Stor stigning i salg af berøringsfrie vandhaner
De berøringsfri armaturer sælger som aldrig før. Risikoen for smittespredning i en coronatid har gjort produkterne attraktive, og særligt skoler og andre offentlige instanser byder teknologien velkommen.
Det seneste halve år er salget af berøringsfri produkter steget markant. Grossister og producenter melder om både fordobling og tredobling af salget. Det skyldes især, at landets skoler og institutioner i høj grad er gået over til håndfri betjening af vandhanerne.
Det mærker man blandt andet hos en af landets største grossister indenfor el og vvs, AO. Virksomheden har haft travlt med at undgå, at varelageret løb tør for berøringsfri armaturer, som det skete i foråret.
”Salget af berøringsfri armaturer er i løbet af i år tredoblet. For nogle af produkterne er det endda en seksdobling. Vi kunne have solgt endnu mere i foråret, hvis vi ikke var løbet tør. Leverandørerne kunne nemlig heller ikke følge med, da efterspørgslen samtidig steg i udlandet også", siger Ian Schlottmann, der er indkøbschef hos AO, til en pressemeddelelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Dobbelt op
Hos producenten FM Mattsson Mora Group har de også oplevet et langt større salg af berøringsfri armaturer end tidligere.
”For hele FM Mattsson Mora Group i alle lande er der solgt det dobbelte i år, i forhold til sidste år, af berøringsfri armaturer. Det er nogenlunde den samme udvikling, vi har set i Danmark”, siger produktchef Søren Braae.
Fremtid for berøringsfrie vandhaner
Ifølge brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne, vil efterspørgslen på de berøringsfrie vandhaner bevares. De mener, at markedet fortsat vil bevæge sig i retning af mere automatik og en større grad af digitalisering de kommende år.
”Mindre smittespredning og mindre forbrug går hånd i hånd her, og det gavner både klimaet og husholdningsregnskabet. Berøringsfri armaturer har stort set samme pris som traditionelle armaturer, så der er tale om lavthængende frugter som batter”, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.
Han påpeger dog, at selvom coronavirus har skabt en større efterspørgsel af berøringsfri produkter, vil det kræve en vedvarende indsats fra installationsvirksomhederne, så kunderne får øjnene op for de mange fordele, som de berøringsfri produkter besidder.
-CH