Sikring og overvågning: Vækstmarked med forhindringer
Store sikringsfirmaer dominerer det private marked for tyverisikring og overvågning. Det gør det svært for installatørerne at tjene penge på området. På erhvervsmarkedet er mulighederne bedre, men manglende vækst i byggeriet betyder dog, at det ikke er en guldrandet forretning.
Både virksomheder og private sikrer sig i stigende grad med alarmer, bevægelsescensorer og videoovervågning, men alligevel er sikringsmarkedet i øjeblikket ikke en pengemaskine for de elinstallatører, der vælger at satse på området.
Specielt på privatmarkedet har installatørerne det svært, fordi store sikrings-spillere som Dansikring Direct og G4S sidder tungt på markedet med deres abonnementsbaserede -alarmløsninger, der giver forbrugerne lave etableringspriser her og nu.
Læs også: Lemvigh-Müller indleder samarbejde med canadisk IP-leverandør
Ifølge Mads Risgaard Knudsen, der er teknisk konsulent i Tekniq og tilknyttet organisationens sikringsgruppe, er det svært for elinstallatørerne at hamle op med de lave etableringspriser, som er mulige, når Dansikring Direct og G4S samtidig binder kunderne til et løbende abonnement.
Lige meget hvor stor en elinstallatør, du er, så er det svært at matche eksempelvis G4S. Derfor skal installatøren synliggøre for kunden, at det anlæg han tilbyder, godt nok koster lidt mere up front, men til gengæld bliver billigere på den lange bane, fordi kunden ejer det og ikke hænger på et abonnement. Samtidig skal installatørerne slå på, at de kan tilbyde et anlæg, der er specielt tilpasset til kundens behov i modsætning et abonnementsanlæg, der er en standardløsning, siger Mads Risgaard Knudsen.
Sælg tryghed
Hos elinstallationsvirksomheden Elektrogården i Dianalund har man blandt andet specialiseret sig i sikringsområdet, og indehaver Carsten Hansen nikker genkendende til udfordringerne på privatmarkedet.
Vores ordretilgang på privatmarkedet er meget lille i øjeblikket, synes jeg. Der er dog stor aktivitet på markedet, men det er blevet en hård kamp om den laveste pris, og de store sikringsfirmaer løber med mange af kunderne med deres abonnementsbaserede low cost-anlæg. De store firmaer har virkelig fået brandet sig stærkt i bevidstheden på folk, siger Carsten Hansen.
Læs også: Fusion skaber nye sikringsløsninger
Han mener ligesom Mads Risgaard Knudsen, at man som installatør skal markedsføre sig på, at man er billigst på den lange bane. Men Carsten Hansen påpeger også, at det handler om at sælge sikkerhed hos de private kunder.
I købssituationen tænker de private ikke så meget på prisen, de tænker som regel mere på at skabe tryghed for deres familie, deres ejendom og deres indbo her og nu. Så det er det, vi prøver at gøre noget ud af, når vi snakker sikkerhed med private, siger Carsten Hansen.
Derfor fortæller vi også kunderne, at vi kan lave et anlæg, der passer præcis til deres behov. Det er meget sjældent, at vi laver to ens anlæg, for når vi først kommer i gang, vil folk mange gange gerne have flere sensorer eller en ekstra nøgleboks, fordi de pludselig kan se behovet, forklarer Carsten Hansen.
Erhvervsmarkedet mere interessant
Hans virksomhed har dog mere succes på erhvervsmarkedet, som han kalder fornuftigt, og det er da også den generelle tendens, at erhvervsmarkedet er mere profitabelt for installatørerne, fortæller Mads Risgaard Knudsen fra Tekniq.
Han oplever, at virksomhederne bruger stigende beløb på sikring i øjeblikket.
Virksomhederne og institutioner forbedrer eller bygger på eksisterende anlæg, fordi de har nogle værdier eller medarbejdere, de gerne vil passe på. Strammere krav fra forsikringsselskaber spiller også en væsentlig rolle, siger Mads Risgaard Knudsen og påpeger, at salget af både alarmer, videoovervågning og adgangskontrol er i vækst på erhvervsmarkedet i øjeblikket.
Den helt store fest udebliver dog, pointerer Mads Risgaard Knudsen. Det skyldes, at væksten i samfundet generelt er minimal i øjeblikket.
Når der ikke er nogen vækst, bliver der heller ikke bygget nye varelagre med værdifulde produkter, som skal sikres, det er egentlig ret simpelt. Men den gode nyhed er, at det formentlig vil komme helt af sig selv, når et økonomisk opsving for alvor får fat, understreger Mads Risgaard Knudsen.