Erhvervsuddannelser kan styrkes med tydelig sammenhæng mellem teori og praksis

Frafaldet på landets erhvervsuddannelser er alt for højt, og udsigten til mangel på faglærte vækker bekymring hos politikerne og i erhvervslivet. En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien Pædagogisk indblik gennemgår forskningsviden om, hvordan man kan skabe den sammenhæng mellem teori og praksis, der kan være med til at styrke erhvervsuddannelserne.

Sammen med forskningsoversigten udgiver DPU en podcast om teori og praksis i erhvervsuddannelserne. Foto: Arkivfoto.

”En erhvervsuddannelse er en vekseluddannelse, og hvordan man skaber sammenhæng mellem teori og praksis er et af de vigtigste omdrejningspunkter for erhvervsuddannelserne og har været det længe.”

Sådan lyder det fra Vibe Aarkrog, lektor i erhvervspædagogik ved DPU, Aarhus Universitet. Hun står sammen med Bjarne Wahlgren, professor i voksenpædagogik ved DPU, Aarhus Universitet bag den nye forskningsoversigt ’Sammenhæng mellem teori og praksis i erhvervsuddannelserne’ i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’. I oversigten præsenterer de tiltag til at skabe sammenhæng mellem teori og praksis, baseret på den skandinaviske og internationale forskning på området.

Det en vigtig pointe, at begge begreber skal forstås bredt. Praksis er ikke kun det, der sker under praktikoplæringen, og teori er ikke kun det, der sker i skolen.

LÆS OGSÅ: Ny udbudslov sikrer flere lærlinge

”Med begrebet ’praksis’ betegner vi simpelthen det, eleven gør eller uddanner sig til at gøre – hvad enten det sker ude på arbejdspladsen eller i skolen. Det kan være alle typer af handlinger, knyttet til det at være tømrer, smed eller hvilket erhverv, man nu er ved at uddanne sig til. Med begrebet ’teori’ derimod betegner vi den viden, der ligger til grund for det, som eleven gør – uanset hvilken faglig sammenhæng eleven gør det i”, siger Bjarne Wahlgren.

Undervisningen skal praksisrelateres                

Praksisrelatering af undervisningen på erhvervsskolerne er helt central for at skabe sammenhæng mellem teori og praksis. Det er et undervisningsprincip, der relaterer teoretisk viden til praksis ved eksempelvis at inddrage eksempler på praksis og reflektere over dem, simulere praksis eller udføre arbejdsopgaver i virkelige praksisser.

”Forskningen viser, at der er en gensidig motivationseffekt, når man kan se sammenhængen mellem teori og praksis. Når eleverne kan se, at teorien kan bruges i praksis, styrker det deres motivation for at lære teori – og når de omvendt kan se, at teorien faktisk bidrager med noget i forhold til praksis, styrker det også deres læring i praksis”, siger Vibe Aarkrog.

Når unge eller voksne søger ind på en erhvervsuddannelse, er det fordi de gerne vil uddannes til at kunne varetage et bestemt erhverv eller fag.

LÆS OGSÅ: Danskerne vælger de sikre løsninger på badeværelset

”Hvis undervisningen skal give mening for dem, skal de kunne se, at det er noget, de får brug for som tømrer eller i et job i detailhandlen. Praksisrelateret undervisning skaber mening ved at gøre det tydeligt, at det, de skal lære, er noget, de skal kunne i deres kommende fag eller erhverv. Det gælder også de almene grundfag på skolen. Hvis eleverne skal opleve dem som relevante, kræver det en klar forestilling om det erhverv, de skal ud og varetage, som de måske ikke har i starten af uddannelsen. Lærerne i de almene fag skal derfor have blik for, hvordan deres fag kan blive anvendt i praksis og ikke blot undervise i fx matematik eller kemi, men i murer-matematik og køkken-kemi”, siger Vibe Aarkrog.

Vigtig refleksion

Helt central er også elevernes evne til gennem refleksion at se og skabe sammenhæng mellem den praksis, de arbejder med eller i, og læringsmålene for undervisningen.

”Det er vigtigt, at eleverne selv formår at formulere sammenhængene mellem den teoretiske viden, der har relevans for læringsmålene, og deres oplevelser med konkrete praksisser fra erhvervet. Det kan dog være vanskeligt, da mange erhvervsskoleelever ikke er vant til den slags refleksion og måske heller ikke føler behov for det. Det er lærerne, der skal bane vejen fra teori til praksis, og omvendt, for eleverne og træne dem i, ikke bare at sætte ord på, hvad de gjort, men at reflektere over, hvad de har lært”, sige Bjarne Wahlgren.

