Deloitte: Tilfredshed med landets håndværkere

Danske forbrugere er glade for landets håndværkere, viser undersøgelse. Og det er blandt andet finanskrisens fortjeneste, mener Deloitte-partner.

Thomas Frommelt er partner i Deloitte og ekspert i bygge- og anlægsbranchen. Foto: Deloitte. .

77 procent. Så mange af de adspurgte forbrugere i nylig Deloitte-undersøgelse mener enten, at der var god sammenhæng mellem pris og kvalitet under deres seneste håndværkerbesøg, eller at kvaliteten ligefrem overgik prisen. Kun 11 procent har modsat haft en negativ oplevelse med kvalitet og/eller pris.

Den i høj grad overvejende tilfredse andel glæder Deloitte-partner Thomas Frommelt:

”Det er virkelig glædeligt, at håndværkerbranchen i den grad har formået at skabe tilfredse kunder. De løsninger, der bliver lavet, skal jo typisk holde i mange år, og kunderne betaler ofte mange penge for dem. Derfor er det utrolig positivt, at kvaliteten følger med”, siger Thomas Frommelt.

Læs også: De største bygge- og anlægsvirksomheder tjener flere penge

Det positive resultat kan blandt andet være finanskrisens fortjeneste, mener Thomas Frommelt:

”Hvis der var noget, vi alle lærte af finanskrisen, så er det, at god kundepleje er vigtig. Mange håndværkere er blevet bedre til at kommunikere, så kunderne får en god oplevelse og dermed også vender tilbage. Den tendens har vi faktisk set i flere brancher, hvor man simpelthen strammer sig mere an. Det er den positive effekt af at møde modgang”.

Undersøgelsens resultater

Undersøgelsen er baseret på interview med 663 repræsentativt udvalgte danskere, der inden for de seneste fem år alle har haft besøg af en håndværker i hjemmet. Undersøgelsen af gennemført af Epinion for Deloitte.

  • 68 procent oplevede, at der var en god sammenhæng mellem pris og kvalitet
  • 11 procent oplevede, at kvaliteten var for dårlig i forhold til prisen
  • 9 procent oplevede, at kvaliteten overgik prisen
  • 12 procent ved ikke/ønsker ikke at svare.

Kilde: Deloitte

Stadig vigtigt at lytte til den utilfredse minoritet
Selvom 11 procent er en lille andel sammenholdt med de 77 procent positive tilbagemeldinger, er det stadig vigtigt at fokusere på det utilfredse mindretal i undersøgelsen, mener Thomas Frommelt.

”Som branche skal man hele tiden forsøge at lære af sine fejl. Det gælder både den faktiske kvalitet, som bunder i faglig kompetence, og den oplevede kvalitet, som kommer til udtryk i dialogen med kunderne”, siger Deloitte-partneren.

Han fortæller endvidere, at en undersøgelse i foråret viste, at mere end hver fjerde dansker har kontaktet en håndværker, der aldrig vendte tilbage.

”Det viser med al tydelighed, at der stadig er meget at gøre for at styrke den gode dialog og afstemme forventningerne, så hele håndværkerbesøget bliver en god oplevelse fra start til slut”.

Læs også: En ud af seks danskere holder fast i glødepærer

På landsplan har 63 procent af danskerne haft besøg af en håndværker inden for de seneste fem år.

-CHM

Elsikkerhed.dk

Sponseret

Installatørmøde 2025 - Kolding

Danfoss Redan A/S

Sponseret

Ajour 2024

Relateret indhold

22.01.2025Installator.dk

Ventilationsvirksomhed kan blive Danmarksmester i digitalisering

EVENT: AVEVA World 2025

21.01.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

21.01.2025Installator.dk

Green Power Denmark: Sort energi vil ikke bringe USA på vinderkurs

21.01.2025Installator.dk

Schneider Electric får ny direktør i Danmark

21.01.2025Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Derfor ser du CO₂-tal i din AO-app

20.01.2025Installator.dk

Der skal mere fart på de grønne energiløsninger

20.01.2025Installator.dk

VVS-firma i Herning bliver en del af InstallatørGruppen

17.01.2025Inspectly ApS

Sponseret

Ny podcast-episode af Kvalitetsklubben i 2025

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Vølund Varmeteknik A/S
Webinar
Bliv klogere på fremtidens varmepumpe (uden ude-del) til nybyggeri og udskiftning 🎓

Vi afholder et gratis webinar om den nye boligventilationsvarmepumpe S735, hvor du vil få mere viden om produktet, der skal installeres uden udedel, og som allerede nu bliver efterspurgt til fremtidens boligbyggeri.

Dato

24.01.2025

Tid

10:00

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Uddannelse
Økonomiforhold i mindre bygge- og anlægsprojekter og -virksomheder

Lær at styre økonomien i mindre byggesager.

Dato

27.01.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

27.01.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Barmstedt Alle 9, 5500 Middelfart

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Solcelleteknik for VE-installatører

Lær at planlægge og installere mindre, nettilsluttede solcelleanlæg, samt at dimensionere anlægget, så det er tilpasset en given bygnings konstruktion og elbehov. Lær også at udvælge solcellepaneler, invertere og kabler, så de udgør et teknisk og økonomisk optimeret anlæg.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Uddannelse
Indeklima og energiforbrug i komplekse bygninger (Fag C)

Få redskaberne til at rådgive om sundt indeklima og energibesparelser i større bygninger.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

København NV

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
GPS - geometrisk tolerancesætning

Brug af GPS-tolerancer muliggør funktionsrigtigt tegningsmålsætning. Dette er helt afgørende for brug af underleverandører og da GPS-systemet er internationalt, vil landegrænser ikke være en hindring.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kursus