Deloitte: Tilfredshed med landets håndværkere
Danske forbrugere er glade for landets håndværkere, viser undersøgelse. Og det er blandt andet finanskrisens fortjeneste, mener Deloitte-partner.
77 procent. Så mange af de adspurgte forbrugere i nylig Deloitte-undersøgelse mener enten, at der var god sammenhæng mellem pris og kvalitet under deres seneste håndværkerbesøg, eller at kvaliteten ligefrem overgik prisen. Kun 11 procent har modsat haft en negativ oplevelse med kvalitet og/eller pris.
Den i høj grad overvejende tilfredse andel glæder Deloitte-partner Thomas Frommelt:
Det er virkelig glædeligt, at håndværkerbranchen i den grad har formået at skabe tilfredse kunder. De løsninger, der bliver lavet, skal jo typisk holde i mange år, og kunderne betaler ofte mange penge for dem. Derfor er det utrolig positivt, at kvaliteten følger med, siger Thomas Frommelt.
Læs også: De største bygge- og anlægsvirksomheder tjener flere penge
Det positive resultat kan blandt andet være finanskrisens fortjeneste, mener Thomas Frommelt:
Hvis der var noget, vi alle lærte af finanskrisen, så er det, at god kundepleje er vigtig. Mange håndværkere er blevet bedre til at kommunikere, så kunderne får en god oplevelse og dermed også vender tilbage. Den tendens har vi faktisk set i flere brancher, hvor man simpelthen strammer sig mere an. Det er den positive effekt af at møde modgang.
Undersøgelsens resultater
Undersøgelsen er baseret på interview med 663 repræsentativt udvalgte danskere, der inden for de seneste fem år alle har haft besøg af en håndværker i hjemmet. Undersøgelsen af gennemført af Epinion for Deloitte.
- 68 procent oplevede, at der var en god sammenhæng mellem pris og kvalitet
- 11 procent oplevede, at kvaliteten var for dårlig i forhold til prisen
- 9 procent oplevede, at kvaliteten overgik prisen
- 12 procent ved ikke/ønsker ikke at svare.
Kilde: Deloitte
Stadig vigtigt at lytte til den utilfredse minoritet
Selvom 11 procent er en lille andel sammenholdt med de 77 procent positive tilbagemeldinger, er det stadig vigtigt at fokusere på det utilfredse mindretal i undersøgelsen, mener Thomas Frommelt.
Som branche skal man hele tiden forsøge at lære af sine fejl. Det gælder både den faktiske kvalitet, som bunder i faglig kompetence, og den oplevede kvalitet, som kommer til udtryk i dialogen med kunderne, siger Deloitte-partneren.
Han fortæller endvidere, at en undersøgelse i foråret viste, at mere end hver fjerde dansker har kontaktet en håndværker, der aldrig vendte tilbage.
Det viser med al tydelighed, at der stadig er meget at gøre for at styrke den gode dialog og afstemme forventningerne, så hele håndværkerbesøget bliver en god oplevelse fra start til slut.
Læs også: En ud af seks danskere holder fast i glødepærer
På landsplan har 63 procent af danskerne haft besøg af en håndværker inden for de seneste fem år.
-CHM