LÆS OGSÅ: Combibeholder i Kalundborg skal lære at tale med solceller

Planlæg praktik som læreproces

Sammenhæng mellem teori og praksis er ikke blot vigtig i undervisningen på skolen, men også i virksomhedsoplæringen. Forskningsoversigten pointerer, at praktikken bør planlægges som en læreproces, med fx systematiske overvejelser over læringen undervejs og en undervisningsplan for den læring, som man ønsker i praktikken.

”Det er vigtigt, at eleverne bliver en del af det samlede arbejdskollektiv i virksomheden, dvs. at eleven og vejlederen ellerden oplæringsansvarlige sammen med de øvrige kolleger udgør det samlede vejledningsmiljø. Og så er det selvfølgelig afgørende, at arbejdsopgaverne i praktikken er komplekse, udfordrende og differentierede i forhold til den enkelte elevs viden og færdigheder”, siger Vibe Aarkrog.

”I dag skal alle nå at lave to flotte fileter”

Sammen med forskningsoversigten udgiver DPU en podcast om teori og praksis i erhvervsuddannelserne. Her fortæller Vibe Aarkrog og Bjarne Wahlgren om forskningen på området, og du møder Marie Borg Lidbjerg, der underviser på kokkeuddannelsen på Kokke- & Tjenerskolen ved ZBC i Slagelse, og Helle Trysø Birkkjær, der underviser på sosu-uddannelsen på SOSU Nord i Aalborg.

LÆS OGSÅ: Byggeomkostninger stiger for femte kvartal i træk

På kokkeuddannelsen styrker det motivationen hos eleverne at arbejde med tydelige mål og succeskriterier for læringen. Der er forskel på, om læreren siger: ”I dag skal vi filetere fisk” eller ”målet for i dag er, at alle skal nå at lave to flotte fileter. ” Marie Borg Lidbjerg har omsat lærebogen til små podcasts, så de elever, der har svært ved at få læst, har en chance alligevel, og hun er i det hele taget optaget af, at alle elever føler, der er plads til dem og kan lære tingene på deres egen måde.

På sosu-uddannelsen bruger de bl.a. digital simulation til at forbinde teori med praksis. Gennem cases og scenarier, der efterligner praksis så godt som muligt, kan eleverne øve deres handlekompetencer i trygge læringsmiljøer. ”Når du handler ude i virkeligheden, kan du begå fejl, der kan få fatale konsekvenser. Når du øver dig på at handle i undervisningen, har det ikke andre konsekvenser, end at du lærer noget,” fortæller Helle Trysø Birkkjær.

-AKJ

Niko-Servodan A/S

Sponseret

Har du en forældet smart home installation? Konverter nemt til Niko Home Control

Guldager A/S

Sponseret

Guldager overtager Servicebilen ApS / Vision Watercare

Relateret indhold

27.03.2024Installator.dk

Ahlsell vil være størst - tester døgnåbne butikker

27.03.2024Installator.dk

Kemp & Lauritzen glæder sig i nye farver

27.03.2024Installator.dk

Kemp & Lauritzen glæder sig i nye farver

26.03.2024Installator.dk

Niras leverer rekordindtjening i solidt 2023-regnskab

26.03.2024Installator.dk

Erhvervsorganisation: Danmark er langt fra mål om grøn energi på land

25.03.2024RIB Software

Sponseret

Whitepaper: De 10 mest almindelige udfordringer inden for kvalitetssikring og Field Management

25.03.2024Installator.dk

Nye ladeoperatører er fundet til ladeparker ved Lillebælt

22.03.2024Installator.dk

DM i Skills rykker til Nordjylland i 2026

Jobmarked

Se alle

METRO THERM A/S

Vi søger en teknisk salgssupporter

Har du VVS-baggrund og erfaring med varmeanlæg? Så er det måske dig, vi søger til stillingen som teknisk salgssupporter hos METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Mercantec

Undervisere søges til ventilation og damp

Leder du efter nye udfordringer og fantastiske kolleger – og har du lyst til at blive en del af Mercantecs nye, samlede VVS-, klima- og damp-team?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

