Fra ikon til elbil: Volkswagen Transporter fylder 75 år med en elektrisk fremtid

I trekvart århundrede har Volkswagen Transporter været et foretrukket transportmiddel for håndværkere og erhvervsdrivende i hele Europa. Nu bliver der sat strøm til, når den første el-varevogn, e-Transporteren kommer i handlen.

Foto: Volkswagen

I 75 år har Volkswagen Transporter været en uundværlig del af hverdagen for håndværkere og erhvervsdrivende i hele Europa – ikke mindst i Danmark. Med sin alsidighed, holdbarhed og pålidelighed har den sat sit præg på varetransport gennem generationer og været håndværkeres daglige følgesvend.

Nu skrives et nyt kapitel i Transporterens historie: Introduktionen af den første fuldelektriske udgave, e-Transporter, der kommer til salg hos landets forhandlere i løbet af april.

 Diesel, benzin eller el: Hvad skal din virksomhed vælge?

 Transporterens historie: Fra T1 til moderne klassiker

Den første Volkswagen Transporter, også kendt som T1, skulle faktisk allerede være gået i produktion i 1947, men VW havde så travlt med at producere den populære VW Bobbel, at produktionen, at den senere lancering blev udskudt nogle år indtil 1950. 

Men da den så kom på markedet, blev den ikoniske varevogn  hurtigt populær blandt håndværkere og små virksomheder, der havde brug for en kompakt, men rummelig arbejdsbil.

Gennem årtierne har Transporteren gennemgået adskillige generationer med teknologiske forbedringer og ændringer i designet, men grundideen har altid været den samme: En fleksibel varevogn, der kan tilpasses forskellige erhvervsmæssige behov. 

Fra de runde former i T1 og T2 til den mere kantede, men robuste T3, videre til de moderne og aerodynamiske versioner af T5 og T6 har Transporteren formået at følge med tiden.

 Velkommen til fremtiden: e-Transporter 2025

I en tid, hvor fossilfri kørsel og elektrificering præger transportsektoren, er det derfor kun naturligt, at Volkswagen nu introducerer en elektrisk udgave af sin mest kendte varevogn. 

e-Transporter kombinerer klassisk funktionalitet med moderne teknologi og en miljøvenlig drivlinje, forklarer Klaus Larsen, Head of Product and Operations hos Volkswagen Erhvervsbiler.

 “Omstillingen til el-varevogne går hurtigt nu, og efterspørgslen er der. Udviklingen fra el-biler er smittet af på el-varevogne, der er rummelige, kan køre længere og har en stor lasteevne. Håndværkere og erhvervsdrivende tager det til sig, fordi de i dag kan få en el-varevogn de kan bruge til noget arbejdsmæssigt,” siger han. 

 El-varebilernes gennembrud venter lige om hjørnet 

Efterlyste større varevogn

e-Transporteren er ikke den første el-varevogn fra Volkswagen. 

I efteråret 2022 blev minibussen ID. Buzz lanceret, som en hyldest til den legendariske VW Type 2, der også blev kaldt for Folkevognsrugbrødet. 

Samtidigt kom så ID. Buzz Cargo til håndværkere og erhvervsdrivende. 

Både ID. Buzz Cargo og e-Transporteren er rene el-varevogne, men der er stor forskel på de to varebiler, ikke mindst i størrelse og lastevne. 

Varerumsvolumen i en ID. Buzz Cargo er 3,9 m3, mens det i e-Transporteren er fra 5,8 til 9,0 m3. Lasteevnen er i ID. Buzz Cargo op til 730 kg, mens det for e-Transporteren er op til 1090 kg

 “e-Transporteren er en hel del større end ID. Buzz, som helt klart opfylder et behov som varevogn hos mange erhvervsdrivende og håndværkere, selvom det ikke er den største varevogn på markedet.  Vi har hørt fra mange håndværkere, der efterlyste en større varevogn, og det får de nu med e-Transporteren,” siger Klaus Larsen og tilføjer:

 “Det, der også kan være en fordel ved e-Transporten, når man er på arbejde på farten, er, at man kan tage strøm fra varebilen til for eksempel at lade elektrisk værktøj op eller til at trække strøm fra. Det synes vi er meget unikt – et rullende værksted, hvor man kan tappe ind i den strøm, man kører rundt med.”

 Vil du holde batteriet helt friskt? Sådan kører eksperten sin egen elbil

Hvad kan håndværkere og erhvervsdrivende forvente af den nye model?

Den nye e-Transporter er udviklet for at imødekomme behovene hos håndværkere, erhvervsdrivende og virksomheder, der ønsker en pålidelig, rummelig og fossilfri varevogn.

 Kastrup Gulve sparer 6.600 kr. om måneden på at køre elbiler. Og rækkevidden er heller ikke noget problem

 Elektrisk ydeevne og rækkevidde

Volkswagen har udstyret e-Transporter med en kraftfuld elmotor og et batteri, der giver en praktisk rækkevidde til daglig brug i by og på landevej.

  • Batterikapacitet: Op til 64 kWh
  • Varerum: 5,8 til 9,0 m3.
  • Lasteevne: Op til 1.090 kg
  • Rækkevidde: Ca. 350 km på en opladning (afhængigt af last og kørselsforhold)
  • Opladning: Hurtigladning på ca. 30 min (fra 10-80%)
  • Trækkapacitet: Op til 2.300 kg – perfekt til trailere og tung last
  • Elektrisk drivlinje: Udstyret med en kraftig elmotor og en batteripakke, der giver en rækkevidde, der passer til by- og regional kørsel. Kan benyttes til at lade elektrisk værktøj op eller trække strøm fra.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Fremtidens varebiler og tilbehør

Installationsbranchen står over for en vigtig omstilling til el-drevne varebiler som følge af kravet om grøn omstilling. Salget af elvarebiler er stærkt stigende, og de tilbyder både lavere CO2-aftryk, høj komfort og lavere driftsomkostninger. Men valget kræver nøje overvejelser om rækkevidde, opladning og økonomi – især hvis montøren bor uden privat ladeadgang.

Derudover er funktionel indretning, serviceaftaler, vejhjælp og den rette finansieringsmodel afgørende for effektiv drift og godt arbejdsmiljø. 

Læs mere i dette tema om Grønne løsninger, effektiv indretning og nye muligheder for installatører

14.04.2025Volkswagen Semler Finans Danmark A/S

Sponseret

Fra ikon til elbil: Volkswagen Transporter fylder 75 år med en elektrisk fremtid

11.04.2025Volkswagen Semler Finans Danmark A/S

Sponseret

El-varebiler kan blive et konkurrencefordel