Indeklimaet i danske klasseværelser er stadig for dårligt
I mange danske klasselokaler står det skidt til med indeklimaet. På trods af store investeringer på området er der i over halvdelen af tilfældene for meget CO2 i lokalerne, viser en ny undersøgelse fra DTU.
De danske folkeskoler døjer stadig med dårligt indeklima, hvilket hæmmer elevernes indlæring.
CO2-koncentrationen i klasseværelserne er nemlig i størstedelen af tilfældene højere end den tilladte grænseværdi, konkluderer en ny undersøgelse foretaget af Danmarks Tekniske Universitet (DTU).
DTU har undersøgt indeklimaet på 60 forskellige skoler fordelt over hele landet, og undersøgelsen viser ifølge Ingeniøren, at koncentrationen af CO2 i 60 procent af tilfældene er højere end Arbejdstilsynets grænseværdi på 1.000 ppm (0,1 procent).
På 14 procent af skolerne ligger CO2-koncentrationen mellem 2.001 og 3.000 ppm, mens tallet er oppe på mellem 3.001 og 4.000 ppm på fem procent af skolerne.
Ringe ventilation er den store synder
Hovedårsagen til det dårlige indeklima skal findes i skolernes ventilationssystemer, hvor manglende mekanisk ventilation er det største problem en mangelvare som ses i 78 procent af tilfældene.
Læs også: Skrappe indeklimakrav medfører færre renoveringsprojekter
Vi kan se, at ventilation er den helt store udfordring for indeklimaet. Hvis børnene skal have et bedre indeklima, er det udskiftningen af luft, vi skal have fokus på, siger Jørn Toftum, som er lektor i indeklima på DTU.
Milliarder til forbedringer
I 2009 blev der fra regeringens side afsat 22 milliarder kroner i en kvalitetsfond til forbedringer af blandt andet folkeskolebygninger, skriver Ingeniøren.
Fonden har gjort en forskel, men der er brug for en større indsats. Det mener projektleder Lene Weill Nordberg fra foreningen Realdania, som har været med til at udfærdige undersøgelsen.
Vi kan se, at 18 procent af de gennemførte renoveringer på undervisningsområdet de seneste ti år har haft fokus på ventilation. Et tal, der har været stigende, siden regeringen indførte kvalitetsfonden i 2009. Men den nye undersøgelse fra DTU viser samtidig, at er behov for yderligere tiltag, hvis vi skal indeklimaproblemerne i folkeskolen til livs, siger hun.
Læs også: Skoler kæmper med indeklimaet
Tidligere undersøger viser, at elevernes indlæringsevne øges med næsten 14 procent, når CO2-niveauet i klasseværelserne sænkes.
- KLZ