Undgå at rotter forårsager togulykker
Gnavere, især rotter, er en almindelig trussel mod kritisk udstyr langs jernbanen. De kan forårsage store forstyrrelser i elektriske systemer og signalsystemer ved at tygge sig gennem kabler. Når de beskadiger udstyr, forårsager rotter ikke kun nedetid og kostbart reparationsarbejde. De forårsager også dødsulykker. Derfor er det afgørende at tætne kabel-, lednings- og rørgennemføringer på en måde, der eliminerer indtrængen af gnavere.
I den stadig relevante artikel "Rats cause near disaster on a railway by chewing through signal cables" på Voltimum, en global kommunikationsplatform for den elektriske industri, rapporterer James Hunt om problemet. Han giver to eksempler fra Storbritannien, hvor et hul gnavet gennem et højspændingskabel forårsagede et sammenbrud på vestkystens hovedlinje og førte til 20 togaflysninger og 99 forsinkelser.
En lignende hændelse mellem Preston og Lancaster forårsagede én aflysning og 289 forsinkelser. Et andet eksempel er fra Australien, hvor der var forsinkelser på fire togstrækninger på grund af en brand.
Jernbanearbejderne troede, at branden var forårsaget af rotter, der tyggede sig gennem tykke kabeldæksler og fritlagte højspændingskabler. Gennemgnavede kabler kan resultere i elektriske kortslutninger, brande - og endda togkollisioner.
LÆS OGSÅ: Varmepumper, solceller og elbilopdladning
Risiko for alvorlige ulykker
Endnu værre end nedetid og forsinkelser er de potentielle ulykker. Samme artikel fremhæver en pressemeddelelse fra BASEC, British Approvals Service for Cables, om at et TGV højhastighedstog blev ramt bagfra af et regionaltog i det sydvestlige Frankrig.
Regionaltoget havde passeret et signal, der var forkert sat på grønt, og øjeblikke efter kørte det ind i TGV-toget med 178 passagerer. Heldigvis døde ingen. Kun tre personer af de 40 sårede kom alvorligt til skade. En undersøgelse foretaget af de franske jernbaner viste, at fejlen var forårsaget af gnavere, der gnavede sig gennem signalkabler langs sporet.
Dyr gnaverjagt
Ud over ulykker, irriterende driftsafbrydelser og kostbare reparationsarbejder, kæmper mange organisationer med de enorme omkostninger til at jage skadedyr. I en artikel på sin hjemmeside oplyser India TV News, at en rapport fra Indian Railways afslørede, at flere hundrede tusinde amerikanske dollars blev brugt på at spore gnavere ombord på tog på kun tre år. Den gennemsnitlige omkostning nåede op på cirka $263 pr. fanget rotte.
Hvordan afbøder man gnavere?
Det bedste at gøre er naturligvis at holde gnaverne ude af jernbaneinfrastrukturen. I sin artikel citerer Hunt en administrerende direktør for BASEC, der anbefaler "fornuftige forebyggende foranstaltninger", og at "råd skal søges fra specialistfirmaer", men minder også designere, installatører og slutbrugere om, at det er billigere at ”sikre at selv de mindste huller, hulrum og sprækker i bygninger er helt blokeret”. Det første tiltag i at forhindre skadedyr er indbygning af fysiske barrierer i vægge, gulve, el-skabe og kabinetter.
Kun gennemprøvede systemer virker
Efter at have læst disse artikler indser du, at det kan være meget klogt at forsegle alle kabel-, lednings- og rørgennemføringer ved at bruge gennemtestede beskyttelsessystemer som Roxtec kabeltætningssystemet mod indtrængende dyr.
LÆS OGSÅ: Mercedes-Benz Vans har rundet 25.000 elektriske varebiler
Mange entreprenører bruger stadig skum eller spartelmasse, når de forsøger at tætne omkring kabler, men disse materialer er ikke nok til at forhindre gnavere i at komme ind. Dyrene gnaver løs i materialerne, indtil de kan trænge ind i den varme bygning og bruger det overskydende materiale til at bygge rede med indenfor. Og når der er en åbning, bliver rotter og mus hurtigt efterfulgt af slanger, edderkopper og andre insekter, der skaber risiko for brand, strømafbrydelse og fatale nedbrud.
-AKJ