16.04.2024

ELTRONIC A/S

Project Delivery Manager til montage og idriftsættelse af Automationsprojekter

I Eltronic A/S er vi i front inden for udviklingsprojekter med komplekse automationsløsninger til vores kunder inden for fødevare-, life science og fremstillingsindustrien. Til vores team, søger vi nu en erfaren Project Delivery Manager, som vil stå i spidsen for effektivt at bringe vores automationsprojekter i mål.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

18.04.2024

METRO THERM A/S

Vi søger en tekniker med interesse for automation

Er du teknisk dygtig og motiveres af en alsidig hverdag? Har du erfaring med PLC, robotteknologi eller interesse for automation? Og vil du være med til at sikre den daglige drift og optimere vores automatiske produktionslinjer. Så søger vi lige nu en engageret tekniker til METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

GEMINA TERMIX A/S

Intern salgstekniker

Vil du være del af den grønne omstilling og arbejde i en branche i vækst? Vi søger en ny kollega til vores velfungerende salgsteam på 16 personer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en teknisk fjernvarmesælger

Brænder du for relationssalg? Har du evnerne til at udbygge et stærkt samarbejde med dine kunder? Og har du styr på fjernvarme? Så er det måske dig, vi søger som vores nye tekniske fjernvarmesælger til METRO THERMs fjernvarmeteam.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

GEMINA TERMIX A/S

QHS-koordinator søges

Kunne du tænke dig at udfolde dig fagligt inden for kvalitet og arbejdsmiljø på et konkurrencedygtigt fjernvarmemarked som vores QHS-koordinator?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ELTRONIC A/S

Automation Engineer til spændende udviklingsprojekter inden for Life Science og F&B

Eltronic A/S fortsætter den spændende udviklingsrejser og søger flere nye kolleger til vores automationsteam, der brænder for at arbejde med programmering og udvikling af unikke automationsløsninger til vores kunder.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

31.03.2024

DFDS

Skibselektriker

Ohøj! Vil du være en vigtig del af den kritiske infrastruktur, der ad vandvejen betjener kunder og samfund i og uden for Europa? Er du på udkig efter et udfordrende job til søs, hvor du vil spille en vigtig rolle på et højt specialiseret team? Så søg jobbet som Skibselektriker.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

30.03.2024

Fagerhult AS

Belysningsrådgiver - Vest

Vi søger dig som har lyst til at sælge de bedste belysningsløsninger

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Materialeforståelse og komponenter til mindre byggerier

Få kompetencerne til at håndtere det korrekte valg af materialer ifm. forskellige typer af konstruktioner.

Dato

08.02.2024

Sted

Hellerup

Danvak
Kursus
Ventilation fra A til Z

Vi tilbringer størstedelen af vores tid indendørs, og derved indånder vi primært luft, der har været i bygningen i længere tid, eller luft der har været forbi et ventilationsanlæg. Det kan have sundhedsmæssige konsekvenser, hvis denne luft ikke er tilpas ren, derfor har alle bygninger brug for et velfungerende og energieffektivt ventilationssystem.

Dato

27.02.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Danvak
Kursus
Ventilation fra A til Z

Vi tilbringer størstedelen af vores tid indendørs, og derved indånder vi primært luft, der har været i bygningen i længere tid, eller luft der har været forbi et ventilationsanlæg. Det kan have sundhedsmæssige konsekvenser, hvis denne luft ikke er tilpas ren, derfor har alle bygninger brug for et velfungerende og energieffektivt ventilationssystem.

Dato

27.02.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Danvak
Kursus
Varmeanlæg fra A til Z

9 ud af 10 varmeanlæg i Danmark fungerer ikke, som de er tiltænkt. Det er bare sjældent, der er nogen, der opdager det!

Dato

13.03.2024

Tid

08:30

Sted

Glostrup Park Hotel, Hovedvejen 41, 2600 Glostrup

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
KOMPETENCEGIVENDE - Servicekursus

Kurset giver dig et dybere kendskab til udførsel af et serviceeftersyn og gør dig i stand til at foretage et lovpligtigt serviceeftersyn samt indregulering af Vølunds varmepumper.

Dato

04.04.2024

Tid

08:00

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Danvak
Kursus
Lydforhold og støj fra VVS-anlæg – krav i BR18, DGNB og SBi-anvisninger

Akustik-grundkursus, kravene og beregningsmetoder – hvad skal man være opmærksom på som projekterende, udførende eller som leverandør

Dato

09.04.2024

Tid

08:00

Sted

Symbion, Fruebjergvej 3, 2100 København Ø