Brug virksomhedens kultur aktivt

Virksomheden SIGNAfilm giver to gode råd til, hvordan virksomheder kan benytte sig af sine ansatte til at promovere deres arbejdspladser.

Employee advocacy er kort fortalt en praksis, hvor ansatte promoverer den virksomhed, de selv arbejder i. Foto: Arkivfoto.

Når du skal finde en ny medarbejder til din virksomhed, er det vigtigt, at du udadtil giver et retvisende billede af kulturen på arbejdspladsen. For hvis ikke kulturen lever op til den nye medarbejders forventninger, kan det gå hen og blive et kort bekendtskab – endda meget kort! Medarbejderen vil, i værste fald, føle sig ført bag lyset, og du vil føle, at den nye medarbejder er fejlcastet. 

For at sikre den rette forventningsafstemning mellem dig og potentielle kandidater kan du med fordel inddrage dine eksisterende ansatte som ambassadører for din virksomhed. Som vi tidligere har nævnt, kaldes denne disciplin også for employee advocacy. Gennem employee advocacy kan du, i samarbejde med dine ansatte, skabe en autentisk fortælling om din virksomhed, som stemmer overens med den virkelighed, der møder de nye ansatte på deres første arbejdsdag. 

Employee advocacy = ren kulturformidling

Employee advocacy er kort fortalt en praksis, hvor ansatte promoverer den virksomhed, de selv arbejder i. Mange virksomheder gør brug af employee advocacy, fordi de ønsker at sprede kendskabet til deres produkter eller ydelser. Men der, hvor employee advocacy virkelig skaber mærkbar værdi, er når medarbejderne promoverer virksomheden som en god arbejdsplads. Det kræver selvfølgelig, at du som arbejdsgiver giver dine ansatte en god grund til at fortælle omverdenen, hvor fantastisk deres arbejdsplads er.

Så hvis du overvejer at implementere employee advocacy i din employer branding-strategi, er det vigtigt, at du har et solidt indblik i dine medarbejderes generelle trivsel. Overvej her hvilke fordele, der er ved at arbejde i din virksomhed: Sørger du for jævnlige personaleevents? Tilbyder du attraktive personalegoder? Er der fleksible mødetider? Alle disse ting er nemlig med til at definere en kultur, som du kan bruge aktivt i dit forsøg på at tiltrække de rette kandidater. 

Herunder lister vi to eksempler på, hvordan employee advocacy kan bruges i rekrutteringssammenhænge.

#1: Medarbejderopslag på LinkedIn

Det kan have enorm effekt på kvaliteten af dine ansøgere, hvis dine medarbejdere skriver noget positivt om din virksomhed på LinkedIn. LinkedIn er det største sociale medie, målrettet erhvervslivet, på verdensplan og det tredjestørste sociale medie i Danmark efter Facebook og Instagram. Derfor kan dét, som folk skriver om dig eller din virksomhed på LinkedIn, have stor indflydelse på din virksomheds brand.

Som leder kan det være svært at arbejde strategisk med denne form for employee advocacy, da det gerne skal ske på medarbejdernes eget initiativ – ellers kan det nemt komme til at virke forceret og kunstigt. Igen skal vi tilbage til, at du som arbejdsgiver skal give dine medarbejdere en god grund til at skrive om virksomheden i positive vendinger.

Men hvis du, som leder, gerne vil gå mere aktivt ind i arbejdet med employee advocacy, er der måder hvorpå, du selv kan give bolden op. Du kan evt. komme dine medarbejdere i forkøbet ved at skrive noget positivt om dem på LinkedIn – dette mindsker i hvert fald ikke chancen for, at de på et tidspunkt vil gengælde tjenesten. Derudover kan det være en god idé at implementere jeres employee advocacy-indsatser blandt top- og mellemlederne først. Det vil skabe god signalværdi, som vil inspirere de øvrige medarbejdere til at hoppe med på vognen.

#2: Giv medarbejderne ordet i dine employer branding-videoer

Selvom det er fint at få sat ansigt på direktøren, der ivrigt fortæller om virksomhedens vision og værdier, er det ikke nødvendigvis dét, der giver et autentisk billede af kulturen på arbejdspladsen. Her kan man fordel overlade noget af taletiden til medarbejderne, som i højere grad er med til at definere kulturen på arbejdspladsen. Sætninger som ”vi er en arbejdsplads med højt til loftet” og ”vi har gode personalefordele” giver et større indtryk, hvis de kommer fra de ansatte. Derudover kan man i en video klippe imellem stemningsbilleder fra kantinen, fredagsbaren eller kontorlandskabet, som også er medvirkende til at give de interesserede kandidater en bedre fornemmelse af, hvilken kultur der gør sig gældende i din virksomhed.

-AKJ

14.06.2022Signafilm

Sponseret

Protox: Vi ser effekten af content marketing hos en ekstern samarbejdspartner

12.05.2022Signafilm

Sponseret

JUAL GROUP fik lavet employer branding-film hos SIGNA: “Man ved bare, det er kvalitet, man får”

17.02.2022Signafilm

Sponseret

Brug virksomhedens kultur aktivt

16.12.2021Signafilm

Sponseret

SIGNAfilms video marketing har haft enorm effekt for KOMPAN

03.11.2020Signafilm

Sponseret

Bliver din virksomhed fundet på Google?

14.09.2020Signafilm

Sponseret

Hjælp til marketing: 3 ting, du skal være opmærksom på