Hotel ved Nørreport indfører selvrensende afløb
Hotelbranchen er klar til færre timer på knæ i brusekabinen. Det er budskabet fra én, der har brugt mere tid end de fleste på at sikre, at hotelgæster ikke skulle opleve at stå i vand til anklerne grundet tilstoppede afløb. Tid, der i stedet kunne være brugt på god service.
Katrine Kjøller, konsulent hos Unidrain og Morten Friis Gall Technician Manager på Hotel Scandic Nørreport i København. Foto: Unidrain
Når 100 hotelværelser skal gøres rene og klargøres til de næste gæster, så kan selv de mindste forbedringer og optimeringer betyde store tidsbesparelser på den lange bane. Det har Morten Friis Gall ved selvsyn erfaret. Han er Technician Manager på Hotel Scandic Nørreport i København, og han blev i efteråret kontaktet af virksomheden Unidrain med et forslag, der viste sig næsten at være for godt til at være sandt.
- Jeg startede med at få en såkaldt selvrensende vandlås til test på fire værelser, og jeg blev yderst positivt overrasket over, hvor godt de virkede. I de to måneder, vi havde dem til test, skulle jeg ikke rense afløb én eneste gang. Og vi er altså et meget centralt beliggende hotel i København med stor gennemstrømning af gæster, så der løber meget vand i afløbene på en helt almindelige uge, udtaler Morten.
Den selvrensende vandlås har sparet Hotel Scandic Nørreport mange timer på rengøring. Foto: Unidrain
Fra hver anden uge til hvert halve år
Efter testperioden fik han hurtigt bestilt vandlåse til de resterende 96 værelser, og installationen af de sidste af dem er netop afsluttet. Ifølge hans egne beregninger sparer han op til to timer om ugen på ikke at skulle ned på knæ og rense tilstoppede afløb. Hvor de tidligere afløb i gennemsnit skulle renses hver anden uge, så har det med de nye, selvrensende vandlåse først været nødvendigt efter et halvt år.
- Det er ikke kun positivt for os personale på hotellet. Også for gæsterne er det en super løsning. Ikke nok med, at den sparede tid på rengøring kan bruges på gæsterne og at gøre deres ophold perfekt, så betyder det altså meget for totaloplevelsen, at afløbet ikke står og lugter, hvis det er helt eller halvt stoppet til. Det er nemlig ikke alle gæster, der er lige gode til at melde, hvis afløbet er tilstoppet, når de checker ud, og det går jo så desværre ud over de næste gæster. Men det problem er altså stort set elimineret med den nye vandlås, understreger Morten.
Moderne vandtryk skabte problemer
Hos producenten af den selvrensende vandlås er netop hotelbranchen noget, man har stort fokus på, og hvor man ser et stort potentiale. Det forklarer konsulent hos Unidrain, Katrine Kjøller, der i sin tid havde vandlåsen med ind på hotellet ved Nørreport med håbet om, at et samarbejde kunne være gavnligt for alle parter.
- Der er jo både et tidsaspekt og et sanitetsaspekt i det. Der er tid at spare på rengøring, men også en generelt bedre kundeoplevelse, når afløbet fremstår rent og ikke lugter, siger Katrine Kjøller og uddyber:
- En af de store udfordringer har jo været, at mange nye og moderne brusere har de her brusesparehoveder, som betyder, at vandtrykket er markant lavere end tidligere. Det giver mindre vandgennemstrømning i afløbet, der derfor lettere stoppes, når hår, sæberester og snavs så at sige