DONG forurener konkurrencen
DONGs ekstra tilskud til køb af en Danfoss-varmepumpe har selvsagt ikke vakt begejstring hos de øvrige leverandører. Heller ikke vvs-installatørerne er vilde med ideen, men de installatører, vi har talt med, er uenige om, hvor meget det i sidste ende betyder for slutbrugerprisen.
DONG og Danfoss har en aftale. I al korthed går den ud på, at det offentlige tilskud på 20.000 kr. fordobles, hvis en forbruger køber en Danfoss-varmepumpe gennem DONG og får den installeret af en installatør, der samarbejder med DONG. Den sag indbragte DS Håndværk & Industri for Konkurrencestyrelsen, hvor den endnu venter på at blive behandlet.
Vi omtalte sagen på installator.dk i februar og i martsudgaven af Installatør Horisont. Her citerede vi kommunikationschef Kristine Lyngbo, DS for, at en enkelt stor installatør skulle stå for alle DONGs varmepumpeinstallationer. Det har siden vist sig, at flere installatører har en sådan aftale.
"Vi tror, det drejer sig om ganske få, hvis det var udbredt, ville vi have hørt kritik for vores klage til Konkurrencestyrelsen. DONG selv har været meget vævende om det, så vi kan kun gætte," siger hun og understreger, at det ikke ændrer organisationens syn på aftalen.
"Vi synes det er en rigtig dårlig ide. Det går ud over de mindre installationsvirksomheder, og for forbrugerne er det helt uoverskueligt.
I marts talte Installatør Horisont med tre installatører og to varmepumpe-leverandører om hhv. skrotningsordningen og DONG-aftalens betydning for salget af varmepumper.
Ikke bange for DONG
En af dem er Tom Johansen, Urhøj Smedje i Gørlev, som allerede gennem en længere periode har været initiativrig ud over det almindelige.
"Generelt promoverer vi jordvarme ret proaktivt, med oplysningskampagner, rundture med borgermøder, en lille video på vores hjemmeside osv. Vi synes i bund og grund, at jordvarme er det rigtige valg, og det vil vi selvfølgelig også gerne overbevise vores kunder om." Han har endnu ikke et præcist overblik over udbyttet af ordningen.
"Vi ved det reelt ikke præcist endnu, men generelt har vi mærket en utrolig stor efterspørgsel. Rygterne om ordningen slap jo allerede ud i efteråret, så specielt fra omkring jul har vi kunnet mærke det, og siden slutningen af februar er det så for alvor taget til, og vi forventer et travlt år. Varmepumper er jo grundlæggende en god idé, og der har været snakket rigtig meget om emnet de sidste par år; der har simpelthen været et stort grønt fokus, og på den måde er varmepumper blevet lidt af et kinderæg for os, og noget som folk rigtig gerne vil have."
Han regner med, at hans salg af varmepumper vil stige fra ca. 120 til 150 i år og tager DONGs lidt specielle tilskudsordning særdeles afslappet.
"Det er faktisk lidt sjovt. Vi går egentlig og griner lidt ad det, for i bund og grund er det bondefangeri og dårlig markedsføring. De kan jo sagtens komme og sige, at de giver 20.000 kr. ekstra i tilskud, når deres tilbud alligevel er dyrere i forvejen. Men folk opdager det i længden, og det er bestemt ikke noget, vi har mistet anlæg på, eller noget vi føler os truet af på nogen måde. Der er mange andre installatører, der er værre at konkurrere med end DONG."
Ti gange så mange tilbud
Bjarne Rahbek VVS v/ Ole Søgaard er en af de få VVS-installatører, som har en aftale med DONG, og her har effekten af tilskudsordningen været overvældende.
"Vi har solgt en del anlæg allerede, og så har vi først og fremmest rigtig mange tilbud ude, så vi har mærket en klart stigende efterspørgsel, og hvad tilbud angår, har de sidste 14 dage til tre uger vel ligget på ti gange normalen, dvs. i hvert fald 30-40 anlæg," siger Ole Søgaard. Han bekræfter, at efterspørgslen svarer til hans forventninger.
"Det var jo interessant i forvejen, og ordningen har bestemt boostet interessen." Flertallet af de henvendelser, han får, handler da også om varmepumper. Ikke overraskende er han glad for DONG-ordningen.
