207 udstillere er klar til VVS’19
Efter en rekordbrydende VVS’17-messe med hensyn til både udstillere og besøgstal, kunne VVS’19 tidligt melde alt udsolgt. 207 udstillere er således klar, når dørene åbner for Danmarks største VVS-messe i Odense Congress Center den 8-10. maj.
Lige siden dørene lukkede til VVS’17, har interessen for at blive en del af VVS’19 været overvældende. Allerede to uger efter messen i 2017 havde hele 40 procent af udstillerne sikret sig en stand til VVS’19. Den store interesse tyder ikke bare på en vellykket 2019-messe, men også på at der er en stigende optimisme i branchen, lyder det fra arrangørerne.
Læs også: 28 nye udstillere er klar til VVS’19
”Det glæder mig, at vi nu kan melde alt udsolgt, og jeg er slet ikke i tvivl om, at VVS’19 bliver en kæmpe succes. Tilbagemeldingerne efter VVS’17 var rigtig positive, og det kunne vi jo også se, ved at hele 82 udstillere inden for bare to uger bookede en stand til messen i år”, siger Per Rømer Kofod, administrerende direktør hos Veltek, der i samarbejde med Odense Congress Center står for at arrangere VVS’19.
Deltagere fra hele byggebranchen
VVS-messen er ikke kun for installatører og VVS-svende, selvom de udgør en rigtig stor andel af de besøgende. Messen lokker også andre beslutningstagere i form af arkitekter, ingeniører, professionelle bygherrer og andre branchefolk til, der alle kommer for at få et indblik i, hvad der rører sig på tværs af branchen.
”Gennem tiden har VVS-messen udviklet sig til at dække bredere og er nu repræsentativ for hele branchen. Før i tiden fokuserede messen primært på vandinstallationer og afløb, men har i dag udvidet til i langt højere grad også at inddrage ventilations- og varmeløsninger. Det åbner op for nye samarbejdsmuligheder og gør, at vi kan lære af hinanden på tværs af flere brancher. Det er denne kombination, som gør VVS’19 til branchens naturlige mødested i tre spændende dage i maj”, siger Per Rømer Kofod.
Digitaliseringen er kommet for at blive
VVS’19 forventes at følge i VVS’17 fodspor med øget faglighed og et større fokus på digitalisering og de nyeste teknologier inden for VVS-branchen. IOT er blevet en fast del af installationsfaget, hvor apps ikke længere er noget, der kun hører hyggen til, men også bruges til at skabe en mere brugervenlig oplevelse i hjemmet.
”Generelt for branchen gælder det, at kunderne i højere grad forventer, at fagfolkene ved, hvad der rører sig i branchen, og alene af den grund mener jeg, at messen er et besøg værd”, siger Per Rømer Kofod.
Derudover forventer Per Rømer Kofod at se produkter og stande, der fokuserer på miljø og bæredygtighed. Særligt vil det dreje sig om energi- og ressourcebespareende produkter og løsninger, herunder app-styrede installationer. Dermed vil messen fungere som et pejlemærke for, hvilken retning VVS-branchen i de næste år kommer til at udvikle sig i.
Videndeling og fællesskab
Messen er dog ikke kun et vigtigt redskab for at vise produkter og nye tiltag frem. Den fungerer også som et samlingspunkt, der giver en fællesskabsfølelse, der er med til at gøre det til en helt speciel oplevelse at være på messe.
Læs også: VVS’19-messen melder tæt på udsolgt
Går efter besøgsrekord
VVS’17 satte ikke kun rekord for udstillere, men havde også et rekordsættende besøgsantal på 9.373 gæster, hvoraf hele 95 procent tilkendegav, at de forventede at vende tilbage, når VVS’19 løber af stablen fra 8-10. maj.
”Vi er selvfølgelig rigtig positive over messens tilbagevendende popularitet, som har været stigende de seneste to messer. Man kunne jo godt frygte, at den øgede digitalisering af samfundet gjorde, at branchen valgte en fysisk messe fra, men det er faktisk helt modsat. Jeg oplever virkelig, at messen fungerer som et unikt samlingspunkt, hvor man kan møde ligesindede og lære fra nogle af branchens skarpeste hjerner”, siger Per Rømer Kofod.
”Man kunne jo godt frygte, at den øgede digitalisering af samfundet gjorde, at branchen valgte en fysisk messe fra, men det er faktisk helt modsat”.
Per Rømer Kofod, administrerende direktør hos Veltek