19.09.2019  |  VVS  |  Branchen

VVS-installatør opfordrer til servicetjek

Mange får først en VVS-installatør ud for at ordne rør eller vandhaner, når skaden er sket. Hvis flere i stedet fik foretaget forebyggende servicetjek af husstandens rør og installationer, kunne man komme mange af skaderne i forkøbet, mener Lars Petersen fra Thorsen & Petersen VVS.

Ifølge brancheorganisationen Pension & Forsikring opstår der i lejligheder og huse ca. 100.000 vandskader om året, som kan have store konsekvenser for beboerne.

Læs også: Rigshospital-byggeri ramt af vandskade

Men faktisk kan man komme mange skader i forkøbet. Det siger partner Lars Petersen fra Thorsen & Petersen VVS i Roskilde og peger på, at husstande og virksomheder ofte først får besøg af en VVS-installatør, når vandet fosser ud af et lækket rør, eller når en vandhane drypper.

”Ved at foretage et forebyggende servicetjek af husstandens rør og installationer hvert andet år kan mange lækager eller forstadier til brud og slitage opdages”, siger Lars Petersen.

En gode måde at sikre sig mod brud og slitage er at tænke på sine installationer i ejendommen ligesom sin bil. Hvis den kommer til periodisk syn og får vedligeholdt den tekniske standard, holder den længere og er mere stabil i hverdagen.

”Vi har bl.a. oplevet et tilfælde med et gammelt rør i en lejlighed, hvor afspærringer var skyld i en kæmpe vandskade, der gik ud over tre lejligheder. Det er sådan en skade, som kunne have været undgået ved et servicetjek. Vores erfarne montører og teknikere ville have opdaget, at afspærringer og rør skulle skiftes”, siger Lars Petersen og fortsætter:

”For husstanden kan det være svært at vide, hvornår VVS-installationer skal udskiftes eller kræver en kærlig hånd. Vi anbefaler som tommelfingerregel, at man får et servicetjek samme år, som bilen skal synes”.

Samtidig tilføjer Lars Petersen, at ældre bygninger med fordel kan montere en lækagesikring som automatisk lukker for vandet ved rørbrud for at undgå vandskader i boligen.

For højt energiforbrug bør alarmere forbrugeren
Det hjælper også, hvis man som forbruger hele tiden selv er opmærksom. Et for højt energiforbrug kan fx typisk alarmerer forbrugeren om, at noget er galt.

Men Lars Petersen ser ofte, at forbrugerne ikke opdager ændringer i regningen – eller reagerer, før skaden er sket, og derfor får de ubehagelige ekstraregninger.

Han opfordrer derfor forbrugerne til at opfatte et servicetjek af boligens VVS-installationer som al anden vedligeholdelse af boligen.

”Det forlænger levetiden på installationerne og reducerer risikoen for vandspild og vandskader markant. Det er samtidig mere bæredygtigt, idet man formindsker unødvendigt overforbrug af energi”, understreger Lars Petersen.

Læs også: Tørken giver fare for vandskader

Udover periodisk servicetjek af VVS-installationerne opfordrer Lars Petersen også til, at man selv holder øje med varmeregningen og vandmåleren en gang om måneden for at se, om der er sket ændringer.

- JMA

Mere fra Installator.dk - Forum for el, VVS og ventilation

Installator.dk - Forum for el, VVS og ventilation

www.installator.dk

Installator.dk – forum for el, VVS og ventilation – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for installation, og som er målrettet direkte til og læses af fagfolk. Partnere på installator.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af installator.dk. Vi udkommer dagligt p…

Se virksomhedsprofil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere