Axor præsenterer ny „WaterDream“ med Front og Nendo

Nytænkning af bruseren – på jagt efter en ny arketype

Axor_WaterDream_Nendo_42746.

Hasselager, juli 2013. I nu 20 år har Axor, Hansgrohes designermærke
(www.hansgrohe.dk), udviklet visioner for badeværelset som et rum, man lever i.
„Her handler det ikke primært om produktet, men om at skabe frirum til kreativitet,
bryde med etablerede mønstre og føre en åben dialog på tværs af forskellige fag,”
siger Philippe Grohe, direktør for mærket Axor. Denne dialog fører Axor med
internationalt kendte designpartnere, som nu også omfatter den svenske
designtrio Front og det japanske designstudie Nendo. Lige som Phoenix Design,
Jean-Marie Massaud, Patricia Urquiola og Bouroullec-brødrene viser også Front
og Nendo nu deres personlige Axor WaterDream og dermed deres kreative og
visionære bud på, hvad fremtidens badeværelser kan bringe. ”Med udgangspunkt i
vores overordnede opfattelse af brugen af rum, omgangen med vand og
menneskers forskellige individuelle behov ville vi denne gang sætte klart fokus på
bruseren ved at fortolke bruseoplevelsen på en ny måde sammen med Front og
Nendo,” forklarer Philippe Grohe, barnebarn af virksomhedens grundlægger Hans
Grohe.
At bo og bade: tilbage til udspringet
Invitationen til at definere bruseren på ny har resulteret i to koncepter, der ikke
kunne være mere forskellige: Mens Nendo lader sig inspirere af det emotionelle liv
i rummene uden for badeværelset, begejstres Front af vandinstallationens
tekniske udspring. På trods af designbureauernes forskellige kulturelle baggrunde,
har de dog en ting tilfælles: de præsenterer begge nye arketyper med en vis
charme. Lys og vandveje fortolkes på en overraskende og utraditionel måde, og
der sættes spørgsmålstegn ved den etablerede rumlige opdeling af bo- og
baderum.
Front: En visuel forståelse af vandveje
Den Axor WaterDream, som Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken og Anna
Lindgren står bag, lader os opleve vandveje i deres oprindeligste form på en ny
måde. ”Front viser os, hvordan en smuk rumstruktur kan opstå ud fra det, der
normalt er gemt væk,” siger Philippe Grohe. ”Ved hjælp af vores personlige
opfattelse af badet ville vi gøre opmærksom på den teknik, der ofte er gemt inde
bag væggen,” forklarer Charlotte von der Lancken. ”Det har været vigtigt for os at
skabe bevidsthed om det oprindeligste i badeværelset – installationen. Derfor har
vi leget med de mest elementære elementer, som leder vandet hen til os: rør,
ventiler, muffer og tragte,” uddyber Sofia Lagerkvist. Front tager med skandinavisk
enkelhed brusebadets tekniske perspektiver op og præsenterer deres Axor
WaterDream som en hyldest til håndværket og teknikkens æstetik.
Nendo: Er det en lampe eller en bruser?
Oki Sato, den kreative hjerne bag det japanske designstudie Nendo, leger i sin
Axor WaterDream med kunstfærdige forskydninger af begreber og betydninger.
”Jeg ville forbinde det helt elementære fra det beboede rum – lyset – med vand og
på den måde give badet en udvidet, sanselig dimension, der aldrig er set før.
Dermed har vi hverken med en bruser eller en lampe at gøre, men en hybrid – en
tryllekunst af lys og vand, der kan beundres hver dag,” siger 35-årige Sato.
”Denne naturlige sammensmeltning af lys og vand udvisker grænserne mellem
rum: Hvad der længe har fundet sted i forskellige rum – at læse under en lampe i
stuen og at bade i badeværelset – kan vi nu opleve uden rumlige forskrifter og
begrænsninger,” forklarer Philippe Grohe afslutningsvis.
***
Axor, designermærket fra Hansgrohe SE står for ”Designer Visions for Your Bathroom”. Udvalgte
designere, arkitekter og indretningsarkitekter udvikler med Axor din vision for dit bademiljø. Axor
kollektionerne tilbyder mange forskellige, bæredygtige løsninger til realiseringen af det
individuelle badeværelse på højeste æstetiske og tekniske niveau. Phoenix Design, Philippe
Starck, Antonio Citterio, Front, Jean-Marie Massaud, Nendo, Patricia Urquiola samt Ronan og
Erwan Bouroullec har hidtil designet Axor-kollektioner. Alle disse forskønner livet i og med
badeværelset. Direktøren for mærket Axor er Philippe Grohe, barnebarn af firmaets grundlægger
Hans Grohe.

Designleder inden for sanitetsbranchen
I den aktuelle ranking af det Internationale Forum Design (iF) af de bedste
virksomheder i verden med henblik på design ligger Hansgrohe SE på 11.
pladsen ud af cirka 2.000 virksomheder. Med 680 point overhaler Hansgrohe
sågar virksomheder som Daimler, Hewlett Packard, Loewe og Porsche og
topper design-hitlisten for sanitetsbranchen.
www.hansgrohe.com/design

Yderligere information:
Hansgrohe A/S
att.: Marketingafdelingen
Jegstrupvej 6
8361 Hasselager
Tlf.: 86 28 74 00
Fax: 86 28 74 01
www.hansgrohe.dk og www.pro.hansgrohe.dk
marketing@hansgrohe.dk

19.11.2013Hansgrohe Danmark

Sponseret

Hansgrohe ShowerSelect: bruserbetjening med en smart knap på væggen

30.09.2013Hansgrohe Danmark

Sponseret

Det virtuelle badeværelse

27.09.2013Hansgrohe Danmark

Sponseret

Elegance og magi:

10.09.2013Hansgrohe Danmark

Sponseret

Axor kåres som ”Best of the Best” ved Red Dot Award 2013

15.08.2013Hansgrohe Danmark

Sponseret

Axor præsenterer ny „WaterDream“ med Front og Nendo

Tredobbelt bruseoplevelse med et tryk på en knap

28.05.2013Hansgrohe Danmark

Sponseret