Undgå den dyre spildtid, mester!

Når en håndværker møder ind på byggepladsen, går hele 66 procent - to tredjedele - af arbejdsdagen med spildtid. Det viser et nyt omfattende forskningsprojekt fra Institut for Ingeniørvidenskab ved Aarhus Universitet.

I studiet er håndværkere fra fire forskellige byggepladser blevet observeret over 1.000 timer for at måle deres produktivitet. Men kun en tredjedel af arbejdstiden i byggeriet er værdiskabende, viser forskningsprojekt fra Institut for Ingeniørvidenskab ved Aarhus Universitet! Det nye studie peger på manglende planlægning og koordinering som den helt store bremseklods for en flydende byggeproces.

I en artikel i Berlingske Business fra 2007  kan man dog læse at dette ikke er noget nyt fænomen. Dengang udtalte formanden for Bygherreforeningen, Knud Erik Busk sig om selv samme problematik og påpegede, at omkostningerne kunne nedbringes med hele 20-30 procent ved at effektivisere byggepladserne. Dårlig logistik, materialemangel samt forkert byggepladskoordinering betød allerede dengang et stort lønspild samt dyrere byggeri. Også Byggeriets Evaluerings Center var dengang enige i, at der var for meget spildtid i dansk byggeri: "En tredjedel er ren spildtid, en tredjedel er såkaldt nødvendig spild som afhentning af materialer og indstilling af værktøj og kun en tredjedel ren produktion-montage" Berlingske Business 30. januar 2007.

Manglende planlægning giver spildtid

"Det er ikke, fordi håndværkerne ikke laver noget. De arbejder hårdt og har en stor faglig stolthed, men der bliver spildt meget tid. Det kan for eksempel være en maler, der møder op, og så kan han ikke komme til at male, fordi der ligger noget affald, og der er ikke gjort klar. Så går han i gang med at rydde op og henter måske ekstra udstyr til klargøring. Det er ikke værdiskabende, og det er noget, man kan planlægge sig ud af", udtaler ph.d.-studerende Hasse Neve fra Institut for Ingeniørvidenskab sig i en artikel i Fagbladet 3F.

Få en bedre bundlinje med planlægning

"Jo mere effektive og hurtige vi er, desto flere opgaver kan vi tage ind med den samme bemanding. Det koster mellem en halv og en hel million kroner om måneden at drifte en byggeplads med skurby, håndværkerbiler og meget andet, så der er mange penge at spare ved at blive hurtigere færdig", udtaler produktionssupportchef Jan Buur Frederiksen fra Enemærke og Petersen sig til Fagbladet 3F.

Minuba har løsningen!

Med digitale værktøjer som fx Minuba letter du administrative processer og sparer både tid og penge. Med Minuba er det nemlig nemt at videregive vigtige informationer til dine svende, så du mindsker de tidskrævende telefonopkald og klæder dem på til at kunne udføre arbejdet.

Ved at arbejde struktureret og benytte sig af digitale værktøjer til den administrative del, løses opgaverne på væsentlig kortere tid, samtidig med at du bevarer overblikket over hele din forretning. Det forbedrer indtjeningen, øger profitten og giver langt mindre stress.

Med en realistisk tidsplan, god planlægning og et solidt indblik i projektets omfang har du nøglen til succes.

Få det hele med på sagen

Med Minuba kan du nemt og hurtigt registrere dine materialer direkte på din arbejdsseddel. På den måde sikrer du, at du får det hele med, og at du fakturerer det, du skal. Med over en million produkter fra flere end 60 grossister i Minuba, kan du være sikker på, at du vil finde de materialer og den information, som du har brug for. Du er desuden godt dækket ind, når du skal bestille flere materialer. Du får nemlig dine egne priser sat ind i systemet, så du slipper for selv at holde styr på dem.

Når materialet er registreret på din arbejdsseddel, og arbejdet færdigmeldt, er du klar til at fakturere. Minuba sørger altid for, at alt kommer på fakturaen!

Mindre tidsspild og glade svende

Registrér altid dine timer hurtigt og hurtigt med Minuba. Vi har gjort det lettere for dine medarbejdere at aflevere deres timesedler til tiden - hver dag. Samtidigt erstatter vi gammeldags og timesedler, som hurtigt kan hobe sig op på kontoret og firmabilen.

Krøllede digitale timesedler gør det nemmere og hurtigere at få styr på dine medarbejderes løn. Du har altid det totale overblik over medarbejdernes løn og med integrationen til forskellige lønsystemer, kan du sende disse til udbetaling på blot få minutter.

Smart planlægning bidrager til en smartere arbejdsgang

Minubas planlægningsværktøj gør det muligt for dig at se din pipelin, samt hvor meget tid medarbejderne skal bruge på de forskellige projekter. Du får altså det totale overblik over den kommende tid. Det betyder, at du altid kan tage temperaturen på din forretning – er det tid til at tage nye projekter ind? Eller er du fuldt booket?

Når du har planlagt projekterne i Minuba, havner de direkte på medarbejdernes app på deres smartphone eller tablet, hvilket betyder, at de præcis ved, hvad de skal gøre, og hvor arbejdet skal udføres. Hver kalenderpost i appén leder dem direkte til en arbejdsseddel, hvor de kan registrere tid og materialer samme dag. Du har derfor ingen spildtid!

Kort sagt: Lad Minuba hjælpe dig med at håndtere planlægningen af din forretning og undgå spildtid! 

Prøv Minuba gratis i 30 dage

30.10.2019Minuba ApS

Sponseret

Minuba sponsorerer DM i Skills 2020

24.06.2019Minuba ApS

Sponseret

5 arbejdsdage og ordren var godkendt!

10.04.2019Minuba ApS

Sponseret

Minuba var medsponsor til DM i Skills for anden gang

08.03.2019Minuba ApS

Sponseret

Messetilbud med finansieringsmulighed gjorde udslaget

11.10.2018Minuba ApS

Sponseret

Arnum El har fået styr på svendenes timer med Minuba

04.10.2018Minuba ApS

Sponseret

Vil du vide, hvordan du kan effektivisere driften af din virksomhed? Så se med her