Axor kåres som Best of the Best ved Red Dot Award 2013
International jury præmierer Axor Starck Organic
Hasselager, september 2013. Hos bad- og sanitetsspecialisten Hansgrohe (www.hansgrohe.dk) er der god grund til at juble: Udvalgte produkter fra kollektionen Axor Starck Organic har nemlig modtaget den internationalt eftertragtede designpris Red Dot i kategorien produktdesign 2013. I alt 4.662 produkter blev bedømt, men kun 58 har modtaget den højeste udmærkelse at blive kåret som Best of the Best og Axor Starck Organic er blandt de få. Ud over design har de 37 jurymedlemmer i Essen, Tyskland, også vurderet produkterne på innovation, funktionalitet, ergonomi og økologisk forenelighed. En Best of the Best-udmærkelse vil altid være noget helt særligt for Axor som designermærke. Det er en vigtig anerkendelse af vores anstrengelser inden for produktdesign og formgivning af badeværelset som leverum. Samtidig bliver vi bekræftet i vores strategi om at satse på armaturernes formelle og emotionelle kvalitet i tillæg til den bedste funktionalitet, fortæller Philippe Grohe, direktør for mærket Axor, efter prisuddelingen.
Skulpturer til badeværelset
Den særlige kåring som Best of the Best har Hansgrohes designermærke Axor og den franske designer Philippe Starck modtaget for udvalgte produkter i kollektionen Axor Starck Organic, nemlig håndvaskarmaturerne, kar- og brusetermostaterne og indbygningsarmaturet til kar. Produkterne begejstrede først og fremmest juryen med deres enestående design og ergonomiske betjening: Axor Starck Organic armaturerne til badeværelset er af en ekstraordinær designkvalitet og præcision. De er bemærkelsesværdige skulpturer, der leder tankerne hen på organisk flydende natur, og også deres ergonomi og haptik er forbløffende. De enkelte elementer skaber i deres helhed en vellykket symbiose, står der i juryens begrundelse.
Det stemmer fuldstændig overens med tankerne bag kollektionen, som designeren Philippe Starck har udviklet sammen med Axor. Kollektionen blev udviklet fra bunden og uden forudindtagede forestillinger, og den opstod udelukkende på baggrund af tekniske krav, funktionelle parametre og den semantiske symbolik. Den gør det muligt at spare på vandet på en ergonomisk, enkel og harmonisk måde, så produkterne er meget miljøvenlige, forklarede den anerkendte designer i interviewet til den aktuelle red dot design yearbook. Philippe Starck og Axor har arbejdet sammen i over 20 år og har i fællesskab udviklet flere succesfulde kollektioner til bad og køkken.
Internationalt design fra Schwarzwald
Topkarakterer for design har en stærk tradition hos Hansgrohe: Designpriser har gennem mange år igen og igen fundet vej til Kinzigtal i Schwarzwald, hjemstedet for den succesfulde, internationalt orienterede virksomhed. Det konsekvente samarbejde med mange kendte designere og arkitekter har indtil videre resulteret i over 400 priser for Axor. I den aktuelle ranking af det Internationale Forum Design (iF) ligger Hansgrohe SE forrest i sanitetsbranchen og i den samlede rangering ligger virksomheden foran Daimler, Hewlett Packard, Loewe og Porsche.
Axor, designermærket fra Hansgrohe SE står for Designer Visions for Your Bathroom. Udvalgte designere, arkitekter og indretningsarkitekter udvikler med Axor din vision for dit bademiljø. Axor kollektionerne tilbyder mange forskellige, bæredygtige løsninger til realiseringen af det individuelle badeværelse på højeste æstetiske og tekniske niveau. Phoenix Design, Philippe Starck, Antonio Citterio, Front, Jean-Marie Massaud, Nendo, Patricia Urquiola samt Ronan og Erwan Bouroullec har hidtil designet Axor-kollektioner. Alle disse forskønner livet i og med badeværelset. Direktøren for mærket Axor er Philippe Grohe, barnebarn af firmaets grundlægger Hans Grohe.
Yderligere information:
Hansgrohe A/S
att.: Marketingafdelingen
Jegstrupvej 6
8361 Hasselager
Tlf.: 86 28 74 00
Fax: 86 28 74 01
www.hansgrohe.dk og www.pro.hansgrohe.dk