Tre uger med fokus på indeklima i landets skoler
De næste tre uger skal flere tusinde elever fra hele landet måle, om indeklimaet i skolen påvirker deres koncentrationsevne.
De næste tre uger vil Masseeksperimentet 2021 se nærmere på sammenhængen mellem indeklima og elevers trivsel og koncentrationsevne. Godt 30.000 elever i grundskoler og gymnasier landet over deltager i Astras Masseeksperiment 2021, som er udviklet i samarbejde med forskere på DTU Byg og med støtte fra foreningen Realdania.
”Vi har meget store forventninger til undersøgelsen, der for første gang giver os data i kæmpestor skala på tværs af skolerne. Nu opskalerer vi, laver en helhedsundersøgelse og får mere konsistent dokumentation i modsætning til de mindre undersøgelser, der hidtil er lavet”, siger professor ved Sektion for Indeklima på DTU Byg, Jørn Toftum. Han mener, at eksperimentet er vigtigt, da et dårligt indeklima kan medføre hovedpine og uoplagthed og dermed påvirke elevernes trivsel, læring og præstationsevne.
Tredje nationale måling af indeklimaet
Også i 2009 og 2014 blev der gennemført et Masseeksperiment med målinger af luftkvaliteten i danske skoler. Og her viste resultaterne desværre ikke en positiv udvikling. I begge eksperimenter var konklusionen, at over halvdelen af de danske klasselokaler har en CO2-koncentration over det acceptable niveau.
”Med eksperimentet her får vi indsamlet data i stor skala, som forhåbentlig kan være med til at skabe et veldokumenteret grundlag for skoler og kommuner at handle ud fra”, siger Anne Gade Iversen, projektleder i Realdania.
Realdania støtter i år Masseeksperiment med over 4 millioner kroner som en del af den filantropiske forenings løbende indsats for at forbedre indeklimaet i landets skoler.
-CH