Deloitte: Tilfredshed med landets håndværkere

Danske forbrugere er glade for landets håndværkere, viser undersøgelse. Og det er blandt andet finanskrisens fortjeneste, mener Deloitte-partner.

Thomas Frommelt er partner i Deloitte og ekspert i bygge- og anlægsbranchen. Foto: Deloitte. .

77 procent. Så mange af de adspurgte forbrugere i nylig Deloitte-undersøgelse mener enten, at der var god sammenhæng mellem pris og kvalitet under deres seneste håndværkerbesøg, eller at kvaliteten ligefrem overgik prisen. Kun 11 procent har modsat haft en negativ oplevelse med kvalitet og/eller pris.

Den i høj grad overvejende tilfredse andel glæder Deloitte-partner Thomas Frommelt:

”Det er virkelig glædeligt, at håndværkerbranchen i den grad har formået at skabe tilfredse kunder. De løsninger, der bliver lavet, skal jo typisk holde i mange år, og kunderne betaler ofte mange penge for dem. Derfor er det utrolig positivt, at kvaliteten følger med”, siger Thomas Frommelt.

Læs også: De største bygge- og anlægsvirksomheder tjener flere penge

Det positive resultat kan blandt andet være finanskrisens fortjeneste, mener Thomas Frommelt:

”Hvis der var noget, vi alle lærte af finanskrisen, så er det, at god kundepleje er vigtig. Mange håndværkere er blevet bedre til at kommunikere, så kunderne får en god oplevelse og dermed også vender tilbage. Den tendens har vi faktisk set i flere brancher, hvor man simpelthen strammer sig mere an. Det er den positive effekt af at møde modgang”.

Undersøgelsens resultater

Undersøgelsen er baseret på interview med 663 repræsentativt udvalgte danskere, der inden for de seneste fem år alle har haft besøg af en håndværker i hjemmet. Undersøgelsen af gennemført af Epinion for Deloitte.

  • 68 procent oplevede, at der var en god sammenhæng mellem pris og kvalitet
  • 11 procent oplevede, at kvaliteten var for dårlig i forhold til prisen
  • 9 procent oplevede, at kvaliteten overgik prisen
  • 12 procent ved ikke/ønsker ikke at svare.

Kilde: Deloitte

Stadig vigtigt at lytte til den utilfredse minoritet
Selvom 11 procent er en lille andel sammenholdt med de 77 procent positive tilbagemeldinger, er det stadig vigtigt at fokusere på det utilfredse mindretal i undersøgelsen, mener Thomas Frommelt.

”Som branche skal man hele tiden forsøge at lære af sine fejl. Det gælder både den faktiske kvalitet, som bunder i faglig kompetence, og den oplevede kvalitet, som kommer til udtryk i dialogen med kunderne”, siger Deloitte-partneren.

Han fortæller endvidere, at en undersøgelse i foråret viste, at mere end hver fjerde dansker har kontaktet en håndværker, der aldrig vendte tilbage.

”Det viser med al tydelighed, at der stadig er meget at gøre for at styrke den gode dialog og afstemme forventningerne, så hele håndværkerbesøget bliver en god oplevelse fra start til slut”.

Læs også: En ud af seks danskere holder fast i glødepærer

På landsplan har 63 procent af danskerne haft besøg af en håndværker inden for de seneste fem år.

-CHM

Niko-Servodan A/S

Sponseret

Har du en forældet smart home installation? Konverter nemt til Niko Home Control

Guldager A/S

Sponseret

Guldager overtager Servicebilen ApS / Vision Watercare

Relateret indhold

18.04.2024Installator.dk

DM i Skills tiltrækker sig særlig opmærksomhed

18.04.2024Installator.dk

Energinet foreslår større indkøb af reserver

17.04.2024Installator.dk

Til den hurtigste håndværker på gaden…

16.04.2024Installator.dk

Hovedsponsor for DM i Skills 2024 har ambitioner for elektrikerfaget

16.04.2024Installator.dk

Ny kampagne: Faglærte har grund til at være stolte

15.04.2024RIB Software

Sponseret

Whitepaper: De 10 mest almindelige udfordringer inden for kvalitetssikring og Field Management

15.04.2024Installator.dk

Nye tal: Stærkt arbejdsmarked med færre ledige og få konkurser

11.04.2024RIB Software

Sponseret

WHITEPAPER: Sådan gennemfører du en aflevering af D&V-data til tiden og indenfor budgettet

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.05.2024

ABB A/S

Projektleder inden for el-infrastruktur

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid. I ABB har vi et klart mål om at udbrede diversitet og inklusion både når det gælder: køn, LGBTQ+, handikap, etnicitet og alder. Sammen er vi startet på en rejse, hvor vi allesammen både individuelt og sammen hylder og hilser individuelle forskelle velkommen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.05.2024

Energi360

Salgsteknisk konsulent

Energi360 søger salgstekniske konsulenter med el eller VVS teknisk baggrund til både øst/vest Danmark.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.05.2024

ABB A/S

Senior Hardware Engineer – control panels for automation

Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Banedanmark

Bliv sportekniker i Banedanmark

Trives du i det fri, og vil du være med til at vedligeholde Banedanmarks jernbanespor?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Solar Danmark

Account Manager til El-Installatørsalg

Er du drevet af salg og kan skabe langvarige kunderelationer? Vil du være en del af et succesfuldt team af eksterne og interne salgskonsulenter inden for el, i en stilling som du selv er med til at forme? Så har vi muligvis jobbet til dig, som Account Manager el-Installatørsalg.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.05.2024

Solar Danmark

Projektleder med teknisk erfaring

Du har nu muligheden for et alsidigt job, hvor du bidrager til den grønne omstilling. Som projektleder i Solar Industrial Solutions vil du være en del af projekter med mange samarbejdsflader både nationalt og internationalt. Du gør en forskel for vores kunder ved at hjælpe dem i hele salgs- og implementeringsprocessen.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

24.04.2024

Solar Danmark

First Line Supporter

Har du lyst til at blive en del af det team, der supporterer Solars Offshore & Marine kunder? Jobbet som First Line Supporter er for dig, der ønsker at arbejde med tekniske løsninger og som har lyst til at servicere kunder i hele verden.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

23.04.2024

ABB A/S

Produktchef til Installationsmateriel

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

METRO THERM A/S

Vi søger en teknisk salgssupporter

Har du VVS-baggrund og erfaring med varmeanlæg? Så er det måske dig, vi søger til stillingen som teknisk salgssupporter hos METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle