Kunder raser over kritiseret elselskab
Energiselskabet Velkommen har tilsyneladende ganske svært ved at tilbagebetale kunders alt for store indbetalte acontobeløb. En kunde havde således 37.000 kr. stående på sin kundekonto, skriver TV2.dk
Igennem flere år opkrævede energiselskabet Velkommen alt for store acontobeløb fra en kunde. Acontobeløbet svarede til mere end det dobbelte af det reelle forbrug per kvartal.
Den 66-årige Jette Rank Andersen blev således noget chokeret, da hun opdagede, at selskabet skyldte ende 37.000 kr. i for meget opkrævet acontobetaling.
“Det er noget svineri, de kunne jo bare tage nogle af pengene, som allerede står på min konto hos dem i stedet for at blive ved med at opkræve mig på ny,” siger Jette Rank Andersen til TV 2
Hun henvendte sig derfor i juni til selskabet for at få sine penge tilbage. Men det var først, da TV 2 gik ind i sagen, at hendes tilgodehavende blev tilbagebetalt.
Virksomhedens direktør, Thomas Søgaard-Andersen, kalder det “en beklagelig fejl”.
Men sagen er ifølge TV 2 langt fra enestående. Det fremgår både af stationens reseach og af kunders fortællinger på Trustpilot.
Forbrugerrådet Tænk er bekendt med selskabets metoder og frarådede i maj forbrugere mod at blive kunder i selskabet, der har relationer og kontakt til 90.000 kunder.
Forbrugerrådet stiller sig bl.a. kritisk overfor de acontobeløb, selskabet opkræver.
“Kunderne fungerer simpelten som rentefri bank for energiselskab,” sagde seniorrådgiver i Tænk, Christian Sand, til BT i maj.
-emte