Installatører: Smartphones gør vores arbejde lettere
Teknologien er kommet for at blive. Sådan lyder meldingen fra Installatørpanelet, som særligt bruger smartphones til at lette arbejdsprocessen.
Stig Andresen, Andresens VVS
Vi er gået mere og mere over til at bruge særligt smartphones til va rebestillinger. Vi har faktisk lige købt et nyt edb-system pr. 1. juni, hvorigennem vi bl.a. sender arbejdskort ud til svendene, og hvor svendene kan bestille varer på nettet. Systemet er smart, da man kan lave en aftale med en given butik, som man ikke behøver at besøge rent fysisk. Varerne kan efter bestilling hurtigt sendes af sted, eksempelvis via Fastbox, hvilket fremskynder processen.
Læs også: Installatører er uenige om regeringens pensionsudspil
Alt kan ellers være meget tungt rent administrativt, men med smartphones og tablets bliver det hele meget lettere, og vi sparer både tid og ressourcer. Vi overvejer desuden at købe en række mini iPads inden for det kommende år, når vi har fået det nye system op at køre ordentligt. Det hele skal lige spille, før vi bare kaster svendene ud i det, men vi må erkende uanset om vi vil det eller ej at teknologien er kommet for at blive, og at vi er nødt til hele tiden at arbejde med nye tiltag i den retning.
René Søndergaard, A. Søndergaard A/S
Jeg sidestiller lidt en smartphone med en skruetrækker: Det er et stykke værktøj, der skal bruges. Derfor har vi smartphones, som vi bruger til al kommunikation, mens vi også i høj grad benytter os af kalendersystemet. Det er ligeledes meget nærliggende, at vi bruger telefonerne til at bestille varer fra. Hvis vi står og mangler noget, når vi er hos en kunde, kan vi bestille varerne med det samme, og så er de klar til levering næste dag.
Vi bruger et system, der hedder Readunit på vores smartphones, og med det kan vi efterse værktøj, når vi er ude hos vores kunder. Vi holder også styr på, hvornår værktøjet hos kunderne skal inspiceres ved at scanne værktøjet, og også i dette tilfælde er telefonerne meget brugbare. Vi begyndte at bruge smartphones for to-tre år siden, da iPhone 5 kom frem. Vi har egentlig ikke taget telefonerne i brug for at spare tid og ressourcer som sådan, men mere fordi alting bare er nemmere for os, når vi bruger dem. Vi har også tablets, men dem bruger vi ikke ude i bilerne.
Jesper Knopp, Knopp VVS
Jeg bruger indimellem min smartphone til varebestillinger, men slet ikke så meget som jeg burde og gerne ville. Hvis jeg havde svende, ville jeg bede dem om at bruge telefonerne til at bestille varer med, men når jeg er mig selv, kan jeg sjældent nå at sætte mig ned og afgive bestillinger i løbet af dagen. Desuden er jeg meget vant til at tage hen til grossisten for at bestille og hente varer. Jeg vil gerne kunne tage varerne op, kigge på dem og samtidig få noget socialt ud af mit besøg.
Læs også: Installatører: Sociale medier kan højne salget
Det er tydeligt, at der kommer mere og mere teknologi ind i vores hverdag, og jeg er stor fortaler for det, men kunsten er at få folk til at gøre brug af de digitale muligheder og det er ikke nemt i en branche, som godt kan være ret konservativ. Man skal ikke opgive, men der går nok to-tre generationer, før teknologien tager helt over. Unge mennesker tænker automatisk, at det er nemmest at bestille varer over nettet, men det er vi mange andre, der måske ikke lige tænker på.