Tendens: Nye udbudskriterier præger byggesager
I dag er det ikke længere kun prisen, men også kvalitet og bløde værdier, der vægter højt i byggesager, erfarer ejeren af el- og VVS-virksomheden Finn L. & Davidsen.
En ny trend har fundet vej til byggebranchen – og nu er den ved at ændre kriterierne i udbudssager, som vi kender dem i dag.
Det er nemlig ikke længere normalt, at det 100 procent er prisen, der vægter højest i udbuddene. I dag vurderes der både ud fra pris, kvalitet og bløde værdier som samarbejde og arbejdsmiljø, som alt sammen har indflydelse på kvaliteten.
Læs også: El-branchens arbejdsmiljø ligger en anelse over gennemsnittet
Det konstaterer el- og VVS-virksomheden Finn L. & Davidsen, som netop har vundet renoveringen af 506 lejligheder i Lufthavnsparken i København.
Alternativt forslag til tidsplan
I forbindelse med renoveringen i Lufthavnsparken har virksomheden erfaret, at arkitekterne bevæger sig hen imod en ny tilbudsmetode, som kræver mere af de virksomheder, der byder ind, men som også betyder, at man som bygherre får en bedre byggeoplevelse og slutteligt et bedre produkt:
”På denne opgave har vi indsendt et alternativt forslag til tidsplanen. Den alternative tidsplan tilbyder muligheden for, at vi kun skal gå på pladsen med ét hold, i stedet for de to, der var lagt op til i udbudsmaterialet”, siger Lasse Houengaard, der er indehaver af Finn L. & Davidsen.
Han påpeger samtidig, at der i dag bliver lyttet mere til virksomheden som fagspecialist, og at dets syn på produktionsoptimeringen af projektet har en værdi i den samlede vurdering.
Læs også: Nye krav om funktionstest af installationer
Opsamnlings-uger er nøglen
I Finn L. & Davidsens anlægsafdeling beskæftiger man sig alene med at optimere procedurerne, så alt kører i faste systemer, og alle ved, hvad de skal.
Arbejdet optimeres blandt andet gennem permanente arbejdsopgaver hos montørerne, grundigt forarbejde hos beregnerne og tilrettelagte tidsplaner, hvilket medfører, at størstedelen af alle byggesagerne ifølge Lasse Houengaard overdrages til aftalt tid:
”Det er ikke en let opgave at ramme præcis det aftalte tidspunkt, men jeg er stolt over, at vores anlægsafdeling mestrer den opgave. Det gør det naturligvis også sjovere at arbejde, når projektet glider, som det skal. Forsinkelser gør sjældent noget positivt for et projekt”, siger han.
Ifølge indehaveren er metoden blandt andet såkaldte opsamlings-uger, som skal absorbere eventuelle projektforsinkelser:
”Ved at beregne tid til opsamling og udbedring af uventede opgaver, kan vi hele tiden rette projektet ind, så vi ikke kommer bagud”, siger Lasse Houengaard og påpeger, at god planlægning i sidste ende giver positiv afsmitning på både medarbejdere og kunder.
- EL