Vintertariffer træder i kraft
Elnetselskabet N1 - der forsyner mere end 800.000 jyske husstande og virksomheder med strøm - overgår til vintertariffer den 1. oktober, og dermed bliver prisforskellen på, hvad forbrugerne betaler for transport af strømmen, større.
Det betyder, at der nu er endnu større grund til at bruge strøm med omtanke. Særligt for de elforbrugere, der har fået en elbil i carporten eller varmepumpe og dermed har øget deres elforbrug betragteligt. Der er nemlig endnu flere penge at spare, hvis de i højere grad kan bruge strømmen, når elnettet er mindst belastet.
“Vores elforbrug stiger naturligt, når det bliver mørkere og koldere og vi rykker indendørs, og det øger belastningen af elnettet markant, særligt i perioden fra klokken 17-21, hvor vi bruger mest strøm. Tarifferne skal motivere elforbrugerne til at bruge strømmen klogt – og den gode nyhed er heldigvis, at det sagtens kan lade sig gøre uden at sidde i mørke hjemme i stuen”, siger Lise Bering, der er administrerende direktør i N1.
Når nettarifferne, som er den pris, forbrugerne betaler for at få transporteret strømmen ud i stikkontakten, er inddelt i både vinter- og sommertariffer, hænger det tæt sammen med danskernes elforbrug. Om vinteren bruger vi væsentligt mere strøm end om sommeren, og det belaster elnettet, især i perioden mellem kl. 17 og 21, hvor forbruget topper.
Fra 1. oktober vil nettariffen ligge på 124 øre pr. kWh i spidsbelastningsperioden. Samtidig er det ofte også her, at den rene elpris er højest. Derfor giver det god mening at flytte så meget af forbruget som muligt til lavlastperioden fra midnat til klokken 6, hvor nettariffen kun er 14 øre pr. kWh.
Tallene for elforbruget i januar og februar i år viser heldigvis også, at elforbrugerne i N1’s forsyningsområde i stadigt større grad faktisk bruger strømmen klogt. I årets to første måneder lå knap 21 procent af elforbruget i lavlastperioden sammenlignet med omkring 18 procent to år tidligere.
“Vi kan se, at tarifferne gør en forskel. Flere har vænnet sig til at sætte opvasken i gang eller lade elbilen om natten. Det giver både en lavere regning her og nu, og gør det også billigere for forbrugerne i det lange løb, fordi vi kan reducere behovet for at udbygge elnettet, hvilket i sidste ende finansieres af dem selv”, siger Lise Bering.
*Udover nettariffen udgøres elkundernes samlede elpris af den rene markedspris, den statslige elafgift, eltarif til statslige Energinet, abonnementer og spottillæg.
-mauh