Tendens: Flere køber luksusbadekar
Nichemarkedet for eksklusive badekar er i stigning, oplyser flere producenter. At flere kunder vælger at få et badekar, når de renoverer badeværelset, skyldes især, at kunderne vægter afslapning og velvære, lyder vurderingen.
Wellness og afslapning er afgørende, når danskerne lægger sig ned i et badekar frem for at stille sig under bruseren. Tre ud af fire danskere med et badekar har svaret, at et karbad drejer sig om afslapning frem for hygiejne. Det viser en undersøgelse lavet for sanitetsproducenten Villeroy & Boch Gustavsberg blandt 1.000 danskere.
”Tid er en luksus – noget, som de fleste af os gerne vil have mere af. Derfor længes vi efter at kunne lægge telefonen fra os, lukke døren bag os og synke ned i et varmt bad. Det handler om at investere i sig selv”, siger Rebecca Duvemyr, PR & communication manager hos Villeroy & Boch Gustavsberg.
”Vi sælger ikke badekar på deres funktionalitet, men på velvære og luksus, hvor man kan trække sig tilbage fra en hektisk hverdag og have det rart”.
Per Holleufer, produktchef hos Geberit.
Tendensen slår igen hos andre producenter, der mærker en stigende interesse hos boligejere for at købe badekar i den dyre ende af kataloget i forbindelse med en renovering af badeværelset.
De seneste tre år har Geberit/Ifö solgt et stigende antal badekar, blandt andet de mere luksusprægede fritstående badekar med fødder. Materialet er ofte akryl, et materiale med en varm glød, der er nemt at støbe i runde, rektangulære eller asymmetriske forme. Kunderne ejer typisk deres bolig og har råd til at betale for en større badeværelsesrenovering. Den ene halvdel af kunderne er børnefamilier, mens resten udelukkende går efter wellness-oplevelsen. De bruger ikke badekarret dagligt, men når de vil slappe af. Karrene er længere end tidligere, op til 180 cm i længden.
”Vi sælger ikke badekar på deres funktionalitet, men på velvære og luksus, hvor man kan trække sig tilbage fra en hektisk hverdag og have det rart. Jeg regner med, at den tendens og salget vil være roligt stigende de næste par år”, vurderer Per Holleufer, produktchef hos Geberit.
Læs også: Vandværk: Forbrugerne skal selv blødgøre vandet
Også hos Laufen er badekar et luksusprodukt, der sælges som nydelse. Man sælger dem ved at appellere til de bløde familieværdier, forklarer produktchef Anders Kristensen. Hos Laufen er der salg af luksus- og wellness-kar med lækkert design i rene linjer uden krummelurer under eget navn eller varemærkerne Jika og Roca. En lækker designerløsning koster gerne 50-100.000 kroner, fortæller han. Det giver ekstra arbejde og indtjeningsmulighed til installatøren. Blandt andet kræver visse fritstående badekar, at man etablerer installationsplads til et afløb under badekarret.
”Vores luksusbadekar sælges i forbindelse med totalrenoveringer, for kunderne sætter ikke et badekar til 60.000 kroner eksklusiv moms ind på et gammelt badeværelse, men vælger at renovere badeværelset fuldstændigt, så her er der et indtjeningsgrundlag med gode penge til installatørerne”, siger Anders Kristensen.
Billigere end svømmehallen
Energispare-kulturen har angrebet badekarrene voldsomt de seneste mange år. Herhjemme sælger Laufen langt færre badekar end man gør til rige nordmænd eller til islændinge med adgang til billigt, varmt vand.
”Badekarret er blevet sorteret fra hos danske forbrugerne, fordi det blev set som ekstravagant, da man blev energibevidst”, siger Anders Kristensen.
Udgiften til det varme vand i badekarret er dog minimal sammenlignet med eksempelvis en tur i svømmehallen, der hurtigt koster mellem 100 og 200 kroner for to voksne og to børn. I modsætning hertil koster det kun småpenge at fylde et badekar. Ifølge beregninger, baseret på Energistyrelsens tal, koster et karbad omkring ti kroner i udgift til varmt vand.
Og de penge er ifølge Anders Kristensen givet godt ud:
”Et badekar er guld værd for en børnefamilie, fordi det bliver meget nemmere at få vasket børnene, og så kan de voksne nyde et karbad bagefter, så der er noget til både børn og forældre”.
Hvorfor tager du karbad?
Tre ud af fire tager primært et karbad for at slappe af. Kun tre procent vælger badekarret af hygiejniske årsager.
Afslapning | 76% |
Velgørende | 26% |
En stund for mig selv | 22% |
For at varme mig | 20% |
For at omgås min partner eller familie | 12% |
Når jeg er syg | 6% |
Hygiejne | 3% |
NB: Hver respondent kan have to svar.
Kilde: YouGov-undersøgelse gennemført i 2016 for Villeroy & Boch Danmark med 4.025 respondenter i Sverige, Danmark, Norge og Finland.
Solcelleopvarmning
Der er også andre måder at tjene penge på ved at installere badekar. Har ens kunde solceller på taget eller lyst at bruge mere strøm til eget forbrug, kan badekarret blive et springbræt til en større investering i selvforsyning. Så kan sollyset blive til gratis varmt vand for familien. Her er der endnu en mulighed for en installationsopgave, hvor installatøren skal være parat til at sælge en større varmvandsbeholder, så forbrugeren kan gemme vandet i løbet af dagen, indtil han eller hun er klar til at hoppe i karret efter fyraften.
”Badekar er interessante for forbrugere med en solcelleinstallation, hvor man kan bruge strømmen i løbet af dagen til at opvarme vandet til lidt wellness om aftenen”, siger Anders Kristensen.
Tjener på timerne
Ved en mere traditionel installation uden solceller, kan installatøren optimere sin opgave ved at levere en større renovering. Priskonkurrencen er lige så hård på badekar som på armaturer, fortæller Geberits Per Holleufer. Her kan installatøren indrette sig på at tjene penge på sit håndværk.
”Det er godt for installatøren at sælge badekar, for renoveringen og arbejdet bliver større, des mere man skal flytte på badeværelset”, siger han.