Parkeringszone kan koste installatører dyrt
De nye parkeringsregler i Københavns Kommune vil koste mange af hovedstadens installatører dyrt i både tid og penge.
Ændringer på parkeringsområdet i København vil koste mange installatører fra hovedstadsområdet dyrt, vurderer Tekniq.
Det drejer sig om alle de installatører, der er bosiddende samt har de fleste kunder i hovedstadskommunen, men hvor virksomheden ligger i en omegnskommune. For når de nye regler den 1. marts bliver ændret, kan de københavnske installatører ikke længere have servicebilen parkeret inden for kommunens grænser uden for arbejdstiden.
”I praksis betyder det, at vores ansatte må parkere varebilerne på virksomhedens adresse i Ballerup og så pendle frem og tilbage hver eneste dag i stedet for at kunne tage direkte ud til kunderne”, siger Claus Dalsgaard, indehaver af elinstallationsvirksomheden med samme navn. Han fortsætter:
”Det giver en masse unødvendig trafik på indfaldsvejene, samtidig med at vi som virksomhed mister flere timer på transport, hvor vi kunne have været ude hos kunderne”.
Læs også: Dansk Energi: Tekniq opfordrer til karteldannelse
Claus Dalsgaards virksomhed ligger i Ballerup, men flere af medarbejderne bor i København. Hvis de skal fortsætte med at køre direkte fra hjemmet til kunden efter den 1. marts, vil det koste virksomheden mellem 14.000 og 24.000 kroner årligt per bil i såkaldte ’skrabe-billetter’ eller erhvervsperiodekort.
Erhvervsorganisationer: Kommunen bør justere reglerne
Hos Tekniq er holdningen klar: De nye parkeringsregler begrænser installatørernes fleksibilitet, og i sidste ende vil det økonomisk gå ud over kunderne.
Om de nye parkeringszoner
- Den 1. marts træder nye parkeringsregler i kraft i København.
- En ny gul zone betyder, at man ikke længere kan parkere gratis i Valby, på ydre Østerbro og ydre Nørrebro.
- Servicebiler på gule plader kan ikke få beboerlicens og erhvervslicensen gælder kun i hverdagene fra kl. 7-18, hvis firmaet har adresse i en anden kommune.
”Derfor bør man fra kommunens side gå ind og justere på parkeringsreglerne, således at bl.a. installationsvirksomheder, hvad enten de er beliggende i kommunen eller i en anden kommune, ikke pålægges store ekstraomkostninger, blot fordi nogle af deres medarbejdere bor i Københavns kommune”, siger Tina Voldby, underdirektør hos Tekniq.
Læs også: Sanistål kårer årets butik
TV2 Lorry har talt med Dansk Byggeri, der er af samme holdning:
”Set fra erhvervslivets perspektiver, så er parkeringsforholdene i byen utilstrækkelige. Og en zone, som skal være så dyr, som der er lagt op til, det er et udtryk for, at man ønsker at skræmme bilerne væk”, siger erhvervspolitisk direktør fra Dansk Byggeri, Torben Liborius, til TV2 Lorry.
Politikere: Ikke plads nok til hensyn
Socialdemokraterne afviser dog brancheorganisationernes kritik. Der er ikke plads nok til at tage hensyn til erhvervsbiler, lyder meldingen.
”Det, vi skal sørge for som politikere på Københavns Rådhus, er at sikre, at der er rimelige parkeringsforhold for borgerne i København. Og at der er rimelige parkeringsforhold for erhvervslivet i København - ikke for erhvervslivet i alle omegnskommunerne”, siger medlem af Teknik- og Miljøudvalget, Lars Weiss (S), til TV 2 Lorry.
-CHM