Erhvervsuddannelser kan styrkes med tydelig sammenhæng mellem teori og praksis

Frafaldet på landets erhvervsuddannelser er alt for højt, og udsigten til mangel på faglærte vækker bekymring hos politikerne og i erhvervslivet. En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien Pædagogisk indblik gennemgår forskningsviden om, hvordan man kan skabe den sammenhæng mellem teori og praksis, der kan være med til at styrke erhvervsuddannelserne.

Sammen med forskningsoversigten udgiver DPU en podcast om teori og praksis i erhvervsuddannelserne. Foto: Arkivfoto.

”En erhvervsuddannelse er en vekseluddannelse, og hvordan man skaber sammenhæng mellem teori og praksis er et af de vigtigste omdrejningspunkter for erhvervsuddannelserne og har været det længe.”

Sådan lyder det fra Vibe Aarkrog, lektor i erhvervspædagogik ved DPU, Aarhus Universitet. Hun står sammen med Bjarne Wahlgren, professor i voksenpædagogik ved DPU, Aarhus Universitet bag den nye forskningsoversigt ’Sammenhæng mellem teori og praksis i erhvervsuddannelserne’ i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’. I oversigten præsenterer de tiltag til at skabe sammenhæng mellem teori og praksis, baseret på den skandinaviske og internationale forskning på området.

Det en vigtig pointe, at begge begreber skal forstås bredt. Praksis er ikke kun det, der sker under praktikoplæringen, og teori er ikke kun det, der sker i skolen.

LÆS OGSÅ: Ny udbudslov sikrer flere lærlinge

”Med begrebet ’praksis’ betegner vi simpelthen det, eleven gør eller uddanner sig til at gøre – hvad enten det sker ude på arbejdspladsen eller i skolen. Det kan være alle typer af handlinger, knyttet til det at være tømrer, smed eller hvilket erhverv, man nu er ved at uddanne sig til. Med begrebet ’teori’ derimod betegner vi den viden, der ligger til grund for det, som eleven gør – uanset hvilken faglig sammenhæng eleven gør det i”, siger Bjarne Wahlgren.

Undervisningen skal praksisrelateres                

Praksisrelatering af undervisningen på erhvervsskolerne er helt central for at skabe sammenhæng mellem teori og praksis. Det er et undervisningsprincip, der relaterer teoretisk viden til praksis ved eksempelvis at inddrage eksempler på praksis og reflektere over dem, simulere praksis eller udføre arbejdsopgaver i virkelige praksisser.

”Forskningen viser, at der er en gensidig motivationseffekt, når man kan se sammenhængen mellem teori og praksis. Når eleverne kan se, at teorien kan bruges i praksis, styrker det deres motivation for at lære teori – og når de omvendt kan se, at teorien faktisk bidrager med noget i forhold til praksis, styrker det også deres læring i praksis”, siger Vibe Aarkrog.

Når unge eller voksne søger ind på en erhvervsuddannelse, er det fordi de gerne vil uddannes til at kunne varetage et bestemt erhverv eller fag.

LÆS OGSÅ: Danskerne vælger de sikre løsninger på badeværelset

”Hvis undervisningen skal give mening for dem, skal de kunne se, at det er noget, de får brug for som tømrer eller i et job i detailhandlen. Praksisrelateret undervisning skaber mening ved at gøre det tydeligt, at det, de skal lære, er noget, de skal kunne i deres kommende fag eller erhverv. Det gælder også de almene grundfag på skolen. Hvis eleverne skal opleve dem som relevante, kræver det en klar forestilling om det erhverv, de skal ud og varetage, som de måske ikke har i starten af uddannelsen. Lærerne i de almene fag skal derfor have blik for, hvordan deres fag kan blive anvendt i praksis og ikke blot undervise i fx matematik eller kemi, men i murer-matematik og køkken-kemi”, siger Vibe Aarkrog.

Vigtig refleksion

Helt central er også elevernes evne til gennem refleksion at se og skabe sammenhæng mellem den praksis, de arbejder med eller i, og læringsmålene for undervisningen.

”Det er vigtigt, at eleverne selv formår at formulere sammenhængene mellem den teoretiske viden, der har relevans for læringsmålene, og deres oplevelser med konkrete praksisser fra erhvervet. Det kan dog være vanskeligt, da mange erhvervsskoleelever ikke er vant til den slags refleksion og måske heller ikke føler behov for det. Det er lærerne, der skal bane vejen fra teori til praksis, og omvendt, for eleverne og træne dem i, ikke bare at sætte ord på, hvad de gjort, men at reflektere over, hvad de har lært”, sige Bjarne Wahlgren.

LÆS OGSÅ: Combibeholder i Kalundborg skal lære at tale med solceller

Planlæg praktik som læreproces

Sammenhæng mellem teori og praksis er ikke blot vigtig i undervisningen på skolen, men også i virksomhedsoplæringen. Forskningsoversigten pointerer, at praktikken bør planlægges som en læreproces, med fx systematiske overvejelser over læringen undervejs og en undervisningsplan for den læring, som man ønsker i praktikken.

”Det er vigtigt, at eleverne bliver en del af det samlede arbejdskollektiv i virksomheden, dvs. at eleven og vejlederen ellerden oplæringsansvarlige sammen med de øvrige kolleger udgør det samlede vejledningsmiljø. Og så er det selvfølgelig afgørende, at arbejdsopgaverne i praktikken er komplekse, udfordrende og differentierede i forhold til den enkelte elevs viden og færdigheder”, siger Vibe Aarkrog.

”I dag skal alle nå at lave to flotte fileter”

Sammen med forskningsoversigten udgiver DPU en podcast om teori og praksis i erhvervsuddannelserne. Her fortæller Vibe Aarkrog og Bjarne Wahlgren om forskningen på området, og du møder Marie Borg Lidbjerg, der underviser på kokkeuddannelsen på Kokke- & Tjenerskolen ved ZBC i Slagelse, og Helle Trysø Birkkjær, der underviser på sosu-uddannelsen på SOSU Nord i Aalborg.

LÆS OGSÅ: Byggeomkostninger stiger for femte kvartal i træk

På kokkeuddannelsen styrker det motivationen hos eleverne at arbejde med tydelige mål og succeskriterier for læringen. Der er forskel på, om læreren siger: ”I dag skal vi filetere fisk” eller ”målet for i dag er, at alle skal nå at lave to flotte fileter. ” Marie Borg Lidbjerg har omsat lærebogen til små podcasts, så de elever, der har svært ved at få læst, har en chance alligevel, og hun er i det hele taget optaget af, at alle elever føler, der er plads til dem og kan lære tingene på deres egen måde.

På sosu-uddannelsen bruger de bl.a. digital simulation til at forbinde teori med praksis. Gennem cases og scenarier, der efterligner praksis så godt som muligt, kan eleverne øve deres handlekompetencer i trygge læringsmiljøer. ”Når du handler ude i virkeligheden, kan du begå fejl, der kan få fatale konsekvenser. Når du øver dig på at handle i undervisningen, har det ikke andre konsekvenser, end at du lærer noget,” fortæller Helle Trysø Birkkjær.

-AKJ

PCSCHEMATIC A/S

Sponseret

Optimer og effektiviser dine byggeprojekter

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

03.05.2024Installator.dk

Carl Ras styrker sin position inden for sikringssegmentet

02.05.2024Installator.dk

Nordelektro åbner ny afdeling i Fredericia med ti medarbejdere

02.05.2024Georg Fischer

Sponseret

GF Piping Systems leverer 5.000 ventiler til revolutionerende bioplastproduktion i Kina

02.05.2024Installator.dk

Nordelektro åbner ny afdeling i Fredericia med ti medarbejdere

02.05.2024Installator.dk

Tekniq fortsætter kampen for fri adgang til EU-standarder

01.05.2024RIB Software

Sponseret

Bæredygtighedsrapport fra RIB Software afslører et presserende behov for handling!

