Direkte sammenhæng mellem vækst og digitalisering
Hos mange installationsvirksomheder går det langsomt med at drage nytte af digitaliseringen, men hos John Jensen VVS er digitale værktøjer en integreret del af hverdagen. It og digitale værktøjer er med til at understøtte alt fra ordrer og økonomi til håndtering af værktøj og telefonlister, og det er resultatet af en bevidst strategi om at vækste med it.
Vækst og digitalisering hænger nøje sammen, fortæller direktør Jesper Leen Jensen. Han overtog for 18 år siden den familieejede VVS-virksomhed John Jensen VVS fra sin far. Den gang var der blot håndfuld medarbejdere, nu er der ca. 170 ansatte, omsætningen runder 200 mio. kr. i år, og væksten fortsætter.
Den kontinuerlige vækst har bl.a. været båret af en evne til at gøre brug af digitale værktøjer på alle niveauer af organisationen, lige fra økonomi til håndtering af værktøj.
”Vores opskrift har været at have en god sammenhæng mellem vækst og processer. Det har vi været gode til. Vi har fem overordnede målsætninger, og de er at: overholde vores aftaler, sætte det rigtige hold, have styr på processer, overholde deadlines og tænke på salg i hele organisationen. Disse fem punkter bakkes i dag alle op af digitale værktøjer”, siger Jesper Leen Jensen.
Digitaliseringen effektiviserer
Kernen i John Jensen VVS er i dag Navision. Her håndteres løn, fakturering samt projektstyring. Alle svende har iPads eller computere, hvor de kan styre timeregistrering, materialeregistrering, mersalg og meget andet. Dernæst bruger virksomheden kalkulationsprogrammet Calwin Dynamic til at beregne tilbud på entrepriser og til at beregne eksempelvis ekstraarbejde på entrepriser, ligesom kvalitetssikring samt drift og vedligeholdelse ligeledes er digitaliseret via Calwins forskellige it-systemer. Endelig bruger man også et Calwin-system, Tracetool, til at holde styr på sine værktøjer – værktøjerne scannes ind, så man altid har styr på, hvor et givent værktøj befinder sig henne.
”Det betyder, at vi altid ved, hvor vores værktøj er, og dermed køber vi ikke for meget, men udelukkende lige præcis det, vi har brug for. Tilbagemeldingen fra svendene er for eksempel, at det at have styr på værktøjerne via TraceTool virkelig er vigtigt for arbejdsglæden”, siger Jesper Leen Jensen og fortæller endvidere, at virksomheden også bruger it-systemer til bestilling af arbejdstøj.
Så meget digitalisering som muligt – men i det rigtige tempo
Ifølge Jesper Leen Jensen er det ambitionen at digitalisere så mange processer som muligt – både af hensyn til bundlinjen, og af hensyn til arbejdsmiljøet. Men det skal ske i det rigtige tempo. Da han selv overtog virksomheden, var man så småt ved at benytte stregkodescannere i bilerne. Det var dog en teknologi, som ikke var helt moden, og derfor blev det aldrig for alvor implementeret, og man fik ikke de mulige gevinster ud af det. Læren er, at tingen skal ske i det rette tempo.
Jesper Leen Jensen opfordrer også til, at man tager medarbejderne med på råd, når man indfører ny teknologi:
”Da vi fik GPS-overvågning i vores biler, var der en naturlig skepsis. Det kunne nemt ses, som om vi ville overvåge medarbejderne, hvilket ikke var formålet. Derfor nedsatte vi et GPS-udvalg, der skulle være med til at lave retningslinjer for, hvordan vi håndterer GPS-data i virksomheden, og hvordan vi bruger oplysningerne. Her blev vi eksempelvis enige om, at kun tre navngivne medarbejdere skal have adgang til datahistorik om bilernes ruter”.
Næste skridt for John Jensen VVS bliver at kigge på, hvordan virksomheden bliver endnu bedre til at håndtere 3D-tegninger på større entrepriser.
Nye udfordringer når alt bliver digitaliseret
”Jeg synes ikke, vi oplever ulemper ved vores digitalisering. Det er klart, at der er nogle udfordringer, fordi vi har nogle andre måder at arbejde på. Eksempelvis møder svendene sjældent ind i firmaet hver dag, fordi alle ved, hvor de skal på opgave. Det betyder, at vi skal have ekstra meget fokus på at understøtte vores fælles kultur på andre måder. Det gør vi ved at lave fælles arrangementer og andre sammenkomster”, siger Jesper Leen Jensen.
Teknologierne kan dog også bruges til at bringe medarbejderne tættere på hinanden. John Jensen VVS’ medarbejdere har en app på deres telefon, hvor alle deres medarbejderes telefonnumre altid er opdateret.
Læs også: Direktør for Vvs-firma donerer 120.000 kroner til julemærkehjem
”Det er en lille ting, men det gør, at man hurtigt kan komme i kontakt med hinanden og ikke skal bruge tid på at lede efter folks numre”, fortæller Jesper Leen Jensen.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: Digitalisering 2018