boligejere under 40 år kigger slet ikke på regningen. Det skyldes bl.a. mangel på tid.
Det er vigtigt, at vi får vækket de unges interesse for energirenovering. Vi skal blandt andet gøre det lettere for boligejerne at følge med i deres energiforbrug, for her er der lavt hængende frugter at plukke siger Ulrik Heilmann, adm. dir., Bolius.
Læs også: Mænd og kvinder har forskellige krav til energirenoveringer
Dette løsningsforslag er blot et af mange fra Bolius Boligejerkonference, hvor førende eksperter og politikere fra ind- og udland debatterede, hvad der skal til for at få danskerne til at ændre adfærd.
Energirenovering bliver anbefalet
Otte ud af ti boligejere, der allerede har energirenoveret boligen, vil anbefale andre at gøre det samme.
Det er meget positivt, at hele 80 procent vil anbefale andre at energirenovere. Det viser, at når folk først kommer i gang, så er de glade for energiforbedringerne. Derfor er det vigtigt at få de gode eksempler frem i lyset, for det virker meget bedre end brochurer, regneark og kampagner, siger Ulrik Heilmann, adm. dir., Bolius.
-TK