Volvo Cars tester ny trådløs opladningsteknologi
Volvo Cars integrerer og tester en ny trådløs opladningsteknologi i et levende bymiljø og evaluerer dens potentiale for fremtidige elbiler.
Over en treårig periode vil en lille flåde af fuldelektriske Volvo XC40 Recharge blive brugt af Cabonline, Nordens største taxaselskab, og opladet trådløst i Göteborg. Den trådløse opladningstest er et af mange projekter, der er skitseret i det strategiske initiativ ’Gothenborg Green City Zone’, hvor udvalgte områder i byen bruges som realistiske testcentre til udvikling af bæredygtige teknologier.
"Gothenborg Green City Zone giver os mulighed for at afprøve spændende nye teknologier i et autentisk miljø og evaluere dem over tid med henblik på en eventuel senere bredere introduktion," udtaler Mats Moberg, forsknings- og udviklingschef hos Volvo Cars. "Test af nye opladningsteknologier sammen med udvalgte partnere er en god måde hvorpå vi kan evaluere alternative opladningsmuligheder."
LÆS OGSÅ: Færre anmeldelser af tyverier fra varebiler
Automatisk opladning
De ladestationer, der anvendes i testen, leveres af Momentum Dynamics, en af de førende leverandører af trådløse elektriske ladesystemer. Opladningen starter automatisk, når et kompatibelt køretøj parkerer over et ladepunkt, der er indlejret i gaden, så opladningen klares nemt og bekvemt, uden at føreren behøver at stige ud af bilen.
Ladestationen sender energi gennem ladepunktet, som opfanges af en modtagerenhed i bilen. For at positionere bilen korrekt i forhold til ladepunktet bruger Volvoen sit 360-graders kamerasystem. For de fuldelektriske XC40 Recharge-modeller vil den trådløse opladningseffekt være mere end 40 kW, hvilket gør ladehastighederne omkring fire gange hurtigere end en kablet 11 kW lader og næsten lige så hurtig som en kablet 50 kW hurtiglader. Bilerne vil i alt blive brugt mere end 12 timer om dagen og køre 100.000 km om året, hvilket også gør dette til den første rigtige holdbarhedstest af de nye fuldelektriske Volvo modeller.
Andre partnere, der er involveret i det trådløse opladningsprojekt, omfatter virksomhedens egne svenske forhandlere, Volvo Bil og Volvo Car Sörred, det svenske energiselskab Vattenfall og dets ladenetværk InCharge, Göteborgs energiselskab Göteborg Energi og Business Region Gothenborg, et økonomisk udviklingsagentur ejet af byen Göteborg.
C02-neutral byzone
Sidste år deltog Volvo Cars i lanceringen af Gothenborg Green City Zone-initiativet, som sigter mod at opnå emissionsfri transport inden udgangen af 2030. Ved at bruge en rigtig by som testområde bliver det muligt for virksomheden at fremskynde udviklingen af teknologier og tjenester inden for elektrificering, mobilitet, autonom kørsel, konnektivitet og sikkerhed.
-AKJ