Befæstigelsesproducent forventer overskud for første gang i mange år

Strategiskifte har banet vejen for et turnaround hos Fischer i Danmark, der i 2020 igen vil give sorte tal på bundlinjen.

Fischer producerer befæstigelsesprodukter og bor, og har været aktive på det danske marked siden 1989. Foto: Fischer A/S..

Tyske Fischer gik ind på det nordiske marked i 1989. Men succes'erne fra udlandet kunne ikke overføres direkte til Danmark.

- Da Fischer gik ind på det danske marked, var der alt for stor tiltro til, at produkterne ville sælge sig selv, og for lidt fokus på hvilken strategi, der ville fungere i Norden. Det lukrerede konkurrenterne på, hvilket var ved at tage livet af den danske afdeling af virksomheden, siger Niels Kold Nielsen, der er administrerende direktør i fischer Nordic. Han tilføjer:

- Fischer har altid været garant for gode produkter, men der var ikke noget koncept tilpasset Norden, og de nordiske afdelinger arbejdede ikke sammen. Der var brug for en ensretning af virksomhedens strategi.

Sorte tal på bundlinjen i 2020

Udviklingen gik først for alvor fremad i 2018 efter udskiftningen af 40 procent af medarbejderne. Niels Kold Nielsen var selv blandt de nytilkomne. Han blev hentet ind fra konkurrenterne ITW for at samle de nordiske afdelinger og effektuere den nye tilgang til markedet i virksomheden.

- Vi har stort set genskabt vores image. Men det nytter ikke noget, hvis hverken vi eller vores forhandlere ved, hvad vores produkter kan, og er i stand til at formidle det videre til kunderne. Så det har været et klart fokus at få opkvalificeret vores medarbejdere og forhandlere, siger han.

I løbet af de første ca. tre kvartaler i 2019 steg omsætningen 7 procent i Danmark, 15 procent i Finland og hele 23 procents i Norge, fortalte Niels Kold Nielsen til Dagens Byggeri, da vi besøgte virksomheden før jul.

I 2020 forventer fischer Danmark igen at have sorte tal på bundlinjen.

Investering et værn mod afmatning

Byggebranchen har længe oplevet en fremgang i Norden, men tendenser fra resten af Europa kunne tyde på, at der snart vil ske en afmatning i markedet. Til forskel fra konkurrenterne reagerer fischer ved at investere i fremtiden. Det gør de ved at udbygge lagerbeholdningen, udvikle nye produkter samt at rekruttere nye talenter fremfor at skære i medarbejderstaben.

- Vi vil bibeholde den vækst, forhandlerne har oplevet i fremgangsperioden. Og det gør vi bedst ved at bistå dem gennem leveringssikkerhed og kompetente medarbejdere, der kan rådgive og vejlede dem om vores produkter og koncepter, fortæller Niels Kold Nielsen.

30.01.2020fischer a/s

Sponseret

Befæstigelsesproducent forventer overskud for første gang i mange år

29.05.2019fischer a/s

Sponseret

På sikkert spor med fischer gennem København

22.05.2019fischer a/s

Sponseret

Spar tid med den selvborende DUOBLADE

14.11.2017fischer a/s

Sponseret

Beregn præcis mørtelmængde med ny app fra fischer

09.10.2017fischer a/s

Sponseret

Ny kipdybel kan tilpasses i længden, vender sig automatisk og har meget stor bæreevne

20.09.2017fischer a/s

Sponseret

Ny klæbeampul reducerer livsfarligt støv