Mandskabsvogne bliver ved med at give udfordringer
Mandskabsvogne er varevogne, der er konstrueret til befordring af både mandskab og materiel. De er kendetegnet ved at rumme en sæderække bag forsæderne. Ofte anvendes de desværre i strid med reglerne, og det kan føre til store efterregninger.
Der findes små 10.000 mandskabsvogne i Danmark. De er især populære i byggebranchen samt i kommunernes Vej & Park-afdelinger.
Der betales ikke registreringsafgift af mandskabsvogne. Derfor er de lidt billigere end almindelige kassevogne, om end prisforskellen ofte er mindre, end mange tror.
Fordi der ikke betales registreringsafgift af mandskabsvogne, er reglerne for anvendelse af disse langt skrappere end for andre gulpladebiler. Det overses af mange, og da Motorstyrelsen groft sagt ingen tolerance har ved ulovlig anvendelse, oplever vi hos BDO ganske mange sager om den slags.
Top-5 over ulovlig anvendelse
De mest almindelige eksempler på ulovlig anvendelse er efter BDO’s erfaring:
- At mandskabsvognen ”overnatter” hos en medarbejder. Altså tages med hjem til dennes bopæl. Dette er kun tilladt i to situationer. Enten hvis medarbejderen kører til skiftende arbejdspladser, der ikke ligger tæt på arbejdsgiverens hovedkontor, og medarbejderen til brug for arbejdet opbevarer et lille lager af værktøj eller materialer på sin bopæl. Det er dog sjældent tilfældet. Eller hvis medarbejderen har tilkaldevagt og skal bruge bilen i den forbindelse. Der skal være tale om en reel tilkaldevagt. Det anerkendes ikke, at en medarbejder har tilkaldevagt alle dage.
- Der køres såkaldte svinkeærinder i bilen. En mandskabsvogn må i modsætning til andre kassevogne fx ikke anvendes til kørsel efter frokost til sjakket, hvis det ikke sker i forbindelse med kørsel til en arbejdsplads eller efter materialer.
- Mandskabsvognen anvendes til kørsel mellem arbejdsgiverens hovedkontor og et midlertidigt overnatningssted – typisk et vandrehjem eller en kro. Til gengæld må der som udgangspunkt gerne køres fra en byggeplads eller anden midlertidig arbejdsplads og til et midlertidigt overnatningssted og retur.
- Der transporteres personer i bilen, som ikke er ansat i virksomheden. Det er altså ikke tilladt at give et lift til hverken en kunde eller til en medarbejder i et andet firma, fx hos en underleverandør – og heller ikke til et familiemedlem, fx egen ægtefælle eller børn.
- Mandskabsvognens passagersæde er ikke anvendeligt – fx fordi det i stedet anvendes til transport af materialer mv. – eller ligefrem er fjernet.
Næsten alle sager om ulovlig anvendelse af mandskabsvogne opstår ved, at bilen stoppes af politiet i en trafikkontrol. Her udspørger politiet altid føreren om bilens brug og om målet for den aktuelle tur. De oplysninger lægges til grund ved vurderingen af kørslens lovlighed. Efterfølgende forsøg på at nuancere førerens oplysninger kræver betydelig dokumentation.
Store efterregninger for alle parter
Ulovlig anvendelse af en mandskabsvogn har normalt som konsekvens, at bilen af Motorstyrelsen omregistreres til hvide plader med deraf følgende opkrævning af registreringsafgift.
Herudover vil arbejdsgiveren – hvis der er tale om en momsregistreret virksomhed – miste sin adgang til momsfradrag for bilens driftsomkostninger. Endelig vil medarbejderen (føreren af bilen) måske blive beskattet efter firmabilreglerne, hvis bilen har været taget med hjem.
Det kan dermed føre til store efterregninger for alle parter.