"Det er en fin ordning og et godt tilbud. Vi har selv en aftale direkte med DONG og installerer derfor selv for dem. Det har givet os ret mange henvendelser, og det er vi ret godt tilfredse med. Vi kunne muligvis tjene lidt mere selv i nogle tilfælde, men til gengæld får vi noget markedsføring oveni, så alt i alt er det en god aftale."
Nul virkning
Johnnie Hansen, Varmesmeden i Asserbo, kan bestemt ikke tilslutte sig den holdning. Her har skrotningsordningen slet ikke haft nogen effekt.
"Jeg har faktisk ikke mærket en øget efterspørgsel, det har ikke flyttet noget for mig. Varmepumper var rimeligt efterspurgte i forvejen og er det stadig, men ikke mere end før. Jeg havde da helt sikkert håbet på lidt mere forretning på grund af ordningen, så det er da lidt skuffende at der ikke rigtig sker mere."
Umiddelbart har han ingen forklaring på den manglende virkning, men gætter på, at tilskuddet måske er for lavt.
"En varmepumpe er en stor investering og der rækker 20.000 ikke så langt. På den lange bane tror jeg dog skiftet kommer af sig selv. Oliefyret vil blive langsomt udfaset og varmepumperne vil vel blive billigere med tiden."
Hans holdning til DONGs ekstra tilskud er til gengæld klar.
"Det er grotesk, at en halvoffentlig virksomhed på den måde kan gå ind og ødelægge markedet. Loyale installatører, der har brugt Danfoss produkter i mange år bliver bevidst fravalgt til fordel for en eksklusiv lille gruppe. Det, synes jeg, er helt urimeligt og konkurrenceforvridende. Og det er jo svært at konkurrere med, når jeg står hos en kunde og siger, at de kan få 20.000 i tilskud, og de så siger: "Jamen der kommer en konsulent fra DONG i morgen, og han har lovet mig 40.000 kr.", så kan jeg ikke gøre så meget."
Utilfredse leverandører
De varmepumpeleverandører, vi har talt med, er fuldt på linje med Johnnie Hansen - ikke mindst, hvad angår holdningen til DONG-tilbuddet.
"Det giver en skævvridning af markedet, fordi DONG, der er et energiselskab og delvist statsejet, går ud og peger på én spiller. Det ville være fint, hvis de gik ud og sagde, at til jordvarme der giver vi - for at fremme det og selvfølgelig holde på nogle el-kunder - et ekstra tilskud. Men så kunne de stille krav om, at det var til nogle varmepumper, der står på en positivliste eller lignende for at sikre en vis kvalitet. Det bliver lidt op ad bakke for os, når de går ud og promoverer et enkelt mærke, for det forurener jo konkurrencen. De har også nogle andre midler, end vi har. De har muligheden for at bruge radio- og tv-reklamer. Det har vi ganske enkelt ikke mulighed for," siger salgschef, Anders Zeeberg, Valliant.
Han tilføjer, at mange parametre spiller ind, og mener ikke, det er muligt at vurdere de reelle priser.
"I og med at det er et enkelt fabrikat, så er det jo også nogle få installatører, der lægger arme og ben til det. Og hvordan ligger prisen i forhold til, hvordan den lå før tilskudsordningen? Er den måske blevet hævet kunstigt? Nu er jeg selvfølgelig farvet, men det vi hører fra installatørerne, når de er ude og give en pris på Vaillant-varmepumperne, er, at der er altså ikke er 20.000 i forskel på prisen, når man kommer ned til, hvad folk reelt skal give. Men marketingsmæssigt er det en rigtig god fidus. Derfor håber vi, at forbrugerne stiller sig kritiske overfor de priser, de reelt får.
Heller ikke direktør Jan Svendsen Viessmann er begejstret for DONG-tilbuddet:
"Det er vi selvsagt ikke så glade for, vi så jo helst, at det var alle leverandører, der kunne få tilskuddet. Så lidt konkurrenceforvridende er det da. Vi har så haft et informationsmøde med 40 VVS-installatører og prøvet at stable noget samarbejde på benene og på den måde levere nogle varmepumpeanlæg. Det er selvfølgelig ikke nemt at konkurrere på prisen. Så vi håber da, at alle kan få del i DONG tilskuddet," siger han.