Digitaliserede håndværksvirksomheder har 60 procent højere omsætning

Håndværkerbranchen oplever kronede dage under corona, men særligt én gruppe af håndværksvirksomhederne høster lige nu de største gevinster. Nye tal og indsigter i branchen viser, at de håndværkere, som har digitaliseret deres forretning, omsætter for op mod 60 procent mere per medarbejder, end håndværkere som ikke har digitaliseret deres drift.

“Det har aldrig været mere relevant end nu at lade sin forretning digitalisere. Tallene taler for sig selv", fortæller Thomas Pedersen. Foto: Visma..

Tallene kommer fra Visma e-conomic, der står bag Danmarks førende regnskabsprogram og leverer regnskabsservice til cirka 40 procent af alle danske håndværksvirksomheder. Selvom coronakrisen har ramt dansk økonomi hårdt, er aktiviteten i bygge- og anlægsbranchen steget. Det bekræftes nu også af tal fra Visma e-conomic, som viser, at omsætningen blandt landets håndværkere er steget med 14 procent under coronakrisen.

En mere dybdegående analyse af tallene viser samtidig, at de håndværksvirksomheder, som har digitaliseret alle administrativt tunge processer og forretningsgange, omsætter for cirka 60 procent mere per medarbejder, end de som ikke har digitaliseret deres forretning. Det svarer til en årlig meromsætning på hele 640 tusind kroner per medarbejder.

Typiske barrierer for digitalisering

• Mangler tid til implementering og oplæring.
• Mangler kompetencer.
• Usikker på tilbagebetalingstid.

Der er med andre ord enormt mange penge at hente, når man digitaliserer sine forretningsgange og i denne branche, og det kan installationsvirksomheden El og Teknik i Næstved blandt andre nikkegenkendende til.

LÆS OGSÅ: It-værktøjer giver højere kvalitet i opgaveløsninger

Frigiver enorme mængder tid
"Det har været en total game changer for os at gå fra at have håndteret omkostningstunge administrative processer manuelt til i dag at have automatiseret 90 procent af vores administration. Vi oplever simpelthen at få frigivet enorme mængder tid i bogholderiet og hos alle vores montører. Det er tid, som vi i stedet bruger på at tage flere opgaver ind og på at yde en bedre kundeservice ude hos kunderne. Hos os har digitalisering resulteret i en øget effektivisering og en forbedret konkurrenceevne. Men vigtigst af alt så får vi nogle gladere kunder ud af det, og glade kunder er nu engang målet for os”, udtaler partner Anders Colding Lund Petersen fra El og Teknik i Næstved.
Ud af de 22.500 små og mellemstore private håndværksvirksomheder, som e-conomic servicerer, har hver anden allerede digitaliseret sin administration.

Den digitale håndværker

En håndværksvirksomhed betragtes som værende digitaliseret, når essentielle og manuelle processer med ordrestyring, timeregistrering, bogføring og fakturering sker automatisk med minimale administrative ressourcer tilknyttet.

Thomas Pedersen er ikke i tvivl om, at digitalisering gør en afgørende forskel for de danske håndværkeres forretning. Han er Visma e-conomics brancheekspert inden for håndværksbranchen, og han opfordrer nu til at flere følger trop.

Typiske gevinster ved digitalisering

• Alle medarbejdere sparer tid på papirarbejde.
• Alle får bedre overblik over arbejdsplaner, -opgaver etc.
• Mester og bogholder kommer tættere på tallene og får tættere styring.
• Bedre grundlag for at give skarpere tilbud.
• Bedre tid til og grundlag for forretningsudvikling.
• Bedre grundlag for at fokusere på lønsomme nicher.

Tallene taler for sig selv
“Det har aldrig været mere relevant end nu at lade sin forretning digitalisere. Tallene taler for sig selv. Den store forskel på digitaliserede og ikke-digitaliserede håndværksvirksomheder er, at de digitaliserede håndværksvirksomheder er langt bedre gearet til at gribe de muligheder, som de gunstige coronaskabte markedsvilkår kaster af sig, end de ikke-digitaliserede håndværksvirksomheder er. Ganske enkelt fordi de har frigivet ressourcer og tid til at kunne reagere hurtigere og arbejde mere effektivt, og det giver dem en klar konkurrencefordel”, udtaler Thomas Pedersen.

LÆS OGSÅ: It-værktøjer kan forbedre din bundlinje kraftigt

Kigger man nærmere på arbejdsgangene i administrationen inden for håndværksfaget, bliver det da også tydeligt i hvor høj grad, at branchen er præget af manuelt arbejde. Det være sig i forbindelse med blandt andet:

• ordrestyring,
• timeregistrering,
• materialeindkøb,
• lagerstyring,
• fakturering og
• bogføring.

Det er alle håndholdte processer, som er sårbare over for menneskelige fejl, og som kræver rigtig mange mandetimer. Netop derfor har denne branche stor gavn af at lade sig digitalisere. Hos Visma e-conomic håber man, at flere vil lade sig inspirere til at gøre som fx El og Teknik, så det flytter hele branchen til gavn for dansk erhvervsliv og samfundet.

Digitalisering gavner Danmark
"Digitalisering af administrative processer gavner økonomien mærkbart hos den enkelte håndværksvirksomhed. Og på grund af branchens størrelse vil øget digitalisering i håndværksbranchen også gavne Danmarks økonomi og konkurrenceevne på sigt. I Visma e-conomic understøtter vi i dag knap 40 procent af alle danske håndværksvirksomheder, så det er en stor del af branchen, vi med fordel kan hjælpe i den digitale retning. Og håndværksbranchen er jo bare ét fokusområde. Digitalisering er en konkurrencemæssig fordel i alle brancher og dermed for alle de 150.000 små og mellemstore selvstændige erhvervsdrivende virksomheder, som vi servicerer i dag”, slutter Thomas Pedersen fra Visma e-conomic.