01.05.2024Installator.dk

Analyse: Elektrikere kan forvente at tjene 3  mio. kr. mere end humaniora-kandidater

30.04.2024Signify

Sponseret

Signify udnævner ny salgschef i Danmark

Jobmarked

Se alle

METRO THERM A/S

Skift topnøglen ud med telefonen og bliv teknisk salgs- og kunderådgiver

Har du været udekørende i VVS-branchen? Og er du klar til en ændring i dit arbejdsliv? Så er det måske dig vi søger til stillingen som teknisk salgs- og kunderådgiver hos METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roth Danmark A/S

Sælger til Roth Danmark A/S

Nord- og Midtjylland. Nu har du en unik mulighed for at blive en del af et stærkt salgsteam. Du er stærk på VVS-kunder, og hos os planlægger og tilrettelægger du selv din arbejdsdag.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ABB A/S

Field Service Engineer / tekniker med interesse i spændet mellem IT og automation

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

12.05.2024

GN Belysning A/S

Salgskonsulent til el-installatører, Sjælland og øerne

Vi søger en engageret og erfaren salgskonsulent, der får ansvaret for at udvikle salget og kunderelationerne på Sjælland og øerne.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zealand - Erhvervsakademi Sjælland

Vi søger en dygtig underviser til vores VVS-installatøruddannelse

Har du en passion for VVS-faget og brænder du for at udvikle og formidle din faglige viden? Så er der en spændende mulighed for at blive en del af Zealands team i Slagelse. Vi søger en dygtig adjunkt eller lektor til vores VVS-installatøruddannelse, som udbydes både som fuldtidsstudie og som efteruddannelse i Slagelse.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

02.05.2024

METRO THERM A/S

Vi søger en Key Account Manager til vores varmepumpeteam

Har du forstand på varmepumper? Og trives du på landevejen? Så er det måske dig, vi søger som vores nye Key Account Manager hos METRO THERM.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.05.2024

ABB A/S

Projektleder inden for el-infrastruktur

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid. I ABB har vi et klart mål om at udbrede diversitet og inklusion både når det gælder: køn, LGBTQ+, handikap, etnicitet og alder. Sammen er vi startet på en rejse, hvor vi allesammen både individuelt og sammen hylder og hilser individuelle forskelle velkommen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.05.2024

Energi360

Salgsteknisk konsulent

Energi360 søger salgstekniske konsulenter med el eller VVS teknisk baggrund til både øst/vest Danmark.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Solar Danmark

Account Manager til El-Installatørsalg

Er du drevet af salg og kan skabe langvarige kunderelationer? Vil du være en del af et succesfuldt team af eksterne og interne salgskonsulenter inden for el, i en stilling som du selv er med til at forme? Så har vi muligvis jobbet til dig, som Account Manager el-Installatørsalg.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.05.2024

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Kursus
Commissioning

Vi oplever, at der er et stigende behov for færdigheder inden for dette felt i forbindelse med kravsspecifikation, projektering, opførelse, aflevering og drift af byggerier i Danmark.

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
TEKNISK VIDEREGÅENDE KURSUS Jordvarme og luft-til-vand varmepumper

Kurset giver dig et dybere kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning samt fejlfinding og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver, og det forudsættes, at du har en vis erfaring indenfor VVS, el og køleteknik, og at du har deltaget på basis-kursus.

Dato

07.05.2024

Tid

08:00

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Danvak
Kursus
Det optimale termiske indeklima med lavt energiforbrug

Få indblik i bygningsreglementets indeklima-krav og termiske komfort-krav ved lavtemperatur-opvarmning og højtemperatur-køling med udgangspunkt i eksisterende standarder (DS/EN/ISO 7730, DS/EN 16798-1/2, DS 469 og DS 447).

Dato

07.05.2024

Tid

08:30

Sted

Symbion, Fruebjergvej 3, 2100 København Ø

RIB Software
Kursus
Opfylder du kravene til DS1140, og skal du nå at have en plads på vores kursus?

DS1140 omhandler kvalitetssikring af bærende konstruktioner, hvilket betyder at de konstruktionsbærende fag nu skal opfylde en lang række nye krav, der stilles til kvalitetssikring og dokumentation.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Online

Danvak
Kursus
Linjetabsberegning med HEAT2, Grundkursus

På dette kursus lærer du at bruge beregningsprogrammet HEAT2 til at bestemme linjetabskoefficienter for typiske konstruktioner, og du lærer at bruge programmet til at vurdere risiko for kondens. Programmet læres ved gennemgang af en række typiske eksempler og øvelsesopgaver.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Scankab Cables A/S
Messe
Scankab på EL & TEKNIK A-1309

EL & TEKNIK er Danmarks førende fagmesse, hvor de seneste teknologiske trends og innovationer inden for branchen præsenteres. Og som kabelproducent er vi naturligvis til stede på dette års messe, der afholdes i Odense Congress Center.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Sted

Odense Congress Center