Hjælp til marketing: 3 ting, du skal være opmærksom på
Det her er artiklen til dig, der sidder i installationsbranchen og ved, at du bliver nødt til at styrke din virksomheds kommunikations- og marketingindsatser.
Det her er artiklen til dig, der sidder i installationsbranchen og ved, at du bliver nødt til at styrke din virksomheds kommunikations- og marketingindsatser. Du har måske allerede en eller flere marketingmedarbejdere ansat, men du har indset, at du har brug for yderligere hjælp.
Spørgsmålet er så bare, om du skal ansætte en fuldtidsmedarbejder, en studentermedhjælper på deltid, eller hyre en ekstern samarbejdspartner? Uanset hvilken vej du vælger at gå, er der fordele og ulemper. Derfor vil denne artikel klæde dig på til at træffe den rigtige beslutning, så du får mest muligt ud af dine ressourcer, og kan bruge din tid der, hvor den er bedst givet ud.
Overordnet set er der tre aspekter, du skal tage med i dine overvejelser, når du leder efter hjælp til marketing indenfor el, VVS og ventilation. De tre aspekter er kompetencer, økonomi og tid.
Kompetencerne skal matche opgaven
Det første, du skal tage stilling til, når du skal finde hjælp til din virksomheds markedsføring, er de kompetencer, du har brug for.
Mangler du en, der kan varetage et eller flere områder, hvor du ikke selv er så stærk? Det kunne fx være søgemaskineoptimering, e-mail marketing eller filmproduktion.
Eller har du i stedet brug for en, der kan tage sig af de rutineopgaver, som du ikke selv har selv har tid til? Det kunne fx være at opdatere de sociale medier, skrive artikler til fagblade eller lave optimeringer på hjemmesiden.
Hvis du er på udkig efter en kandidat, der kan hjælpe dig på en række områder, bør du gå efter en fuldtidsansat eller en ekstern samarbejdspartner. Udfordringen ved en fuldtidsansat er dog, at det kan være svært at finde en kandidat, som har alle de nødvendige kompetencer. Marketingblæksprutter, som både er skarpe til at skyde videoer, skrive tekster og opsætte annoncer, hænger ikke på træerne. Her vil det være en fordel at entrere med en ekstern samarbejdspartner, hvor du får tilknyttet en kontaktperson, som sidder med et helt team af specialister bag sig.
Står du i stedet i den situation, at du mangler en kandidat til at klare rutineopgaverne i marketingafdelingen, vil en studentermedhjælper givetvis give mest mening. Dog ville en ekstern samarbejdspartner typisk kunne klare denne type opgaver hurtigere og mere effektivt. Men det leder os videre til den næste problemstilling: hvad skal det koste at få hjælp til din markedsføring?
Økonomi spiller en afgørende rolle
Der er ingen tvivl om, at økonomi er en vigtig faktor, når du skal vælge en kandidat til at hjælpe dig med dine marketingindsatser.
Umiddelbart skulle man tro, at økonomi hænger uløseligt sammen med kompetencer på den måde, at jo flere kompetencer man har brug for, desto dyrere bliver det. Det er da også rigtigt, når vi taler om en studentermedhjælper, der som udgangspunkt er den billigste løsning, men også den løsning, hvor du får færrest kompetencer og mindst erfaring.
Situationen er dog anderledes når vi ser på fuldtidsansatte og eksterne samarbejdspartnere. Her kan det nemlig sagtens være billigere at indgå i et samarbejde med en ekstern samarbejdspartner end at ansætte en fuldtidsmedarbejder, selvom du får adgang til flere kompetencer med førstnævnte.
Brug så lidt tid på det som muligt
En af de primære grunde til, at du leder efter hjælp til din marketing er sandsynligvis, at du ikke selv ønsker at bruge tid på det. Derfor er det værd at kigge på, hvor meget der skal bruges på henholdsvis en studentermedhjælper, fuldtidsansat og ekstern samarbejdspartner.
Kigger vi på oplæring, er det klart, at du vil skulle bruge tid på at sætte alle tre ind i din virksomhed og dit produkt. Det vil dog som regel tage mindre tid med fuldtidsansatte og eksterne samarbejdspartnere, da de kommer med erfaringer fra installationsbranchen.
Vender vi i stedet blikket mod den daglige drift, vil en ekstern samarbejdspartner give dig en fordel rent tidsmæssigt, da du ikke behøver tage højde for sygdom og ferie. Ligeledes vil en ekstern samarbejdspartner kunne tage over, hvis en fra marketingafdelingen går på barsel, så du slipper for at bruge tid på at finde en barselsvikar.
Konklusion
Hvis vi tager et samlet kig på aspekterne kompetencer, økonomi og tid, står det klart, at en ekstern samarbejdspartner er din bedste mulighed, hvis du mangler hjælp til marketing i installationsbranchen. Det er her, du får flest kompetencer for færrest penge, og samtidig får frigivet mest mulig tid, som du kan bruge på dine kerneopgaver.
Er du interesseret i en ekstern samarbejdspartner, der forstår din virksomhed og ikke er bange for at udfordre dig? Book et møde med en af vores projektledere her.