På sikkert spor med fischer gennem København
København venter i disse dage på udvidelsen af metrosystemet, der skal forbedre byens infrastruktur, og det er den moderne befæstigelsesteknologi fra fischer, der øger sikkerheden i det underjordiske metrosystem.
Der er allerede næsten 65 millioner mennesker, der årligt bruger metrosystemet i København, ifølge Metroselskabet I/S, som ejer og driver metroen, og det tal kommer kun til at stige. Byggeriet som begyndte i 2011 og som forventes færdig i løbet af 2019, kommer til at forbinde Christiansborg, Rådhuspladsen, Hovedbanegården og andre vigtige områder i København som aldrig før. Det vil desuden være muligt at skifte til de nuværende M1- og M2 linjer, samt til S-tog og regionaltog fra Cityringen, som kommer til at have 17 nye stationer på M3 linjen.
Med over 300 underleverandører er Cityringen et af Europas største metrobyggerier og fischer er en del af projektet. Vi leverer adskillelige produktløsninger til både midlertidige og permanente befæstigelser og installationer, og yder samtidig support under installationen af disse på byggepladsen - heriblandt konstruktionen af tunnellerne, der er boret 25 meter under København og som består af beton og armeret beton samt præfabrikerede segmenter, der er den belastningsbærende struktur.
Befæstigelses- og installationssystemerne er lavet af materialer i topkvalitet som f.eks. rustrift- og højkorrosionsbestandig stål, der er modstandsdygtige overfor ild, seismiske- og andre kraftpåvirkninger. Marco Cannone, som er projektleder for internationale byggeprojekter hos fischer Italien, er en vigtig brik i projektet og overbevist om fischers indflydelse ”Vi overbeviste bygherren med vores velegnede løsninger og unikke udviklinger, som konstruktionen af tunnelen krævede”, sagde projektlederen.
Midlertidige kanaler, kabler og rør til ventilation, belysning og fra- og tilførsel af vand i Cityringen er monteret med fischer sømanker FNA II og betonskruen FBS i overensstemmelse med de korrekte vægtkrav og begge produkter tillader efterfølgende afmontering. FNA II er desuden brugt til at sikre, at afløbsrørene ikke løfter sig op igennem metalbeslagene på bunden af tunnellerne. Dette sikrer, at afløbsrørene forbliver i deres oprindelige position når sektionerne fyldes med cement. FNA II blev også brugt til at installere brandbeskyttelsesplader og til at fastgøre forstærkningsnet til formstøbt brandbeskyttelsesgips i kombination med skiver og afstandsstykker.
Gennemstiksanker FBN II A4 er også brugt under opførelsen af Cityringen, det rustfrie gennemstiksanker presser imod de vandfaste plader i tunnellerne og gør dem vandtætte. Desuden er ankerbolt FAZ II og gennemstiksanker FBN II samt sømankeret FNA II fra fischer brugt til fastgørelserne af de permanente elektriske installationer i Cityringen. Et fischer fastgørelsessystem til kabler er blevet brugt til at installere og fastgøre jernbaneskinnerne til svellerne de ligger på.
fischer injektionsmørtel FIS EM er brugt i kombination med gevindstangen FIS A til at fastgøre de strømførende skinner og overfører sikkert de høje belastninger til trykbæreren selv hvis borehullet er smalt.
Det komplette installationssystem ACT er brugt til at montere facadebeklædning i natursten på stationerne. Selve systemet er velegnet til facadebeklædninger af et hvert type byggemateriale. Det overfører belastningen til beklædningen på en tilpasset og fuldstændig udvidelsesfri måde. Syrebestandig og ild resistente installationssystemer fra fischer vedhæfter rørene og kablerne til både forsyning og bortskaffelse af elektricitet og vand til tunnelen samt til dens ventilation. Hele fischer Firestop System blev også brugt til opførelsen af metrosystemet. Den brede vifte af løsninger til brandsikring minimerer risikoen for spredning af ild, røg og giftige gasarter.
Hele 42 kilomenter tunnel fordelt på 24 moderne metrostationer er netop i gang med at blive færdiggjort under Københavns gader under ledelse af Metroselskabet og vil være det største anlægsprojekt i København i 400 år. Så når selskabet i løbet af dette år kan slå dørene op for den nye infrastruktur, vil det være med fischer som en vigtig brik i opførelsen af den sikre fastgørelse i tunnellerne.