Københavns Kommune stiller krav om, at leverandører skal køre i miljøvenlige biler
Et nyt krav gør, at håndværkere fremover skal have en el-, brint- eller hybridbil, hvis de vil løse opgaver for Københavns Kommune. SMV Danmark mener, at det vil stille mindre virksomheder dårligere.
Fra august bliver installatører, der vil have mulighed for at blive valgt til en opgave i Københavns Kommune, nødt til at investere i en miljøvenlig bil.
Her vil kommunen nemlig stille et nyt krav om, at der i alle fremtidige udbud kun vælges leverandører, der kan levere varer eller tjenesteydelser i en el- brint- eller plug-in-hybridbil.
Læs også: Teknologisk Institut åbner nyt udviklingscenter
Det skriver DR.
”Vi skal skrue på alle de knapper, vi har, for at forbedre luftkvaliteten, og derfor vil vi fremover vælge leverandører, der kører miljøvenligt”, siger overborgmester i København, Frank Jensen (S), til DR.
Han mener, at kravet i København vil smitte af på omgivelserne og dermed sætte gang i en større grøn omstilling.
”Når vi stiller kravet til vores leverandører, vil de grønne biler også blive brugt til opgaver for andre kunder end kommunen, og så vil det sætte en positiv spiral i gang, så flere og flere leverandører i København vil bidrage til at få partikelforureningen og CO2-udslippet ned i den del af transportsektoren”, siger Frank Jensen til DR.
Københavns Kommune køber hvert år varer og tjenesteydelser hos 18.478 forskellige leverandører, og kommunen regner med, at det nye krav allerede i 2021 vil give en besparelse på omkring 1.000 tons CO2 på leverancerne til kommunen.
Giver store virksomheder en fordel
SMV Danmark ser dog knap så positivt på kommunens nye krav og mener, at kravet vil være svært at leve op til for mange af de mindre virksomheder.
Københavns Kommunes krav:
- Kravet til leverandører gælder i første omgang kun køretøjer under 3,5 ton – det vil sige personbiler og mindre varevogne – fordi det er der, den grønne teknologi findes i dag.
- Kravene vil blive taget i brug fra 1. august 2019, hvor der skal udbydes nye kontrakter for låsesmede og elektrikere.
- Kravene er fleksible, hvilket for eksempel betyder, at det ikke vil gælde varer, der skal leveres med trailer, som de grønne biler endnu ikke kan trække.
- Når udviklingen af miljøvenlig teknologi er nået længere, vil Københavns Kommune også stille krav om grøn transport til tungere køretøjer såsom store varebiler, minibusser og lastbiler.
- Københavns Kommune er blevet inspireret af Stockholm, som allerede stiller fleksible krav om grøn transport til deres leverandører, uden at varer og tjenesteydelser er blevet dyrere for kommunen.
Kilde: Københavns Kommune
”Elbiler er stadig cirka dobbelt så dyre, så det kan blive svært at få råd til at lave den udskiftning”, siger Jakob Brandt, vicedirektør i SMV Danmark, og uddyber:
”De store virksomheder som for eksempel ISS vil måske kunne nøjes med at skifte ti procent af deres biler ud, hvor den lille virksomhed, der kun har en eller to biler, vil skulle skifte 100 procent ud. Og så bliver det dyrere for de små”, siger han til DR.
Derfor vil kravet give de store virksomheder en fordel i at byde på kommunens opgaver, mener han. Men det er Frank Jensen ikke enig i.
”Vi ser flere og flere miljøvenlige biler og små varevogne, og for en leverandør, som leverer til en kommune, der køber ind for over seks milliarder om året, så er det at omstille en af sine biler til at køre på el jo ikke en uoverkommelig opgave”, siger Frank Jensen til DR og fortsætter:
”Vi har overhovedet ikke noget ønske om at bringe små virksomheder et sted hen, hvor de ikke kan overleve, men vi er også nødt til at skrue på alle de knapper, vi kan”, siger han.
Læs også: Nyt projekt vil fremme el-varevogne blandt installatører
Det nye krav ventes endeligt vedtaget den 28. marts.
- JMA