Hvordan håndterer du et af de bedste problemer, håndværkere kan stå med?
Ordrebogen bugner og telefonen kimer rundt om i byggebranchen. Det er et oplagt tidspunkt til at skue mod horisonten og tænke over, hvordan du vil drive virksomheden fremad på længere sigt.
Det virker måske ikke oplagt, at du bør overveje de langsigtede mål, når der som nu er ekstrem høj aktivitet i byggebranchen. Omvendt er der dårligt et bedre tidspunkt for at lægge fremtidsplaner. Håndværkerbranchen er nemlig under rivende udvikling, og det kan kræve grundig planlægning samt økonomisk indsigt at fremtidssikre dit foretagende.
Fuld fart på opgaverne
Indtil nu har COVID-19 og pandemien generelt haft en positiv påvirkning på håndværkeres situation. Danskerne har taget penge, der ellers skulle gå til ferier, oplevelser og meget andet og i høj grad investeret dem i boligforbedringer mv.
Selvom det ubetinget er godt, at der er gang i opgaverne, så stiller den høje aktivitet også store krav til virksomhedsledere. Specielt i en industri, hvor mester nogle gange bruger lige så meget tid på byggepladsen som på kontoret. Du kan risikere at blive lidt fartblind. Ligesom ved motorvejskørsel kan det nemlig kræve fuld opmærksomhed på vejen lige foran dig, når tempoet er højt. Du risikerer derfor at misse, hvad der sker omkring dig og at tænke over, hvor du i grunden er på vej hen.
Specielt når opgaverne kommer lidt nemmere er det vigtigt at prioritere, så ressourcerne (dvs. timer) anvendes der, hvor indtjeningen og/eller potentialet er størst. En indstilling, hvor udgangspunktet ikke (kun) er optimering af den kommende tid, men inkluderer den lange bane.
Hvad er din langsigtede plan
Noget af det sværeste i en tid med høj aktivitet er at sig nej til opgaver, der ”stjæler tid” fra det, der er vigtigst. Men hvad er det vigtigste så? Det er et godt spørgsmål, og det konkrete svar vil afhænge meget af din specifikke situation og mål. De to punkter er et godt sted at starte.
Tag for eksempel en elektriker, som ønsker at ”gentænke” sin virksomhed og fokusere på klimavenlige løsninger. Her er det oplagt at blive mere specialiseret inden for eksempelvis varmepumper eller installationer, der relaterer til elbiler. I sådan en situation kan der være fordel i at sige nej tak til opgaver, som muligvis er mere økonomisk givtige på kort sigt, men kommer i vejen for at udbygge specialiseringen på længere sigt.
Få overblik via data
Du har nok en mavefornemmelse for, hvad din situation er, og hvordan det er gået hen over de seneste par år. Det samme gælder for, om dine ordrer matcher dine ambitioner og mål. Ofte er det stadigvæk en god ide at prøve at gå tilbage gennem ordrebogen og kigge de afsluttede sager igennem. En tilgang er at lave en time/indtjening-analyse for hver opgave. Her kan du til tider få overraskelser. Både for, hvilke opgaver har givet det bedste udbytte over tid og ved, at de bedst indtjenende opgaver målt på timer brugt vs. samlet indkomst måske ikke er de, du havde regnet med.
Formuleringen af dine mål og langsigtede strategi kan angribes på et væld af måder. Herfra vil rådet være, at som håndværker både kigger på data for, hvor din industri er på vej hen og overvejer, hvor du gerne vil se din virksomhed om tre til fem år. Begge tilgange kan med fordel foretages sammen med en økonomisk rådgiver med brancheforståelse og -indsigt. Via klarlægning af dine langsigtede
mål bliver det ofte meget tydeligt, at der er et enormt potentiale i at ”flytte” timer fra mindre givtige kunder/opgaver til de bedste.
Det kræver, at du har indsigt i virksomheden og mod til at lede og træffe valg, der er baseret på fakta, tal og historik.
Gør klar til forandringer
Dele af vores samfund, industrier og måde at drive forretning på vender måske tilbage til den måde, vi plejede at håndtere tingene på. For en lang række områder har vi allerede set forandringer, der er kommet for at blive. Det er et faktum, som skal indregnes i dine planer for fremtiden og når du sætter mål for, hvad du vil opnå. Samtidig kan det give indblik i nogle af de nye muligheder, som er kommet for at blive.
Et eksempel er den fortsatte vækst i brug af digitalt udstyr på byggepladsen. Her vil teknologier som mobilt 4- og 5G-udstyr lede til et væld af nye muligheder.
Et andet område er de muligheder for at opbygge kunderelationer via virksomhedsprofiler på de sociale medier. Som håndværker kan det eksempelvis være oplagt med en Instagramprofil til at dokumentere opgaver. For andre grupper kan eksempelvis by-sider og -netværk på Facebook være et oplagt mål. Bare rolig, vi siger hermed ikke, at du ligefrem skal ud og være influencer.
BDO i Danmark rådgiver håndværkere om alle aspekter af virksomhedsdrift og -optimering. Kontakt os for at høre nærmere og til en uformel snak om, hvordan du bedst kan sætte mål og fremtidsstrategier for din virksomhed.