En god VVSer skal kende sin takt & tone
Alle kan skrue, men en god VVSer skal også kunne kommunikere. VVS Søberg har de sidste tre år fokuseret på efteruddannelse. Det har resulteret i højere kundetilfredshed og færre reklamationer.
Fokus på efteruddannelse er fundamentet for VVS Søbergs mission om altid at levere kompetente, ansvarlige og effektive løsninger til vores kunder.
Sådan lyder erkendelsen hos Kjeld Søberg, der er adm. direktør for de 170 medarbejdere i vvs-virksomheden med afdelinger over hele landet. Den erkendelse har også rod i bestyrelsen, der har stærkt fokus på uddannelse.
Læs også: Efteruddannelse bliver lettere
Ledelsen i virksomheden indledte derfor for tre år siden et samarbejde med uddannelseskonsulent Torben A. Beyer.
Alle kan skrue, men en god VVSer skal også kunne kommunikere effektivt og forståeligt med både kunder og kollegaer.
Han eller hun skal blandt andet kende sin takt & tone, så han ikke kun leverer en god teknisk løsning, men også giver kunden en god oplevelse, fortæller Torben A. Beyer. Han har mere end 20 års erfaring med uddannelse og rådgivning og har hjulpet VVS Søberg til at designe årlige uddannelsesplaner de sidste år.
Uddannelsesplanerne indeholder fokus på mange ting såsom lærlingeakademi, kurser i takt & tone og konflikthåndtering, aktivering af leverandører i træning, større kurser i samarbejde med AMU-systemet, samarbejde med Haderslev Handelsskole, små interne kurser, ledertræning, e-learning, salgstræning etc.
Kompetenceudvikling giver gladere kunder
VVS Søberg er meget visionær omkring efteruddannelse. Bestyrelsen har dedikeret ét bestyrelsesmedlem til at bakke op om indsatsen. Bestyrelsen og ledelsen tror på, at kompetenceudvikling både giver gladere kunder og mere loyale samt stabile medarbejdere, der bliver længere i virksomheden og har større tilbøjelighed til at vende tilbage igen på et senere tidspunkt. Det er en langsigtet strategi, som jeg er meget enig i, fortæller Torben A. Beyer.
VVS-virksomheden angriber uddannelsesindsatsen på mange fronter. Det omfatter fx:
- Mange små påvirkninger i dagligdagen. For eksempel indeholder afdelingsmøder altid lidt træning i kommunikation.
- Aktivering af leverandører der bliver bedt om at træne medarbejdere i EFU og ikke snæver produktviden. EFU står for egenskaber, fordele og udbytte. Medarbejderne skal ikke kun kende til teknikken, men også kunne demonstrere fordele og udbytte for kunden.
- Alle elever og lærlinge kommer én dag per kvartal på lærlingeakademi. Målet er at uddanne fremtidens stjerner, som kan være med til at styrke VVS Søbergs forretning. Antallet af lærlinge er øget fra seks til 12.
- Der er fokus på at udnytte produktionshuller til uddannelse. Der skal være så meget fleksibilitet i efteruddannelsesindsatsen, at mindre og større kurser bliver placeret i perioder, hvor der er mindre travlt.
- Virksomheden har fokus på at anerkende first movers, altså de medarbejdere som går forrest med at tage ny læring i brug i dagligdagen.
- VVS-virksomheden vasker trappen ovenfra og sørger for, at lederne er klædt godt på til nye læringer.
- Indsatsen har fokus på at belaste rejsebudgettet mindst muligt. Interne kurser bliver placeret der, hvor medarbejderne er, og e-learning i samarbejde med Haderslev Handelsskole sparer transportudgifter.
- Interne kurser i takt & tone samt konflikthåndtering klæder medarbejderne på til det gode møde med kunden og kollegaen.
Læs også: Brug efteruddannelse til at specialisere dig
Ansvarsskift kræver stærk kommunikation
Vi ser nøje og langsigtet på hvilke medarbejdertyper, vi skal uddanne og have ansat. Vi ved for eksempel, at ansvarsskift og overleveringer i opgaveløsninger skaber en del fejl, returløb og behov for dobbeltarbejde. Det vil vi gerne have reduceret ved at uddanne medarbejderne i god kommunikation omkring opgaverne, så alle ved præcis, hvad der er lavet, og hvad der skal laves. Det er ikke så let, fortæller Torben A. Beyer og tilføjer:
Alle skal ikke være verdensmestre til it og kommunikation, der skal være forskellige grader og niveauer til forskellige roller. Men det er vigtigt, at vi generelt set ikke kun er gode til at skrue rør sammen, men også kan fortælle kunder hvorfor, en løsning er en god idé, og hvordan kunden får det bedste udbytte. Ligesom vi husker at kommunikere alle væsentlige aspekter, når vi overleverer en opgave til en kollega eller samarbejdspartner.
VVS Søborg satser på lærlinge
VVS Søberg søger lærlinge. Bliv en del af fremtidens lærlingeteam. Sådan lyder det i en annonce fra VVS-virksomheden.
Under mål med jobbet lyder det: Jobbet udgør en vigtig funktion i VVS Søbergs strategi, hovedformålet er at være VVS Søbergs ansigt ud af til. Gennem oplæring at yde professionel service ved at arbejde med planlægning, dimensionering, installation af blandt andet gas- og oliefyr og vedvarende energi såsom solvarme, jordvarme og varmepumper. Gennem oplæring at rådgive og sælge kunderelevante produkter. Gennem oplæring at arbejde med varmeforsyningsanlæg og energitekniske analyser.