Varmepumpeproducent opruster i Danmark
Først et opkøb af en dansk virksomhed. Så åbning af nyt stort lager og efterfølgende etablering af uddannelsescenter for installatører og et Experience Center, der skal give forbrugerne mulighed for at opleve varmepumper i et hjemligt miljø. Japanske Daikin har gang i en markant oprustning i Danmark.
”Danmark er nået langt i sine planer for udfasning af fossile brændstoffer og er derfor et interessant marked at etablere sig i. Sådan lyder den korte begrundelse for det japanske selskabs investeringer i Danmark fra Robert Kagabo, der er adm. direktør Daikins investeringer i Danmark.
Selskabet åbnede i slutningen af september både et uddannelsescenter for installatører og et Experience Center, der skal vise og forklare potentielle kunder om fordelene ved varmepumper. Og i slutningen af august åbnede Daikin sit nye lager i Køge i samarbejde med logistik- og lagerselskabet Rhenus Logistics. Lagerløsningen giver mulighed for at tilbyde levering overalt i Danmark indenfor 24 timer.
Men starten på oprustningen i Danmark fra den japanske producent af varmepumper og energianlæg kom med opkøbet af danske BKF Klima i april i år, der har været distributør for Daikin Europe i Danmark siden 1985.
Opkøbet blev dengang begrundet med et ønske om at styrke selskabets position i Skandinavien, hvor Daikin i forvejen var til stede i Sverige, Norge og Finland.
Vil være førende aktør
"Vores mål er at blive en af de førende aktører i Danmark inden for HVAC-industrien i løbet af de næste tre år, både på det private, kommercielle og industrielle marked for varmepumper. Vores primære initiativer er at forbedre kundeoplevelsen for både slutbrugere og installatører,” siger Robert Kagabo til Installator.dk.
Med det nye uddannelsescenter forfølger Daikin en strategi fra andre lande i Europa, hvor selskabet har haft gode erfaringer med lignende Training Acacemys.
“Det er afgørende for os, at de installatører, vi samarbejder med, er fagligt opdaterede og har et ‘go-to’-sted, hvor de kan søge sparring, få eksperthjælp og ´hands-on´ erfaring. Med det nye Training Academy sikrer vi, at installatører altid er bedst muligt rustet til at levere installationer, som giver kunderne den bedste løsning, der passer til deres behov,” siger direktøren.
Installatører får mulighed for at blive certificerede i Daikins HVAC-løsninger og får dermed mulighed for at give udvidede garantier til forbrugerne, adgang til webbaserede værktøjer og mulighed for at trække på ekspertise ved komplekse opgaver.
Daikins offensiv i Danmark kommer på et tidspunkt, hvor salget af varmepumper til private husholdinger har oplevet et voldsomt fald.
Sammenlignet med salget i 2. kvartal i 2023 faldt salget af vandbårne varmepumper med 74 pct. i 2. kvartal i år, viser de seneste tal fra Energistyrelsen.
Experience Center skal hjælpe forbrugeren
”Markeder er altid udsat for udsving, og det er en god lejlighed til at forberede fremtiden. En af de udfordringer, vi ser, er, at slutbrugerne ikke er godt nok informeret. I en nylig undersøgelse af over 1.500 husstande i Danmark fandt vi, at 79 pct. havde begrænset viden om varmepumper,” siger Kagabo.
Daikins etablering af et Experience Center skal ifølge direktøren hjælpe slutbrugeren til bedre information og viden om varmepumper.
”Hvordan kan vi forvente, at de træffer de rigtige valg uden ordentlig information? Derfor har vi oprettet et oplevelsescenter for at guide dem i deres beslutningsproces. Vi fokuserer på de tiltag, vi kan tage for at hjælpe med at dekarbonisere markedet for boligopvarmning i Danmark,” siger topchefen for Daikin Danmark.
Hvor stor en markedsandel Daikin har i dag på det danske marked, ønsker Robert Kagabo ikke at oplyse.