Mere om digitalisering i håndværksbranchen

• Digitalisering er et vidt begreb. I Visma e-conomics seneste analyse er der tale om en ‘digitaliseret virksomhed’, når en håndværksvirksomhed kobler et time- og sagsstyringssystem til et bogførings-/økonomisystem ved hjælp af integration til en tredjepartsapplikation. Herved automatiseres ovennævnte processer, som sparer håndværkere og bogholder for megen unødig spildtid og svind, og så hjælper det dem til at undgå fejl. 
• Visma e-conomic tilbyder integration til sagsstyringssystemer i e-conomic via tredjepartsudbydere som fx Minuba, Ordrestyring, Apacta, Intempus mm. Afhængig af brugertype samt tilvalgte funktioner koster løsningerne gennemsnitligt fra 100 til 300 kroner per bruger per måned.
• Indtil nu har den typiske proces omkring fx timeregistrering og fakturering været, at håndværksmesteren eller lærlingen har opgjort arbejdstimer ude hos en kunde på en håndskrevet seddel, som de ved ugens udgang afleverer fysisk til bogholderen i virksomheden. Derefter påfører bogholderen manuelt timerne til hver enkeltopgave i et sagsstyringssystem separat fra regnskabssystemet, hvori timerne indtastes manuelt. Alle disse processer automatiseres til fulde ved integration til et sagsstyringssystem i e-conomic, således at timerne angives på den enkelte opgave via en kalenderfunktion. Arbejdstimerne tilpasses direkte i en sagsstyringsapp på telefonen, imens håndværkeren er ude hos kunden, og ændringerne registreres direkte heri. I samme øjeblik optræder timerne automatisk på fakturaen i regnskabssystemet på grund af opkobling til e-conomic uden, at det kræver menneskelig indblanding.

2ctrl ApS

Sponseret

Bæredygtighed ned til mindste detalje

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

17.05.2024Installator.dk

Det skal være lettere at få godkendt store solcelleanlæg

17.05.2024Installator.dk

Energinet indgår milliard-partnerskab med Siemens Energy

17.05.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: BIM fra A til Z – Download den her!

15.05.2024Installator.dk

Wavin: EPD´er er blevet et konkurrenceparameter

14.05.2024Alcadon ApS

Sponseret

[SE BILLEDERNE] Første dag på El & Teknik’24 var rekord-dag! Hvad blev der talt om?

14.05.2024Installator.dk

El & Teknik ´24 skudt i gang

14.05.2024Installator.dk

Stål- og teknikgrossist får godkendt forpligtende klimamål

14.05.2024Installator.dk

Energisektoren er stor aftager af nyuddannede

Jobmarked

Se alle

ABB A/S

Marketing & Sales Manager – ABB Electrification Service

Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

28.05.2024

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam, som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.05.2024

BWT

Servicetekniker med teknisk baggrund | Vandbehandling erhverv

Vil du være en del af vores succes? Hos BWT Danmark har vi forrygende travlt og søger en dygtig servicetekniker til vores serviceteam på Fyn.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Skift topnøglen ud med telefonen og bliv teknisk salgs- og kunderådgiver

Har du været udekørende i VVS-branchen? Og er du klar til en ændring i dit arbejdsliv? Så er det måske dig vi søger til stillingen som teknisk salgs- og kunderådgiver hos METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roth Danmark A/S

Sælger til Roth Danmark A/S

Nord- og Midtjylland. Nu har du en unik mulighed for at blive en del af et stærkt salgsteam. Du er stærk på VVS-kunder, og hos os planlægger og tilrettelægger du selv din arbejdsdag.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

GN Belysning A/S

Salgskonsulent til el-installatører, Sjælland og øerne

Vi søger en engageret og erfaren salgskonsulent, der får ansvaret for at udvikle salget og kunderelationerne på Sjælland og øerne.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Kursus
Commissioning

Vi oplever, at der er et stigende behov for færdigheder inden for dette felt i forbindelse med kravsspecifikation, projektering, opførelse, aflevering og drift af byggerier i Danmark.

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Viessmann
Åbent hus
Åbent hus: Vitocal 200-A Pro 64 kW

Rådgivning om store varmepumper

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

Guldalderen 2, 2640 Hedehusene

Rockwool Danmark A/S
Gå-hjem-møde
Gå-hjem-møde: Bliv klogere på energieffektivitet og CO2 reduktion i større bygninger

Gør flere energirenoveringstiltag til ét samlet projekt med ROCKWOOL og LivingBetter

Dato

21.05.2024

Tid

14:00

Sted

ROCKWOOL Danmark A/S, Hovedgaden 501, Hedehusene, Capital Region, DK, 2640

Avidenz A/S
Kursus
Sagkyndig - lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler (Greve)

Tag dette kursus i lovpligtigt eftersyn af tekniske hjælpemidler. Spar penge, og foretag de lovpligtige eftersyn, når det passer ind i jeres planlægning.

Dato

22.05.2024

Tid

09:00

Sted

Tune Kursuscenter, Grevevej 20, 2670 Greve

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Uddannelse
Bæredygtig drift af byggepladsen

Indretningen af byggepladsen er et vigtigt led i udførelsen af et byggeri. Det er denne, der skaber de rette betingelser for arbejder og transport, hvorimod en uhensigtsmæssig indretning besværliggør byggeprocessen.

Dato

27.05.2024

Sted

Hellerup

2ctrl ApS
Kursus
KNX Basic kursus

(Certificeringskursus godkendt af KNX Association som afsluttes med eksamen)

Dato

27.05.2024

Tid

08:30

Sted

2CTRL`s kursuscenter i Karlslunde