02.12.2014  |  EL  |  Branchen

Overholder du reglerne om it i servicevognen?

Flere og flere installationsvirksomheder anvender it i servicevognen. Men brugen kan medføre arbejdsskader, hvis man ikke er opmærksom på en række forholdsregler.

Et stigende antal håndværkervirksomheder trækker laptoppen med ind i servicevognen for at spare tid på administrationsarbejdet. Men brugen af it i servicevognen kan have konsekvenser, hvis pc eller tablet ikke bruges korrekt.

Forholdsregler når medarbejderne bruger it i servicevognen

Det skal være muligt at:

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)
  • Sidde korrekt over for tastetur og skærm
  • Undgå lange rækkeafstande
  • Understøtte hænder og arme, når tastaturet skal bruges
  • Kunne skifte arbejdsstillinger løbende

Vigtige overvejelser før indkøb og montering af it

  • Giver førekabinens pladsforhold rimelig mulighed for at arbejde med it. Er det eksempelvis muligt at justere placeringen af rat, sæder og gearstang?
  • Kan man placere hardwaren, så man undgår akavede arbejdsstillinger?
  • Hvilke type it er mest velegnet. Skal der anvendes laptop, tablet , touchskærm, fast tatsatur og printer?
  • Er der mulighed for at fastmontere hardwaren, så den ikke river sig løs under kørsel?
  • Er der mulighed for at vælge en programtype, som kan minimere arbejdet med it.

Ofte foregår brugen af it i akavede stillinger, der kan medføre vrid i nakke og ryg. Og det skal virksomhederne være opmærksomme på, påpeger Søren Schytte, der er forbundssekretær i Blik- og Rørarbejderforbundet.

Læs også: Kører din næste servicevogn på el?

”Det er vigtigst at være opmærksom på er ergonomien, altså at man sidder ordenligt, når man skal udføre arbejdet. Ligesom indretningen af en almindelig kontorarbejdsplads, så er der også krav til indretningen af kontorarbejdspladsen i bilen. Her skal forhold som ergonomi også være i orden”, siger Søren Schytte.

Eksempelvis er det vigtigt at kunne sidde lige over for tastatur og skærm og undgå lange rækkeafstande, når der bruges it.

Arbejdsgivers ansvar
Søren Schytte mener, at det er virksomhedernes pligt at sørge for, at arbejdsstederne bliver indrettet korrekt. 

”Man må som ansat have en klar forventning om, at når man får en bil som arbejdsplads, så er den også indrettet korrekt”, siger Søren Schytte.

Læs også: Servicevognen og dens indretning

Selvom de vigtige forholdsregler kan minimere belastninger, når der arbejdes med it i servicevognen, er det ikke alle virksomheder, der er opmærksomme på, hvilket udstyr de skal købe, og hvordan det skal indrettes.

”Mange går jo hovedkulds ud og køber et eller andet, som kan monteres i bilen, og det er ikke altid lige velovervejet. Derfor er et godt råd at rette henvendelse til nogen, der ved, hvad der egner sig bedst”, siger forbundssekretæren fra Blik- og Rørarbejderforbundet.

Mere fra Sarah

Sarah Meier

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  installator.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere