Ny AI-assistent skal lette hverdagen for Solars kunder
Den europæiske sourcing- og servicevirksomhed Solar A/S har taget et stort skridt i sin digitaliseringsstrategi og udvider nu, som den første aktør inden for byggeri og industri, sin mobilapp med en helt ny generativ AI-baseret chatfunktion. Den nye funktion har fået navnet Solar Assistent og kan bedst sammenlignes med ChatGPT. Herfra kan Solars kunder nu prompte – det vil sige spørge – sig frem til produkter, de har brug for – direkte fra telefonen.
Prompt bestillinger på fem sprog
Assistenten er integreret i Solars nuværende app til bestilling af varer og gør det endnu lettere for Solars kunder at bestille de korrekte varer - uanset om de er på kontoret, står på lageret, hos en kunde eller på byggepladsen.
Med et lukket datasæt fra Solars varekatalog, der rummer 700.000 varenumre, kan brugerne få hjælp til hurtigt og nemt at vælge de rette produkter og materialer og finde tilbehør på tværs af alle varekategorier.
Den nye Solar Assistent kan besvare spørgsmål både i tekst og tale om de enkelte produkters specifikationer som farver, ydeevne, PEP-rapporter og meget andet. Og lige som ChatGPT kan man bede om at få svarene leveret på alle mulige måder fra i punktform, til et eventyr eller noget helt tredje. Derudover er Solar Assistent sat op til at kunne kommunikere på dansk, hollandsk, engelsk, svensk og norsk.
Kundeundersøgelse banede vejen for innovation
Solar har gennem længere tid haft en ambitiøs digitaliseringsstrategi, og idéen om at anvende generativ AI har rumstereret i baghovedet på Morten Gleerup, der blandt andet er ansvarlig for Solars e-commerce, i et stykke tid. Men det var kundernes tilbagemeldinger, der for alvor satte gang i processen med at implementere generativ AI.
”Vi foretager løbende spørgerunder blandt vores kunder om Solars digitale platforme, og selvom kunderne generelt er meget tilfredse med både appen og webshoppen, var en af tilbagemeldingerne, at det kunne være svært at finde produkter, de ikke bruger så tit. Det satte gang i de første tanker til det, der nu er blevet til Solar Assistent,” siger Morten Gleerup, Vice President for marketing, kommunikation og e-commerce hos Solar.
Med lanceringen af Solar Assistent styrker Solar sin digitale position på markedet yderligere inden for e-commerce-løsninger samtidig med, at kunderne får en ekstra digital håndsrækning. Udover at hjælpe brugerne med at finde de rette produkter er AI-assistentens søgeresultater automatisk integreret med varekurven. Det betyder, at ordreændringer i fx farve og antal kan foretages med en simpel prompt uden at åbne kurven.
For at opretholde høj datasikkerhed og minimere risikoen for AI-fejlfortolkninger i assistentens produktforslag forbliver data om både produkter og brugeren i et lukket kredsløb. Det vil sige, at assistenten ikke har adgang til eller mulighed for at trække på data uden for Solars system eller fra internettet. Derudover bliver assistenten trænet på baggrund af de enkelte søgninger, så den automatisk tilpasser sine produktforslag og minimerer risikoen for fejlkøb – også af de produkter, der ikke bestilles så ofte.
Digitalisering er vejen frem
Den nye AI-baserede chatfunktion er et skoleeksempel på, hvordan forretningsstrategi matcher og formes af efterspørgslen.
På nuværende tidspunkt kommer over 65 procent af Solars samlede handel fra digitale kanaler fordelt på webshoppen og appen. I Danmark ligger tallet på omkring 80 procent. Derfor var det oplagt for Solar at undersøge, hvordan generativ AI kan bruges som et værktøj til at optimere brugeroplevelsen.
”Det vigtigste for os er at imødekomme kunder og hjælpe dem med de problemer, de oplever. Det er jo dem, der har hænderne i materien og løser opgaverne i realtid. Det vil vi gerne gøre nemmere,” siger Morten Gleerup, VP for marketing, kommunikation og e-commerce.
Se mere på solar.dk/app